Elektrisch rijden voor breed publiek: Opel e-Corsa

Opel is 120 jaar jong. De autofabrikant ziet 2019 niet alleen als een jubileumjaar, het zet nu ook stappen richting elektrificatie van zijn modellen. De Corsa is de eerste volledig elektrisch aangedreven Opel, die dit jaar op de markt komt. Verder maakt de plug-in hybride Grandland X zijn opwachting.

In 2020 is de nieuwe Vivaro er als elektrische bestelauto. Volgend jaar start de productie van de elektrische generatie Mokka X. ‘Opel wordt elektrisch!’, zegt Opels CEO, Michael Lohscheller. ‘We kondigden het al aan bij de presentatie van ons strategische plan PACE! en nu maken we het waar.’ De nieuwe Corsa-e neemt in het midi-segment een elektrische voorsprong. Opel introduceerde de bestseller in 1982 en nu komt hij voor het eerst op de markt in een volledig elektrische variant. Opel belooft een aantrekkelijke prijsstelling voor het nieuwe model: ‘De Corsa-e maakt elektrisch rijden voor een breed publiek bereikbaar.’

Actieradius

De Opel Corsa-e biedt een actieradius van 330 kilometer. De stroom wordt geleverd door een 50 kWh-batterij met een fabrieksgarantie van acht jaar. De batterij kan worden opgeladen met verschillende snelheden via een huishoudelijk stopcontact, wallbox of snellader. In het laatste geval is de batterij in een half uur tot 80 procent op te laden. Gebruikers kunnen de laadstatus controleren via de ‘myOpel’-app, waarmee ze ook laadtijden en -kosten kunnen optimaliseren.

Rijmodi

De actieradius van de Corsa-e is voor een deel afhankelijk van de gekozen rijmodus (Normal, Eco of Sport). De Sport-stand optimaliseert de rijdynamiek en reactiesnelheid van de auto, met een beperkt verlies van rijbereik. In de Eco-stand transformeert de Corsa-e in een langeafstandsloper met een aanzienlijk groter bereik, waarbij het comfort nauwelijks beïnvloed wordt. De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm. Het duurt 2,8 seconden om vanuit stilstand naar 50 km/u te accelereren. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is in 8,1 seconden mogelijk.

Hoger niveau

De Corsa-e is net zo compact als de vorige generatie Opel Corsa, maar hij oogt sportiever, mede dankzij de 48 millimeter lagere daklijn. Dit gaat overigens niet ten koste van de hoofdruimte, want de bestuurdersstoel is 28 millimeter lager geplaatst. De lengte van de Corsa-e bedraagt 4,06 meter. Verder is de rijdynamiek van hoger niveau dankzij het lagere zwaartepunt en de snellere reactie op de input van de bestuurder. Het moderne interieur omvat onder meer een volledig gedigitaliseerde cockpit.

Multimediasystemen

Het vooruitstrevende karakter van de Corsa komt ook tot uiting in de nieuwe multimediasystemen. Het systeem Multimedia Navi met een 7,0 inch touchscreen en Multimedia Navi Pro met 10 inch touchscreen bieden de nieuwe ‘Opel Connect’-telematicadienst. Waardevolle functies als Live Navigation met real-time verkeersinformatie en directe verbinding met pechhulpdiensten en Emergency Call zorgen voor extra gemoedsrust bij de bestuurder. De met de verkeerssituatie meedenkende IntelliLux led Matrix-verlichting is voor het eerst beschikbaar in de klasse waarin de Corsa acteert.

De plug-in hybride Grandland X, die Opel vanaf volgend jaar in de fabriek in het Duitse Eisenach produceert, is bedoeld voor klanten die meer ruimte en SUV-gevoel willen. De hybride aandrijflijn levert een vermogen van 300 pk en is voorzien van e-All Wheel Drive-technologie.

Innovaties

Innovaties bereikbaar maken voor iedereen staat centraal tijdens het 120-jarige jubileum van Opel als autofabrikant. Inmiddels heeft Opel meer dan zeventig miljoen auto’s gebouwd. Iconische modellen die Opel in zijn 120-jarige bestaan maakte zijn bijvoorbeeld de Laubfrosch, de Admiral, de Kadett, de Rekord, de Manta en de GT. Daarmee maakte Opel ook talloze innovaties bereikbaar voor een breed publiek: de eerste driewegkatalysator als standaarduitrusting (1989) en airbags als standaarduitrusting voor alle modellen (1995). In 2015 was Opel ook de eerste autofabrikant die adaptieve Intellilux LED Matrix-verlichting monteerde in een compacte auto (Astra, 2015).