Volkswagen T-Roc is elegant en praktisch

Met de T-Roc heeft Volkswagen een compacte cross-over in het gamma. Na de introductie, twee jaar geleden, is het merk flink aan de slag gegaan met het model. Van een brave 1.0 liter-versie tot een sportieve R-versie wordt er aangeboden. Op pad met de 2.0 liter Sport-versie voorzien van veel techniek en R Line-extra’s in ex- en interieur.

De T-Roc spreekt niet alleen de bestuurder en de passagiers aan, ook in het straatbeeld oogst de Volkswagen veel belangstelling. Niet vreemd, de auto oogt goed en heeft gebruiksvriendelijke afmetingen. Menig belangstellende informeert ook naar de prijs. Een instapper van zo’n 27 mille met een goed voorkomen en veel ruimte leidt tot een breed gedragen acceptatie al is de gereden versie zo’n 23 mille duurder. Hoeveel ‘werelden’ wil je als producent bereiken? Behalve de snelle R-versie is ook een Business-uitvoering en 4Motion vierwielaandrijving voorhanden.

De T-Roc verenigt compacte buitenmaten met een scherpe, coupéachtige lijnvoering waarin het typische Volkswagen design-dna duidelijk is te herkennen. Het interieur biedt plaats aan vijf inzittenden. Dankzij de comfortabele, hoge zit is het (over)zicht optimaal. De bagageruimte heeft een inhoud van 445 liter, en zelfs 1290 liter met de achterbank neergeklapt. De T-Roc is leverbaar met slimme features als het digitale, naar eigen wens te configureren instrumentenpaneel (Active Info Display) en de mogelijkheid om telefoons draadloos op te laden. Een handige voorziening, die de bestuurder bij het verlaten van de auto via de display zelfs vraagt om de telefoon niet te vergeten.

Kracht, comfort en grip

De veelzijdigheid van de T-Roc komt ook tot uiting in het brede motorenaanbod. Er is keuze uit drie TSI- en drie TDI-motoren. De vermogens variëren van 115 pk tot 190 pk. Alle T-Roc’s met motoren vanaf 150 pk zijn er met keuze uit voorwielaandrijving en 4Motion-vierwielaandrijving inclusief de zeventraps DSG-transmissie. De T-Roc met 190 pk wordt standaard geleverd met de combinatie 4Motion/7-DSG. De gereden 2.0 liter TSI-versie is heel alert. Het is wel even wennen aan het ‘bedenkmomentje’ bij het intrappen van het gaspedaal als stop/start is ingeschakeld. De T-Roc met tweeliter motor stelt verder geen moment teleur en blijkt zowel qua rij- en verblijfscomfort een heerlijke auto. Zowel voor korte ritten in een stadse omgeving als op wat langere trajecten. Ook achterin verrast de T-Roc met zijn beenruimte. Het dashboard laat weinig te wensen over. Afhankelijk van de eigen instellingen wordt zowat alles geprojecteerd achter het stuur of op het scherm in de middenconsole.

Compleet

Climatronic airconditioning, led-dagrijverlichting en -achterlichten, Composition Media en vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen zoals City Emergency Braking met voetgangersherkenning, vermoeidheidsherkenning, Lane Assist en Front Assist zijn, voor een deel, al standaard op de basisuitvoering van de T-Roc. De Sport R-Line-uitvoering is voorzien van een extra sportieve en persoonlijke touch met pakketten (Advance, Executive) voor het in- en exterieur. Zo heeft het dak een afwijkende kleur. Onderhuids is er 190 pk voorhanden. In 7,2 seconden snelt deze T-Roc, die staat op een sportonderstel, vanuit rust naar 100 km/u. Het verbruik komt uit op zo’n 7.0 l/100 km.

R

Volkswagen presenteerde onlangs de T-Roc R(acing) een nieuw, ultrasportief topmodel voor de crossover-serie van het model. Die krachtige uitvoering overtuigt niet alleen met scherpe prestaties, maar ook met aansprekende R-looks. Met de toevoeging van de R treedt de T-Roc in de voetsporen van legendarische voorgangers zoals bijvoorbeeld de Golf R32, het allereerste R-model. De eerste testkilometers met de ‘R’ zitten er op. De tweeliter TSI-motor is goed voor 300 pk en 400 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat in 4,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Afgezet tegen die cijfers lijkt het met de ‘gewone’ 2.0 versie behelpen. Niets is minder waar. De compacte T-Roc Sport en de tweeliter krachtbron lijken voor elkaar gemaakt en voorzien in veel comfortabel rijplezier.