Meppeler opent Freaking Monday atelier

Meppel - Matthijs van Vuuren presenteerde zijn kledingmerk 4 jaar geleden groots op De Wheem. De verkoop van Freaking Monday ging als een trein en de wens was er om een atelier/winkel te openen. Die wens ging in vervulling; De collectie is sinds kort te vinden aan Bleekerseiland 11-13.

‘O, dát is die roze olifant’, hoort Matthijs van Vuuren steeds vaker. Het logo op zijn shirts, truien, zwembroeken, petten en andere merchandise is inmiddels niet meer helemaal roze, maar zwart-roze. ‘Heel af en toe maak ik nog een uitzondering. Ik merkte dat er toch meer interesse is in een minder uitgesproken logo en dat is geen probleem, daar speel ik dan op in.’

Vallen en opstaan

De jonge ondernemer kan niet stilzitten. Hij werkt fulltime bij een ICT-bedrijf in Zwolle en dacht 4 jaar geleden: ‘Ik begin gewoon een eigen bedrijf’, en zo geschiedde. Ervaring in de kledingbranche had hij niet. ‘Dus je leert door vallen en opstaan. Zo was mijn eerste proefdruk een misser, omdat de stof niet rekbaar was. Je kreeg hem dus met geen mogelijkheid meer uit. En toen er een bestelling werd geleverd, kon ik niet zomaar naar Pakistan rijden om het op te lossen. Nu weet ik precies wat ik wil en bij wie ik terecht kan.’

In de avonduren werkt Matthijs aan zijn ontwerpen. Dat deed hij eerst vanuit zijn woning, nu in zijn atelier aan Bleekerseiland. ‘Ik maak een schets van het design en dan werkt een vriend van me dit in 3D uit op de computer. Dan zie je dus hoe het er echt uit gaat zien. Nadat de bestelling geplaatst is, duurt het ongeveer een week voordat het binnen is. Vervolgens bied ik het eerst aan binnen mijn netwerk, dan is het meestal snel verkocht. De rest plaatste ik op de website en social media. Nu komen de producten dus ook in mijn atelier te hangen.’

Merk

Met Freaking Monday richt Matthijs zich op de festivalgangers en bezoekers van evenementen. ‘Het merk is daarom vooral bekend bij jongeren, maar ook steeds meer volwassenen zijn geïnteresseerd. En dat kan ook prima.’ Momenteel dragen 2 dj’s de kleding van Freaking Monday en ook via social media – met name Instagram – brengt hij zijn merk onder de aandacht. ‘Het lijkt me heel gaaf dat mensen Freaking Monday echt als een begrip gaan zien. Dat ze de olifant zien en zeggen; dat moet ik hebben!’

Dat het logo een olifant zou worden, was eigenlijk al snel duidelijk. ‘Ik wist zeker dat het een dier moest zijn, geen idee waarom. Olifanten zijn imposant, stoer en toch ook heel aandoenlijk.’ De naam Freaking Monday is ontstaan op het terras, toen Matthijs net voor zichzelf was begonnen en de vrijheid van het ondernemerschap ervaarde. ‘Het is Freaking Monday!’ zei iemand. ‘Ik wist meteen; dat moet de merknaam worden.’

Zaterdag

Matthijs van Vuuren is iedere avond te vinden in zijn atelier aan Bleekerseiland. Dan werkt hij aan zijn ontwerpen. Op zaterdag gooit hij om 12.00 uur de deuren open. Tot 20.00 uur kunnen mensen terecht in het pand om te neuzen en iets te kopen. Ook tijdens evenementen is het atelier geopend. Afrekenen kan overigens alleen via een Tikkie (betaalverzoek via de smartphone). ‘Dat hoort bij een hip, jong merk he?’ zegt Matthijs gekscherend.

Kijk voor meer informatie op de website: freakingmonday.com of op Facebook en Instagram.