Lexus verrast met UX 250h

De Lexus UX 250h heeft ondanks het agressieve front een lief uiterlijk. Zou dat komen omdat mevrouw Chika Kako aan het roer stond van het ontwerpteam? Bij Lexus Nederland noemen ze de nieuwkomer een C-SUV, een cross-over-segment dat de laatste jaren populair is onder autokopers.

Door Willem de Volder

Reden er in 2015 in ons land 3200 C-SUV’s de showroom uit, in 2018 waren dat er 9000. Denk aan de Audi Q3, BMW X1 en de Volvo XC40. ‘Urban Explorer’ (UX) noemt Lexus het model, dat is gericht op automobilisten die kiezen voor design, performance, hybrid (lees: schoon) en veiligheid. Let niet op de volgorde maar dat de kopers gevoelig zijn voor een goed voorkomen staat buiten kijf. De UX 250h biedt dat aan de buiten- en binnenzijde. Vooral de Lexus UX 250h AWD F Sport Premium waarmee werd kennisgemaakt laat weinig te wensen over.

Lijnenspel

De auto oogt compact, biedt volop ruimte en is bedeeld met een aansprekend lijnenspel. Subtiele uiterlijke accenten zijn de 3D lamellen in de grille en de hooggeplaatste koplampen. Die anticiperen op tegemoetkomend verkeer en omvatten elk drie led-lichtpunten. De achterlichtlijn over de volle breedte van de auto omvat maar liefst 120 leds. Middenin is de lichtlijn drie millimeter ‘dik’. Speciaal ontworpen vinnen geleiden de rijwind, waardoor in bochten de luchtdrukwisseling met zestien procent afneemt. Sportiviteit gaat dus hand-in-hand met een hoog afwerkingsniveau. Dat laatste heeft ook zijn weg gevonden naar het interieur. De bovenzijde van het dashboard lijnt met de vorm van de motorkap. “Een samensmelting van binnen naar buiten voor een beter zicht op de weg”, formuleert de Lexus-woordvoerder. De klimaatbeheersing omvat luchtzuivering en –bevochtiging. Goed voor de huid en dat willen de ‘Urban Explorers’.

Comfort

Als de ‘UE’ers’ voor de UX 250h AWD F Sport Premium kiezen, ontbreekt het hen aan weinig. Kwestie van zestig mille aftikken (instapper: UX 250h Hybrid 44.495 euro) en genieten van een keur aan F-elementen. Medeweggebruikers worden niet alleen getrakteerd op een heel aansprekend uiterlijk maar ook op speciale bumpers, 18 inch wielen en een Mesh-grille. De inzittenden genieten onder meer van comfortabel meubilair en een heerlijke geluidsinstallatie. De bestuurder en voorpassagier worden omvat door sportstoelen. Een beweging met de computermuis tussen de voorstoelen en het dashboard toont zowat alles wat er gebeurt, van navigatie tot de actieve hulpsystemen. Bijna vergeten dat er ook is gereden. Dat smaakt van dag tot dag naar meer. Zelfs een uur in de file is met de UX 250h geen straf. De Lexus UX 250h lijkt te genieten van de vele aandacht van medeweggebruikers. Heerlijk elektrisch, dus geruisloos, schuift dse UX aan.

Weggedrag

Het lage zwaartepunt in combinatie met de hoge carrosseriestijfheid geven de UX een gecontroleerd en dynamisch weggedrag Ook in bochten en op slecht wegdek is de auto aangenaam stabiel. De F Sport Premium is voorzien van Adaptive Variable Suspension (AVS), bekend van de Lexus LC. Het verhoogt de dempingskracht en vermindert ‘body roll’ in bochten en tijdens het wisselen van rijstrook. De Lexus UX 250h is uitgerust met Lexus’ vierde generatie zelfopladende hybride aandrijflijn met een tweeliter benzinemotor en elektromotor(en) met een gecombineerd systeemvermogen van 184 pk. Met E-Four vierwielaandrijving heeft de UX 55 Nm extra koppel op de achterwielen. Het zorgt voor een extra zetje bij het wegrijden of inhalen. Het gemiddeld verbruik bedraagt 4,1 liter/100 kilometer, goed voor een range van 800 kilometer met een volle tank. Al naar gelang de rijomstandigheden kan de UX 250h tot vijftig procent van de tijd elektrisch rijden. Het mag duidelijk zijn dat het geen straf is om met de UX 250h op pad te gaan. De auto afsluiten of openen? Een vingerstreek over de portiergreep aan de bestuurderskant is voldoen. Wel het sleutelkaartje bij u steken… Veilig is de Lexus UX 250h ook: hij realiseerde de hoogste score in het segment op gebied van bescherming inzittenden en kwetsbare weggebruikers. Het extreem stijve en veilige GA-C-platform en de nieuwste versie Lexus Safety System zijn daar mede debet aan.