Kirsten Bakker blogt over de examens

Meppel - Kirsten Bakker komt uit Meppel en doet examen voor vmbo-tl op CSG Dingstede. Ze deelt haar ervaringen met de lezers van de Meppeler Courant:

Vrijdag 10 mei

‘Donderdag had ik mijn eerste examen, biologie. Biologie ging over héél veel verschillende onderwerpen. Van voortplanting, chromosomen, fotosynthese en de opbouw van cellen tot aan de evolutietheorie. Ik was hier van tevoren best wel bang voor, omdat ik dit 1 van de moeilijkste vakken vind. Het is gewoon zo ontzettend veel en je moet zoveel informatie heel precies onthouden. Bijvoorbeeld de verschillen tussen antistoffen en antigenen; als ik die niet weet, kan het zomaar zijn dat ik gewoon een paar vragen totaal verkeerd maak en dat zou natuurlijk zonde zijn.

Daarom heb ik in de meivakantie 2 dagen examentraining gevolgd bij Lyceo op Stad & esch. Dit vond ik heel fijn, want het was erg rustig. Ik was de eerste dag de enige die gebruikmaakte van de examentraining en tweede dag was er nog een ander meisje bij. Tijdens de training heb ik alles nog een keer doorgenomen met een docent van Lyceo, en kon ik nog extra vragen stellen.

Verder heb ik thuis veel proefexamens en oude examens gemaakt. Ik had eigenlijk totaal geen last van de zenuwen, tot woensdagavond. Toen sloeg de stress ineens toe. Toen ik donderdagochtend op school kwam, werd ik met de minuut zenuwachtiger. Uiteindelijk ben ik, met wat support van mijn vriendinnen en de conciërges, toch vrij rustig de examenzaal ingegaan.

Wel was ik door alle stress vergeten mijn pen en potlood mee de zaal in te nemen. Daarna kwam ik erachter dat ik ook mijn rekenmachine was vergeten en moest ik voor de tweede keer terug naar de aula, waar mijn tas stond. Toen ik eenmaal in de examenzaal zat, bleek dat ik ook mijn telefoon nog bij me had; voor de derde keer terug naar de aula dus. Oeps... Ik moest echt rennen om op tijd te zijn. Gelukkig zat ik 5 minuten voor aanvang weer op mijn stoel.

Het examen vond ik uiteindelijk heel wisselend. Sommige vragen vond ik goed te doen, daar herkende ik ook de stof in die ik had geleerd, maar er waren ook een paar vragen die ik echt (te) moeilijk vond. Er was bijvoorbeeld een vraag waar je een argument moest geven over een conclusie. Dat is meer iets voor Nederlands vond ik zelf. Toen ik thuis kwam, heb ik met mijn moeder het correctievoorschrift online bekeken. Als mijn berekeningen een beetje kloppen, sta ik op safe en heb ik gewoon een voldoende op dit examen gehaald!’

Maandag 13 mei

‘Deze week staan de examens Duits, aardrijkskunde en Engels op het programma. Duits en Engels zijn gelukkig allebei leestoetsen; hier ben ik best goed in, dus dat moet wel lukken. Aardrijkskunde vind ik veel lastiger. Dat is een vak waar ik wat moeite mee heb. Dat komt doordat er zoveel verschillende dingen behandeld worden. Mijn brein was er wel klaar mee na het 2de boekje.

Het examen gaat over alle leerstof van de afgelopen 4 jaar, uit 5 verschillende boeken. Dat is, logisch, héél veel om te leren. Voor Duits en Engels kun je niet echt leren, want in deze examens zit geen grammatica of andere leerstof; het is echt puur lezen. Ik heb wel een paar oude examens gemaakt om te oefenen. Voor aardrijkskunde heb ik geleerd uit de samenvatting, video's op Youtube bekeken en ook oude examens gemaakt. Ik kijk dus sowieso het meest op tegen aardrijkskunde. Ik ben gewoon heel bang dat het een heel lang examen wordt, omdat er zoveel stof in verwerkt moet worden. Straks kom ik in tijdsnood, of erger; straks heb ik het examen niet eens af na 2 uur.

Toen ik zondagochtend in de kerk zat en de dominee ging bidden, begon hij over de examenleerlingen. Die konden nu wel wat extra hulp gebruiken. Mijn ouders gaven me tegelijkertijd een stootje en toen drong het weer even tot me door: ‘Help, help, help: aardrijkskunde!’ Ik hoop dat aardrijkskunde een voldoende wordt, maar ik heb nog zo mijn twijfels. Ik ga voor een 6, maar lukt dat niet, dan is er altijd nog mijn redder in nood; het herexamen. Maar ik blijf wel positief hoor. Als ik me zorgen ga maken, maakt dat het alleen maar erger denk ik. Duits en Engels worden - bijna zeker - wel voldoendes.’

Woensdag 15 mei

Vandaag staat het examen aardrijkskunde op het programma. Zoals ik maandag al had geschreven, ben ik best zenuwachtig voor dit examen. Ik ben maandagavond best wel ziek geworden en na een bezoekje aan de dokter blijk ik een fikse blaasontsteking te pakken te hebben. Héél fijn tijdens examens, wanneer je telkens 2 uur lang niet naar de wc kan omdat je anders in tijdnood komt. Erg vervelend die blaasontsteking, maar ik heb antibiotica gekregen en dus het komt vast wel goed. Mijn aardrijkskundedocent had mijn stukje in de krant gelezen en stuurde me een appje waarin ze me nog een paar tips gaf en me vooral heel veel succes wenste; superlief!

Dinsdag was ik vrij, omdat ik geen geschiedenis of NaSk in mijn vakkenpakket heb. Ik heb dus geleerd voor aardrijkskunde. Vanwege mijn blaasontsteking voel ik me niet zo fit, dus het leren deed ik op de bank: lekker warm onder een dekentje.

Maandag had ik het examen Duits. Ik keek hier helemaal niet tegenop omdat het een leestoets was en ik daar normaal gesproken goed in ben. Toen ik - om 9.00 uur al. Dit was het eerste examen die niet om 13.30 uur van start ging - begon aan de vragen ging het eerst heel goed, maar zo ongeveer op de helft van het examen raakte ik een beetje in paniek. Ik dacht dat het ontzettend slecht ging vanaf dat punt. Ik was nét op tijd klaar en toen ik de aula weer in liep, baalde ik zo van mezelf dat ik moest huilen. Ik werd even getroost en gerustgesteld, maar ik bleef me er slecht door voelen. '

s Avonds heb ik met mijn moeder wederom het correctievoorschrift bekeken en de punten opgeteld, voor zover ik mijn antwoorden nog onthouden had, en het blijkt dus dat ik me eigenlijk gewoon enorm heb lopen aanstellen. Volgens mijn berekening had ik 39 van de 46 punten goed! Hier was ik echt heel blij mee en ik denk dat mijn cijfer ook echt wel goed is. Een tip voor mezelf is dus nu; niet stressen totdat je ook echt zeker weet dat je (te) weinig punten hebt behaald.

Wel heb ik een klacht ingediend over het examen Duits, omdat ik een paar teksten echt te lang en te moeilijk vond. Ook stond er een rare vraag in over een blikje sardientjes, terwijl de tekst over een vakantie met een busje ging. Het examen was moeilijker dan de oude examens die ik geoefend heb en ik had op het laatst best wel wat tijdsnood, waardoor ik een paar vragen niet op mijn best heb kunnen maken. We wachten het af...’

Vrijdag 17 mei

‘De enige examens die ik nog moet maken voordat ik zomervakantie heb, zijn Engels en maatschappijkunde. Engels heb ik vandaag, maatschappijkunde maandag. Engels is een leestoets, so that's probably gonna be all fine. Maatschappijkunde gaat over verschillende onderwerpen, zoals criminaliteit, rechtsstaat, massamedia en de multiculturele samenleving.

Voor Engels heb ik niks gedaan, omdat dit mijn beste vak is. Met maatschappijkunde ben ik eigenlijk het hele jaar door al druk geweest. Ik hoor mijn docent gewoon een beetje in m'n hoofd tijdens het leren: "Schrijf het zo vaak mogelijk op. Er is bewezen dat je het dan beter onthoudt!" Het is een vrij ingewikkeld vak, maar ik vind het wel bijna allemaal echt heel erg interessant.

Ik zie niet echt op tegen deze laatste 2 examens, maar als ik moet kiezen, zie ik toch het meest op tegen maatschappijkunde.

Natuurlijk ga ik voor 2 voldoendes! Ik hoop dat mijn cijfer van Engels het hoogst wordt van alle examens. Donderdag was ik weer vrij, maar woensdag heb ik aardrijkskunde gemaakt. Ook hoorde ik dat de examenrubriek uit de krant wordt geknipt en dus nu in de lerarenkamer hangt. Mijn docent Nederlands had alleen geen stukje gezien over hoe mijn examen Nederlands ging, en dat klopt. Mijn Nederlands examen ging súper goed! Ik had verwacht dat het niet al te moeilijk zou zijn, maar ik vond de toets eerlijk gezegd best wel makkelijk. Die positiviteit kon er wel even bij na mijn niet zo makkelijke examen aardrijkskunde.

Ik vond het echt een verschrikkelijk examen, niet normaal. Ik kon wel huilen zo erg. Dit kan ook aan mezelf liggen hoor, maar ik vond de vragen moeilijk. Er werden een paar keer aardrijkskundige begrippen gevraagd die ik totaal niet had voorbereid. Ik heb het woensdagavond dan ook overgeslagen om naar het correctievoorschrift te kijken, maar toen ik dat donderdagavond toch deed, bleek het iets minder erg te zijn dan ik verwachtte. Ik denk dat mijn cijfer - met mijn berekeningen - rond de 5 uit zal komen. Nu maar hopen dat dat klopt.

Zenuwachtig was ik eigenlijk niet. Dat kwam denk ik doordat ik toch al wist dat dit mijn moeilijkste examen zou worden. Alhoewel, toen ik op een gegeven moment in de examenzaal om me heen keek, kreeg ik het toch wel een beetje warm. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan en meer dan je best kun je niet doen.'

Maandag 20 mei

‘Vandaag ga ik maatschappijkunde maken en dat is mijn laatste examen. Daarna heb ik, als ik geen herexamen hoef te doen, zomervakantie! Ik heb dit hele weekend de informatie uit de boeken doorgenomen, oude examens gemaakt en op een site voor het vak maatschappijkunde oefenopdrachten gemaakt. Ik zie het meest op tegen de lengte van het examen. De toetsen die we het afgelopen jaar hebben gehad waren altijd wel vrij lang en op sommige vragen moet je vrij diep ingaan op de stof. Ik hoop niet dat ik daardoor in tijdnood kom.

Vrijdag heb ik het examen Engels gemaakt. Deze toets ging naar mijn idee super, super, supergoed! Ik had al wel verwacht dat het geen moeilijk examen zou worden, maar het is altijd fijn als het dan ook écht goed gaat. Ik vond 1 tekst wel vrij moeilijk. Hier moest ik best wel even wat tijd aan besteden, omdat er veel moeilijke woorden instonden die ik op moest zoeken in het woordenboek. Maar naar mijn idee ben ik heel goed door dit examen gekomen en wordt dit ook echt een goed cijfer.

Zenuwachtig was ik totaal niet. Nu wel een beetje hoor, want vandaag heb ik maatschappijkunde. Ik ga gewoon mijn best doen en daarna heerlijk genieten van mijn vrije dagen.’