Ford Transit Custom start offensief

Er is bij Ford niet zomaar sprake van een nieuwe generatie van de Transit. Ford bereidt een waar modellenoffensief voor dat uiteindelijk zal leiden tot maar liefst vier nieuwe types waarmee het merk de markt in de volle breedte kan bedienen.

De naam Transit wordt in de nieuwe opzet een soort van extra merknaam. Vandaar dat nieuwe 1-tonner voortaan Transit Custom wordt genoemd. Tot nu toe bewerkt Ford de markt met één Transit-reeks met een voorwiel aandreven 1-tonner en achterwiel aangedreven 2-tonner die tot maximaal 3,5 ton gaat. Volgend jaar komt de opvolger van de 2-tonner die een duidelijk andere uitstraling krijgt en zelfs tot 6,5 ton wordt doorgetrokken.

Aan de onderkant van het programma komt er een opvolger van de Transit Connect, zowel een lange als korte versie en komt er helemaal nieuw een Transit Courier, de kleinste besteller die moet concurreren met de Citroën Nemo. Van de Custom, Connect en Courier komen weer personenversies die Tourneo worden genoemd. Het lijkt ingewikkeld, maar het went snel.

De nieuwe Transit Custom gaat ook breder dan het bestaande model. En die breedte wordt vooral gezocht in de uitrustingsvarianten. Natuurlijk levert Ford een eenvoudige basisbus, maar de auto kan ook als uitermate luxueuze Limited of zelfs sportieve Sport worden geleverd. Qua uitstraling heeft Ford de Transit Custom goed voor elkaar. De auto toont voldoende solide en een tikkeltje stoer, maar straalt ook luxe uit. Er kan gekozen worden voor de standaard wielbasis en een verlengde variant, terwijl de mogelijkheid van een verhoogd dak voor de tweede helft van volgend jaar op het introductieschema staat.

Qua aandrijving houdt Ford vast aan de beproefde 2,2 liter viercilinder diesel die in het nieuwe model kan worden gekozen met 100, 125 en 155 pk. Er is een automatische snelheidsbegrenzer (ECOnetic) waarbij het gaspedaal boven de 110 km/u wel verder kan worden ingetrapt, maar zonder enig resultaat. Daarmee wordt het ‘per ongeluk’ te hard rijden voorkomen en tegelijk ook het brandstofverbruik getemperd.

Vanaf januari levert Ford de Custom in een ECOnetic uitvoering waarin alle milieusparende voorzieningen samen komen. En niet zonder resultaat. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,2 liter/100 km en een bijbehorende CO2-uitstoot van 163 g/km is het meteen de zuinigste besteller in dit segment. Ondernemers zijn erg gevoelig voor de kilometerkostprijs en die wordt bij de Transit gedrukt door een service-interval van 2 jaar of 50.000 km.