Ruime Arona etaleert Seat-dna

Binnen een autogroep zoals Volkswagen word je op alle fronten geconfronteerd met SUV’s. Merk breed inspelen op mobiliteitsbehoeften is daarbij de drijfveer. Waarom ook niet. Zo heeft de Arona een aansprekend uiterlijk en genoeg Seat-dna onder de leden om lekker eigenwijs maar vooral ook comfortabel en sportief voor de dag te komen.

Door Willem de Volder

De Ateca, Tarraco en Arona vormen in de Seat-lijn een goed SUV-stel. Een dat borg staat voor maatwerk. Tijd voor een hernieuwde kennismaking met de laatstgenoemde met een 1.5 TSI-motor gestoken in een FR Business Intense-outfit. Seat verkocht vorig jaar in de eerste vijf maanden 917 exemplaren van het model. Dit jaar staat de teller in dezelfde periode op 1061. Het comfort en de wat hogere zit spelen ongetwijfeld een rol bij de keuze van de koper voor de cross-over. Maar vlak ook het voorkomen niet weg. De Arona is niet voor niets onderscheiden met de felbegeerde Red Dot Award voor Best Product Design 2018.

68 kleurcombinaties

Seat’s compacte SUV is direct te herkennen aan zijn driehoekige led-koplampen en robuuste front. In het ontwerp van de Arona komen elementen terug van andere Seat-modellen, maar toch heeft de cross-over een uitgesproken eigen persoonlijkheid. Bijvoorbeeld in het interieur, dat duidelijk horizontaal is opgezet om de ruimte binnenin de Arona te benadrukken. Het dashboard is sterk op de bestuurder gericht en de hoge middenconsole (High Console Concept) verbetert de veiligheid en ergonomie. De bestuurder hoeft nauwelijks weg te kijken van de weg om de diverse functies van de Arona te bedienen. Personalisatiemogelijkheden genoeg: er zijn 68 kleurcombinaties mogelijk. In het interieur is er keuze uit vele soorten bekleding en diverse afwerkingen.

Veel extra’s

Ook de prijs van de Arona lonkt met net geen twintig mille voor de instapversie. De FR Business Intense oogt niet alleen ‘FR-sportief’ maar voorziet ook in veel extra’s. Wat te denken van full led-koplampen, het geluidssysteem Beats, een Winterpakket, een virtual cockpit, DAB+-radio en dat allemaal bovenop de voorzieningen die standaard zijn gekoppeld aan de FR Business Intense. Met Keyless Entry/go kan de sleutel in de broekzak blijven, de airconditioning doet zijn best over twee zones, de zwarte dakhemel geeft een chique cachet en een automatische parkeerhulp neemt de bestuurder(ster) werk uit handen. De draadloze telefoonlader zorgt voor voldoende ‘batterij’ en denkt mee want ‘niet vergeten!’ doemt op in het in kleurige touchscreen. Maar met al die voorzieningen gaat de prijs al snel richting dertigduizend euro. Maar dan heb je ook wat…

Lekker

Niet alleen heel veel comfort maar met de 150 pk sterke TSI-motor ook een Arona die op alle fronten lekker excelleert. In 8,3 seconden wordt vanuit stilstand de 100 km/u aangetikt, de topsnelheid bedraagt 207 km/u. Overigens laten we die proef op de som aan de rollerbank over. Ook bij behoorlijk hoge snelheden voelt de Arona veilig aan. Het koppel van 250 Nm is beschikbaar over een breed toerental (1500 en 3500 tpm) voor een uitstekend reactievermogen. De zesbak schakelt heerlijk. Het verbruik komt uit op zo’n 7,0 liter per 100 kilometer.

Wendbaar

De Arona is 4,14 meter lang, 1,78 meter breed en 1,54 meter hoog. Daarmee is hij lekker wendbaar in de stad en dankzij de grote bodemvrijheid kan hij ook buiten de gebaande paden prima uit de voeten. De bagageruimte heeft een inhoud van vierhonderd liter. Het gebruiksgemak ervan wordt vergroot door handige metalen bevestigingshaken en de dubbele laadbodem. Ook veiligheid is een belangrijk issue in de Seat-gelederen. In navolging van onder meer de Ateca en Ibiza heeft de Arona de hoogst mogelijke scores behaald in de veeleisende veiligheidstests van Euro NCAP.

Conclusie: voor zo’n dertig mille is weliswaar alles aan boord maar een Arona-instapper is ook geen stakker en biedt behalve een keur aan veiligheidsvoorzieningen en comfort ook veel rijplezier en een wat hoge zit voor goed zicht.