Geen doden meer in nieuwe Volvo

Geen doden of zwaargewonden meer in een nieuwe Volvo en een miljoen Volvo-uitvoeringen met een vorm van elektrificatie. Vanaf modeljaar 2021 wordt de topsnelheid van de Volvo-modellen begrensd op 180 km/u. Het zijn speerpunten uit Volvo’s Visie voor de komende jaren, gepresenteerd tijdens een ‘veiligheidssessie’.

Het Zweedse merk presenteerde de volgende stap in zijn streven naar nul dodelijke verkeersslachtoffers in een nieuwe Volvo. Dat wordt gerealiseerd met technologie, die voertuigen volledig tot stilstand kan brengen als de bestuurder in ernstige mate is afgeleid door vermoeidheid of door alcohol- en drugsgebruik. ‘In alles wat we deden en doen staat de mens centraal.’ Herrik van der Gaag, Marketing Directeur Volvo Nederland, pakt er de tijdlijn veiligheid bij en verwijst naar de introductie van de driepuntsgordel in 1959. ‘Nu gemeengoed.’

Onder invloed

Behalve te snel rijden, dat Volvo wil bestrijden met de topsnelheid van auto’s te beperken, zijn ook alcohol- en drugsgebruik en afleiding belangrijke factoren die de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Ze vormen de belangrijkste obstakels voor het realiseren van Volvo’s streven naar een toekomst waarin geen mensen meer om het leven komen in het verkeer. Deze factoren vragen om speciale aandacht voor het menselijke gedrag bij de ontwikkeling van veiligheidssystemen. Cijfers van het Amerikaanse ministerie van Verkeer tonen bijvoorbeeld aan dat in de VS bij bijna dertig procent van alle dodelijke auto-ongelukken in 2017 een bestuurder betrokken was die onder invloed was van drank of drugs.

Ingrijpen

Volvo Cars gelooft dat afleiding, in welke vorm dan ook, kan worden aangepakt door camera’s en sensoren in de auto te installeren. Daarmee kunnen de veiligheidssystemen de bestuurder in de gaten houden, zodat ze kunnen ingrijpen als hij niet reageert op waarschuwingssignalen ter voorkoming van een ernstig ongeluk. Het veiligheidssysteem kan de snelheid van de auto verlagen, een verzoek om hulp aan Volvo on Call versturen en de auto tot stilstand brengen en parkeren. De systemen letten via camera’s op het gedrag van de bestuurder. Voorbeelden daarvan zijn onder meer gedurende langere tijd een compleet gebrek aan stuurinput, bestuurders die hun ogen hebben gesloten of niet op de weg gericht voor langere periodes en bijzonder trage reacties. ‘Met een systeem dat de bestuurder in de gaten houdt, kan een auto actief ingrijpen’, kijkt Van der Gaag vooruit.

‘Heilig huisje’

De installatie van camera’s is gepland voor de volgende generatie van Volvo-modellen op het variabele SPA2-platform. De eerste modellen op dit platform komen begin 2020. De intrede van het nieuwe veiligheidssysteem gaat samen met Volvo’s voornemen om de topsnelheid van zijn nieuwe modellen met ingang van modeljaar 2021 te beperken tot 180 km/uur. Daarmee wil Volvo een krachtig signaal afgeven over de gevaren van te hard rijden. ‘Misschien komen we daarmee aan een heilig huisje’, zegt Volvo-marketeer Arthur van Es. De autofabrikant wil een discussie op gang brengen over de vraag of autofabrikanten het recht of zelfs de plicht hebben om technologie te installeren waarmee het gedrag van de bestuurder kan worden beïnvloed. Hij gaat nog een stapje verder: ‘Misschien moeten we rondom scholen, ziekenhuizen en in de binnenstad ook wel beperkingen ‘opleggen’ met onze systemen.’ Zowel de snelheidsbegrenzing als de installatie van camera’s in de auto laat zien hoe autofabrikanten actief hun verantwoordelijkheid kunnen nemen in het streven naar nul verkeersdoden door goed gedrag van de bestuurder te stimuleren.

Care Key

Volvo presenteerde tijdens de ‘veiligheidssessie’ ook de Care Key, waarmee Volvo-rijders de topsnelheid van hun auto kunnen beperken voordat ze hun Volvo uitlenen aan bijvoorbeeld de kinderen. Vanaf modeljaar 2021 wordt de Care Key standaard geleverd bij alle nieuwe Volvo’s. De Care Key, de camera’s, de snelheidsbegrenzer en de bestaande rijassistentiesystemen dienen één belangrijk doel: veiliger autorijden.

Tegen de achtergrond van alle veiligheid presenteerde Volvo de XC40 met de T5 Twin Engine. Die is uitgerust met een compleet nieuwe plug-inhybride aandrijflijn (262 pk) en heeft een elektrische actieradius van 54 kilometer. Instapprijs: 46.995 euro.