Meppelse Juul Hoving wint verhalencompetitie

​Meppel - Vwo-leerling Juul Hoving (13 jaar) van CSG Dingstede in Meppel is winnaar van de verhalencompetitie van Randstad Onderwijs en studiematerialenleverancier VanDijk. De partners daagden alle middelbare scholieren uit om een verhaal te schrijven over het thema ‘Wat doe jij morgen?’.

De wereld verandert snel door technologische uitvindingen. Een future-proof baan als droneverkeersleider of (verticale) stadstuinier bestaat nu nog niet, maar straks misschien wel. Welk werk verwachten scholieren te gaan doen in deze nieuwe, spannende wereld?

Juul won met haar verhaal ‘Hartsvriendin’ dat gaat over Rosalie, een meisje van veertien jaar dat op de wachtlijst staat voor een donorhart. De verhalencompetitie werd voor de vierde keer georganiseerd. Randstad en VanDijk hielden de wedstrijd om leerlingen te stimuleren hun schrijftalent verder te ontwikkelen en na te denken over een actueel maatschappelijk thema.
 
Ruim 1500 scholieren uit zo’n 60 middelbare schoolklassen namen deel aan de wedstrijd. Een jury onder leiding van schrijfster Eva Burgers beoordeelde de verhalen en koos de drie deelnemers uit als winnaar. Juul wint een professionele schrijfworkshop van Eva Burgers voor de hele klas. De prijsuitreiking was vanmiddag op het hoofdkantoor van Randstad in Diemen. De 20 beste verhalen worden geïllustreerd en gebundeld in een speciaal boekje en verspreid onder deelnemende scholen en relaties van Randstad Onderwijs en VanDijk.
 
Arbeidsmarkt van de toekomst
 
Suzanne von der Dunk, directeur onderwijs bij Randstad, is blij met de ingezonden verhalen: 'Het thema ‘Wat doe jij morgen?’ stimuleert scholieren op een leuke manier na te denken over hun eigen toekomst. In een wereld die onder invloed van technologie snel verandert, ontstaan talloze nieuwe kansen op de arbeidsmarkt. Bij Randstad helpen we mensen en bedrijven op weg naar die nieuwe toekomst, als partner die meekijkt naar morgen. Over tien jaar bestaat waarschijnlijk 70 procent van de banen uit banen die we nu nog niet kennen. Daar kunnen we iedereen en dus ook de jonge generatie op voorbereiden. Wat heb je nodig? Welke competenties zijn belangrijk morgen?'