Erwin Jaeggi interviewt Max Verstappen in Melbourne.

Steenwijker Erwin Jaeggi (39) schrijft boek over komend Formule 1-seizoen: ‘De kans dat Max Verstappen wereldkampioen wordt, is toegenomen’

Erwin Jaeggi interviewt Max Verstappen in Melbourne. Andrew Hone.

Wordt Max Verstappen dit jaar wereldkampioen Formule 1? Die vraag beantwoordt journalist Erwin Jaeggi uit Steenwijk in het boek ‘Formule 1 2021 - Seizoen van de herkansing’, dat donderdag 11 maart uitkomt.

Een boek waarin uitgebreid wordt vooruitgeblikt op de naderende strijd om het wereldkampioenschap. De verhalen zijn geschreven door de Nederlandse redactie van Motorsport.com (een bekende internationale auto- en motorsportwebsite), waarvan de Steenwijker deel uitmaakt, en Hans van der Klis, die in het verleden verslag deed van de Formule 1 voor onder meer de Volkskrant en tevens auteur is van het boek ‘Dwars door de Tarzanbocht’.

In de afgelopen vier jaar kwam Van der Klis samen met autosportjournalist en Ziggo Sport-commentator Rick Winkelman jaarlijks met een boek waarin werd vooruitgekeken op het nieuwe F1-seizoen. „Maar Rick gaf aan te willen stoppen en zodoende werd ik benaderd”, vertelt Erwin Jaeggi (39), die het boekenproject vervolgens samen met zijn collega’s oppakte.

Droombaan

De Steenwijker begon de Formule 1 als fan te volgen in 1994. Dat was het jaar waarin Jos Verstappen zijn Grand Prix-debuut maakte, Ayrton Senna en Roland Ratzenberger bij zware crashes om het leven kwamen en Michael Schumacher de eerste van zijn zeven wereldtitels veroverde. Het maakte allemaal veel indruk op de destijds 13-jarige Erwin.

Zijn eigen F1-avontuur begon in 2004, toen hij tijdens zijn studie journalistiek in Zwolle een bijbaantje vond als freelanceredacteur bij F1Racing.net. En dat bijbaantje werd al snel een voltijdjob. Jaeggi werd bij GPUpdate.net, zoals de site vanaf 2007 heette, verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsvoorziening en mocht vanaf dat moment op locatie verslag doen van de Formule 1-races, testsessies en teampresentaties. Daarnaast struinde hij als journalist de grote Nederlandse evenementen af op het gebied van auto- en motorsport, waaronder de Dutch TT, Masters of Formula 3 en Formule 1-demo’s in Rotterdam en Assen.

‘Geen plezierreisjes’

Een niet-alledaags beroep in een bijzonder klein wereldje waarop velen jaloers zullen zijn. „Maar het betekent wel veel van huis zijn. Voor een Grand Prix in Europa ben ik vaak van woensdag tot en met maandag op pad. Voor de verre races, waarvan er soms twee achter elkaar zijn, ben ik soms wel ruim twee weken onderweg. Dat klinkt leuk, maar het zijn geen plezierreisjes. Ik zie soms alleen maar het vliegveld en het circuit. En tijdens de raceweekenden zijn de dagen lang. Ik ben van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat op het circuit. Het is hard werken en dat onderschatten mensen nog weleens.”

En sinds hij een zoontje heeft, is het ook wel moeilijker om zóveel van huis te zijn. „Ja, maar het blijft natuurlijk een droombaan. Ik hoop wel dat ik dit nog lang mag doen.”

Zoomsessies met F1-coureurs

Jaeggi is normaal gesproken bij ongeveer de helft van de races lijfelijk aanwezig. Van Australië tot Abu Dhabi en van Singapore tot de Verenigde Staten. Hij heeft vorig jaar door de strenge coronamaatregelen in de Formule 1 echter geen enkele wedstrijd live meegemaakt.

„Je mocht als geschreven pers ook niet de paddock in. Je moest in het mediacentrum blijven. Een coureur of teambaas face to face spreken was er dus niet bij. De interviews verliepen via Zoom en zelfs de officiële persconferenties gebeurden online. Met achtergrondreportages en een-op-een-interviews in de paddock kun je je onderscheiden en meerwaarde bieden. Maar dat lukte door de coronamaatregelen niet meer, dus het had niet veel zin om de raceweekenden live bij te wonen. Maar ik was allang blij dat het Formule 1-seizoen vorig jaar juni toch werd opgestart, nadat het maandenlang had stilgelegen. We hadden weer wat om over te schrijven.”

Jaeggi zag Christijan Albers, Robert Doornbos en Giedo van der Garde in de koningsklasse van de autosport verschijnen en weer verdwijnen. En maakte de komst van Max Verstappen van nabij mee. „Ik sprak Max voor het eerst in 2013 bij een kartevenement in Genk, waar ik was op uitnodiging van Jos. Hij vond dat ik zijn zoon eens aan het werk moest zien.” Sinds Max in de Formule 1 uitkomt, is er soort hype ontstaan. Zeker nadat hij in mei 2016 als jongste Formule 1-coureur de Grand Prix van Spanje wist te winnen, in een voor hem nieuwe auto (door een tussentijdse overstap van Toro Rosso naar Red Bull). „Ja, hij heeft inmiddels heel wat teweeggebracht. En het is ook fantastisch dat Zandvoort weer op de racekalender staat. Zonder Max was dat nooit gelukt.”

27.500 artikelen

Jaeggi verliet GPUpdate.net aan het einde van 2015, nadat hij maar liefst 27.500 artikelen voor die site had geschreven. Hij ging op 1 januari 2016 aan de slag als Formule 1-verslaggever bij Motorsport.com, een van de grootste websites op het gebied van auto- en motorsport ter wereld. Voor Motorsport.com doet Jaeggi op locatie verslag van de Formule 1-races en andere grote internationale autosportevenementen, waaronder de 24 uur van Le Mans.

Hij schrijft niet alleen voor de Nederlandstalige editie van de website, maar levert ook een bijdrage aan de andere talen van Motorsport.com en andere titels van het overkoepelende Motorsport Network, waaronder het gezaghebbende Autosport.com en het in Duitsland erg populaire Motorsport-Total.com.

Prestigieuze prijs

De Steenwijker werd voor zijn oeuvre in 2016 onderscheiden met de Premio Motor Valley, een prestigieuze, internationaal erkende prijs. Die award wordt jaarlijks uitgereikt tijdens een ceremonie in het Italiaanse Brisighella en staat symbool voor uitstekende journalistieke inzet en passie, en daarmee wordt de belangrijke rol van autosportmedia in de internationale Grand Prix-racerij onderschreven. De prijs wordt altijd tegelijkertijd met de Lorenzo Bandini Trofeo uitgereikt en die was dat jaar voor Max Verstappen. „Sinds ik als Formule 1-journalist werkzaam ben, schrijf ik elk jaar over deze prachtige prijs en dat ik daar toen zélf iets in ontvangst mocht nemen, was echt te gek. De spectaculaire resultaten van Max Verstappen hebben daar zeker bij geholpen.”

Hij heeft goede banden met Jos en Max Verstappen. „Maar nu Max een van de topcoureurs van het veld is, is het wel moeilijker geworden om hem een op een te spreken. Alles loopt via het pr-team van Red Bull.” Erwin is een bescheiden en timide man, maar eenmaal in de paddock gaat er een knop om. Dan wordt hij wat brutaler en gebruikt hij zijn ellebogen. „Ja, dan is het werk en ben ik fanatiek.” Heeft hij zoals zovele Nederlandse Formule 1-fans een oranje bril op? „Ik heb nooit echt een favoriete coureur gehad”, zegt hij diplomatiek. „Maar als Max wint, dan juich ik wel”, zo bekent hij.

Max wereldkampioen?

Dan de grote vraag: wordt Max Verstappen wereldkampioen? Doorbreekt hij de hegemonie en dominantie van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton? Het antwoord ligt in het boek dat op 11 maart uitkomt. „Laten we hopen dat het spannend gaat worden. De kansen zijn wel toegenomen. Ten eerste zijn de regels voor de auto’s nauwelijks veranderd en heeft Max vorig jaar tijdens de laatste wedstrijden laten zien dat hij Mercedes kan bijbenen. Hij won de laatste race zelfs met overmacht, op een baan waarop Mercedes voorheen altijd de lakens uitdeelde. Ten tweede beschikt hij over een nieuwe Honda-motor. Ten derde heeft hij dit jaar met Sergio Perez een sterke teammaat. En ten slotte Max zelf: hij heeft al ruimschoots bewezen dat hij er klaar voor is.”

Andere thema’s die in het boek voorbijkomen zijn racen in tijden van corona, de ongekende dominantie van Lewis Hamilton en Mercedes, de uitgestelde terugkeer van de Formule 1 op Zandvoort, de rentree van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso, het Grand Prix-debuut van Mick Schumacher en het vertrek van motorleverancier Honda. Ook is er aandacht voor het nieuwe technische reglement dat in 2022 in de Formule 1 wordt geïntroduceerd en waarmee de teams komend jaar op de achtergrond erg druk zullen zijn. „Het was enorm leuk om hieraan mee te werken. Ook een hele eer. Nu maar hopen dat de boekhandels te zijner tijd open zijn”, aldus Erwin Jaeggi.