Alfa Romeo Stelvio: hoogwaardig

Alfa Romeo neemt de tijd om te komen tot auto’s die op alle manier beantwoorden aan het dna van het merk. Het jongste productiemodel van de Italianen is de Stelvio, een premium SUV. Niets teveel gezegd over het model dat prominent oogt en voortreffelijk rijdt. Een kennismaking met de 2.0T AWD Super.

De Stelvio, genoemd naar een hoge maar ook hele fraaie bergpas in Italië, is al weer even op de markt. Niet echt prominent aanwezig op de wegen in ons land en daarom mag het model misschien wel betiteld worden als ‘miskend talent’. Rood parelmoer (Rosso Competizione) staat ’m goed.

Rap

Het past ook bij zijn prestatiedrang met 280 pk’s onder de motorkap. Het koppel bedraagt 400 Nm. De 1635 kilo zware Alfa snelt, als vanzelfsprekend, aan de hand van een achttraps automaat in 5,7 seconden vanuit stilstaand naar 100 km/u. Het verbruik komt uit op net geen tien liter op 100 kilometer. Het lijnenspel van de carrosserie oogt evenwichtig, de neus een tikje agressief. Rode remklauwen onderstrepen die agressie. Ze zijn zichtbaar achter de 19 inch lichtmetalen wielen, Finncieel een extraatje maar wel handig zijn de automatisch inklapbare buitenspiegels. Want de 4,6 meter lange Stelvio is 1,9 meter breed. De ingeklapte spiegels voorzien op een oprit of in een parkeervak in net wat meer ruimte.

Hoge zit

Ook al is de omvang van de Alfa Romeo SUV fors, hij laat zich gemakkelijk leiden. De net wat hogere zit geeft niet alleen zicht op de forse motorkap maar ook op het verkeersbeeld. Het zicht naar achter vraagt wat gewenning. Het interieur biedt alles wat het hartje van sportieve automobilist verlangt. Zowel de bestuurdersstoel (met geheugen) en de passagiersstoel zijn zesvoudig elektrisch verstelbaar. De zijdelinkse steunen op de (verwarmbare) voorstoelen houden de bestuurder goed op zijn/haar plek. Verwarming is eveneens aanwezig op het lederen sportstuur en de sproeierkop. Op het instrumentenpaneel geeft een 7 inch kleurendisplay toegang tot veel techniek op het gebied van navigatie (3D), Bluetooth en DAB-radio. Op de achteruitrijcamera kun je vertrouwen.

Rijgedrag

Alfa Romeo heeft onlangs, tijdens een technische workshop, de geheimen van de rijeigenschappen onthuld. Het rijden in de Giulia-sportsedan en de Stelvio-premium-SUV stonden daarbij centraal. Vooral het gedrag van de krachtige Quadrifoglio-versies. Die uitvoeringen zijn als eerste versie standaard uitgerust met een geavanceerde wielophanging en het Integrated Brake System (IBS). Het is een elektromechanisch remsysteem dat de functies van de stabiliteitsregeling en het traditionele bekrachtigde remsysteem combineert. Dit geïntegreerde remsysteem geeft een directe remrespons voor kortere remwegen, terwijl het ook zorgt voor een optimale gewichtsafhankelijke remkrachtverdeling. Ook een bijdrage aan de rijdynamiek levert AlfaTM Active Torque Vectoring. Twee elektronisch aangestuurde koppelingen in het achterasdifferentieel maken het mogelijk om de koppelafgifte aan elk wiel afzonderlijk te regelen. De kracht wordt dus effectiever op de weg overgebracht, zelfs als de dynamische limieten van de auto worden opgezocht.

Uitgebalanceerd

Maar goed, nieuwe techniek of niet, elke Alfa Romeo is gebaseerd op een uitgebalanceerde combinatie van Italiaans design, state-of-the-art motorentechniek, een ideale gewichtsverdeling, vooruitstrevende ondersteltechnologie en een uiterst gunstige gewichts/pk-verhouding. De resultaten komen tot uiting in precieze besturing, de responsieve motoren en transmissies en de direct reagerende remmen. Daarnaast is er de keuze tussen achterwiel- of vierwielaandrijving, wat een eerbetoon is aan de wortels van Alfa Romeo. Het spant zich in om de modellen op alle fronten actueel te houden. Achter een gedistingeerd uiterlijk schuilt veel rijplezier en comfort. Ook al had de 2.0T AWD Super niet alle nieuwe technieken aan boord. Het rijden met de Stelvio vraagt om het maken van veel kilometers.

Prijs Stelvio 2.0T AWD A8 (280) Super: 61.365 euro. Gereden uitvoering: 71.295 euro en dat met vijf jaar garantie, kilometervrij.