Marieke Jonker blogt over de examens

Meppel / Oosteinde - Marieke Jonker woont in Oosteinde en doet examens voor de havo op Stad & Esch Lyceum in Meppel. Ze deelt haar ervaringen met de Meppeler Courant:

Vrijdag 10 mei

‘Donderdag heb ik mijn allereerste examen gehad; wiskunde. Ik zag hier best wel tegenop, omdat wiskunde niet mijn allerbeste vak ooit is. Maar het examen viel gelukkig enorm mee. Ter voorbereiding heb ik vooral veel examens van voorgaande jaren gemaakt. Alleen, maar ook samen met anderen, omdat leren met anderen heel motiverend werkt. Je kunt altijd iemand om hulp vragen. Gelukkig ben ik gezegend met goede wiskundedocenten en familieleden die heel slim zijn, dus ik ben goed geholpen door iedereen.

Ook is wiskundeacademie.nl een heel fijne site. Er staan allemaal filmpjes op met uitleg en die hebben mij ook heel erg geholpen. Ongeveer een half uurtje voorafgaand aan het examen kreeg ik allemaal appjes van collega’s, familieleden en vrienden die me allemaal heel veel succes wensten. Heel lief, alleen dat was niet heel positief voor de zenuwen.

Het moment was daar: we mochten de hal in. De zenuwen waren bij bijna iedereen van het gezicht af te lezen, inclusief dat van mij. Uiteindelijk, toen ik eenmaal zat en begonnen was, viel het eigenlijk allemaal reuze mee. Ik heb de volle 3 uur aan mijn examen gezeten. Ik wist over het algemeen wel wat ik moest doen, dus ik heb er een redelijk goed gevoel over. Nu is het afwachten op dit cijfer en ga ik leren voor het volgende examen: geschiedenis.

Maandag 13 mei

‘Na mijn allereerste examen - wiskunde - waar ik in mijn vorige stukje al over vertelde, had ik 3 dagen weekend. Vandaag staat het 2de examen van de in totaal 7 toetsen op de planning; geschiedenis. Dit wordt nog een hele uitdaging.

Ik heb eigenlijk nooit echt moeite gehad met het vak geschiedenis, tot ik in de bovenbouw kwam. Voor mijn gevoel kwam dit vooral door de docent. Het klikte niet en de manier van uitleggen, werkte niet voor mij. Geschiedenis is voor mij helemaal opgaan in het verhaal dat de geschiedenisdocent vertelt. Over hoe mensen vroeger dachten en waarom mensen specifieke keuzes maakten en welke gevolgen dat met zich meebracht.

De afgelopen 2 jaar lukte het me niet om op te gaan in het verhaal van de docent. Ik denk dat dit ook te maken had met de veel te grote geschiedenisklas die we destijds hadden. Ook waren er mensen altijd aan het klieren en er kon eigenlijk nooit onafgebroken les worden gegeven. Dit is voor mij wel lastig, aangezien ik morgen toch het examen moet doen.

Gelukkig hebben we Joost van Oort van JoRt geschiedenis op Youtube. Deze beste man legt alles in korte samenhangende filmpjes uit. Die informatie heb ik dus gemist de afgelopen 2 jaar en dankzij die filmpjes krijg ik het toch mee. Ter voorbereiding heb ik dus lekker in bed onder de dekens deze filmpjes gekeken en daarna wat oefenopdrachten van oude examens gemaakt.

Ik ga er niet omheen draaien. Momenteel is geschiedenis mijn zwakste punt en dat blijft het denk ik ook. Dat heb ik de afgelopen 2 jaar echt wel gemerkt. Ik vind het heel leuk, alleen de manier van antwoorden - hoe Cito dat van je verwacht - vind ik heel erg lastig. Ook alle kenmerkende aspecten, dat zijn ongeveer 35 zinnetjes die de rode draad van de geschiedenis moeten weergeven, vind ik heel teleurstellend. Het wordt van je verwacht dat je die uit je hoofd leert. Ik snap het wel hoor, alleen deze kenmerkende aspecten zijn na het examen meteen van mijn harde schijf verwijderd.

Al met al ga ik voor een 5,5. Maar een 4,5 is ook niet het einde van de wereld. Ik heb geluk dat ik goed ben in Engels en daarmee kan compenseren. Dus ik kan het mij permitteren.

Woensdag 15 mei

‘In mijn vorige bericht heb ik verteld hoe ik het examen geschiedenis had voorbereid. Maandag had ik dit examen en voor mijn gevoel ging dit wel prima. Ik verwacht zeker geen 8, maar een kleine voldoende kan er nog wel eens in zitten. Gelukkig kwamen er van de kenmerkende aspecten maar 2 vragen in het examen terug, die maar 4 van de 71 punten waard waren. Hier is naar mijn idee heel veel ophef over geweest in het nieuws, maar ik had dit wel al aan zien komen. Ik heb het examen van vorig jaar geanalyseerd en bij dat examen waren er ook maar 5 punten voor de kenmerkende aspecten, dus ik vind al die ophef heel onnodig.

In ieder geval, dinsdag had ik mijn 3de examen; Engels.

Hiervoor heb ik eigenlijk niet heel veel gedaan. Engels ligt mij redelijk goed, dus ik vond het zonde om mijn tijd in Engels te steken en heb het daarom in de vakken gestopt die ik volgende week nog heb. Ook waren zo goed als alle examens de afgelopen 2 jaar leestoetsen en met een gemiddelde van een 7 kan ik wel zeggen dat ik goed ben in Engels. We mochten op dinsdag 7 mei al eens de examenzaal in om een examen van vorig jaar te maken en aan te voelen hoe alles in zijn werk gaat. Daar heb ik een toets Engels gemaakt en deze later nagekeken. Ik had daar een 6,7 op, dus ik ging vrij relaxed het examen in. Ik moet eerlijk zeggen; het was toch een lastig examen. Er kwamen heel veel moeilijke woorden in voor. Gelukkig mocht je er een woordenboek bij gebruiken, wat ik normaal gesproken met leestoetsen van Engels niet echt doe.

Toen ik klaar was met het examen heb ik alle antwoorden op een kladpapiertje geschreven die je na het examen mag ophalen, zodat je thuis kan nakijken. Ik heb het nagekeken en ik had 30 van de 47 punten behaald. Dat komt neer op een 6 met een N-term* van 0. De afgelopen 3 jaar was de N-term 1,4 dus ik hoop dat dat dit jaar ook zo is, want dan heb ik namelijk een 7 en dus ook een compensatiepunt. Normaal gesproken ben ik niet zo van het thuis nakijken van een examen, omdat dat extra stress geeft. Ik ga dit daarom ook niet nog een keer doen.

Donderdag heb ik het examen Nederlands en volgende week kunst algemeen (kunstgeschiedenis), economie en aardrijkskunde. Ik ga dus weer aan de bak en blokken voor de komende examens!’

* N-term is de normering van een examen. Je cijfer wordt berekend met de formule: aantal behaalde punten:max aantal punten x 9 + N. N is dus de N-term. Hoe hoger de N-term hoe beter.

Vrijdag 17 mei

Donderdag stond het examen Nederlands op het programma. Dit was een examen waar ik totaal geen stress voor had. Nederlands was een leestoets en ik heb van jongs af aan boeken gelezen. De afgelopen 3 jaar las ik alleen nog boeken die op de lijst stonden, omdat ik het teveel tijd vond kosten.

Ik heb altijd gezellige en leuke docenten gehad voor het vak Nederlands. Zij wilden me altijd helpen als ik iets niet begreep of maar niet onder de knie kreeg. Voor het examen Nederlands heb ik, net als voor Engels, niet enorm veel aan voorbereid. Het examen bestond uit leuke en interessante teksten, wat het lezen een stuk makkelijker maakte. Ik heb het geluk dat ik heel snel kan lezen en daarom best wel snel klaar was met het examen. Wel was het veel schrijven, waardoor ik heel veel last had van mn hand. Dat word nog wat volgende week met kunst algemeen (kunstgeschiedenis) en economie, omdat dat ook heel veel schrijven is.

Al met al heb ik een heel goed gevoel over Nederlands. Vandaag heb ik niks, dus ga ik leren voor de volgende toetsen: kunst algemeen, economie en aardrijkskunde.

Maandag 20 mei

‘Zoals ik de vorige keer in de Meppeler Courant al schreef, heb ik deze week nog 3 examens. Ik had 3 dagen weekend, dus ik had genoeg tijd om me op deze toetsen voor te bereiden. De laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze toch altijd? Nou in dit geval ook: economie en aardrijkskunde zijn allebei pittige vakken. Ik begin vanmorgen met het examen kunst algemeen (kua). dit is altijd een beetje een vak geweest waar leren heel lastig voor is, omdat je vooral veel moet verklaren. Bijvoorbeeld waarom een bepaald kunstwerk bij een bepaalde stroming hoort. Ik heb heel erg het geluk dat ik geschiedenis heb en daar ook een klein deel kunstgeschiedenis aan bod kwam tijdens de lessen, bijvoorbeeld met de renaissance. Ik stress niet zo erg voor kua. De afgelopen jaren ging dit vak me prima af en we hebben tijdens de lessen de laatste periode veel examenvragen klassikaal doorgenomen. Dit vond ik heel fijn omdat je direct feedback krijgt op je antwoorden.

Na kua heb ik economie. Dat wordt nog een dingetje, omdat de lessen economie in havo 4 heel matig waren. Er was ook weinig sympathie vanuit de leerkracht en daardoor had ik er op een gegeven moment geen zin meer in. Wat achteraf heel dom is geweest, maar dat merk je natuurlijk later pas. Ik merk namelijk nu dat ik de basis van de lesstof heb gemist. Gelukkig is die lesstof in havo 5 bij mij helemaal bijgespijkerd door de beste docent die er is.

Tot nu toe vallen mij de examens heel erg mee. Ik denk dat het heel belangrijk is ook je rust en ontspanningsmomenten te pakken. Zaterdagavond was natuurlijk de grote finale van het Eurovisie Songfestival die ik zeker helemaal uitgekeken heb. Wat achteraf misschien niet enorm slim was, omdat ik waarschijnlijk vandaag “Say Na Na Na” en “Zeeehehehehehehooo Grahahahahahavity” tijdens de examens niet uit mijn hoofd ga krijgen. Maar het was het waard. Duncan heeft gewonnen en volgend jaar komt het Eurovisie Songfestival naar Nederland!’

Woensdag 22 mei

‘Vandaag had ik dan eindelijk mijn allerlaatste examen: aardrijkskunde. Ik vind aardrijkskunde een heel leuk vak, want er komen heel veel verschillende onderwerpen aan bod. Niet alleen maar topografie, zoals veel mensen denken, maar ook thema’s als leefomgeving en welke invloed dat heeft op mensen. Dat vind ik heel interessant. Ik ben alleen niet heel erg goed in aardrijkskunde, wat ik tijdens het examen ook wel merkte. Ik denk dat dit komt door de diversiteit van het vak.

Qua voorbereiding heb ik de aardrijkskunde vodcast van mijn docent David Pijpaert op Youtube bekeken. Dit zijn filmpjes waar alle informatie heel duidelijk wordt uitgelegd. Ook had meneer Pijpaert hel handige samenvattingen op elo gezet die mij heel erg geholpen hebben. Nadat ik de samenvattingen en de filmpjes doorgenomen had, heb ik wat oefenopdrachten gemaakt van het examen van vorig jaar, en die waren pittig. Dit komt waarschijnlijk doordat ik niet de goede atlas had, het examen van vorig jaar was afgestemd op de 54e druk van de atlas en ik had 55e druk, omdat ik die voor mijn examen nodig heb. Daardoor moest ik steeds met behulp van omnummertabellen zoeken naar de juiste kaart. Dat was best wel irritant. Gelukkig was dit op het examen niet het geval en was ik ruim op tijd klaar. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet verwachten, het ging niet slecht maar echt goedook niet. Afwachten dus.

De examens zitten erop, nu maar hopen dat ik 12 juni niet gebeld word. Volgend jaar (als ik niet gezakt ben) ga ik opleiding leraar basisonderwijs volgen. Ik heb er echt heel erg veel zin in. Wel moet ik hiervoor nog een toelatingstoets doen dus ik ben helaas nog niet helemaal klaar met leren. Tot die tijd ga ik fulltime aan het werk bij de Welkoop met de allerleukste collega’s die er zijn. Dus dat is ook helemaal geen straf!’