Last van wagenziekte? Ford en Citroën helpen!

Niet alleen kinderen, ook tal van volwassenen hebben er last van: wagenziekte. Een actueel onderwerp in de vakantieperiode. De gevreesde woorden ‘Ik voel me niet lekker’ vanaf de achterbank worden maar al te vaak gehoord. Ze laten elke ouder of andere inzittende(n) gegarandeerd schrikken.

‘Wagenziekte kan een vakantierit omtoveren in een nachtmerrie, waarbij papa en mama nerveus achterom kijken en het ergste vrezen’, zegt Eike Schmidt, Research Engineer bij het Ford European Research Centre in Aken. ‘Comfort heeft een hoge prioriteit bij de manier waarop we de auto's van de toekomst ontwerpen, en we willen alles op alles zetten om wagenziekte te verminderen.’ In samenwerking met TNO werkt Ford aan vermindering van wagenziekte in toekomstige auto's.

Ook volwassenen

Kinderen en tieners hebben het snelst last van reisziekte, 2 op 3 personen is ooit wagenziek geweest. ‘Sportief’ rijden, veel optrekken, remmen en bochtige wegen kunnen wagenziekte veroorzaken. Wagenziekte wordt vergroot door achterin te zitten en met het hoofd naar beneden videospelletjes te spelen of films te kijken. Nieuw onderzoek dat in opdracht van Ford met de hulp van experts op het gebied van wagenziekte is uitgevoerd, toont aan dat passagiers die gedurende een korte rit naar een scherm keken, na gemiddeld 10 minuten misselijk werden. En dit waren allemaal volwassenen.

Experimenten

Tijdens de eerste tests bleek dat wanneer de schermen hoger werden bevestigd en de weg aan beide kanten zichtbaar was, vrijwilligers zich minder snel misselijk voelden. In volgende experimenten worden alternatieve manieren onderzocht waarmee het traject zichtbaar wordt in het interieur, zodat passagiers die niets kunnen zien, kunnen worden gewaarschuwd voor bochtige wegen of hoge bruggen.

Gapen en zweten

Gapen en zweten zijn waarschuwingssignalen voor een toestand die wordt veroorzaakt door discrepanties tussen signalen die de hersenen ontvangen van de ogen en van de evenwichtsorganen in het oor. Baby's worden niet wagenziek. Dit gebeurt pas wanneer ze hebben leren lopen. ‘Wagenziekte is een complex probleem. Het is een natuurlijke reactie op een onnatuurlijke stimulus die op zichzelf niet kan worden genezen. Maar we kunnen wel proberen de symptomen te verlichten’, zegt Prof. Dr. Jelte Bos van TNO, Perceptual and Cognitive Systems in Soesterberg.

 

Rustige rijstijl

‘Bij veel bestuurders die denken dat hun kind problemen met wagenziekte heeft, kan de oorzaak simpelweg zijn dat het kind problemen heeft met hun rijstijl’, voegt Bos toe, die tevens is verbonden aan de faculteit Motion Perception van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Bos werkt aan een apparaat dat laat zien wanneer het gedrag achter het stuur invloed kan hebben op passagiers die gevoelig zijn voor wagenziekte. ‘Met een rustige rijstijl wordt misselijkheid aanzienlijk verminderd.’

 

Enkele manieren waarop wagenziekte, volgens Bos, kan worden verminderd:

· Ga in het midden van de achterbank zitten, of bij voorkeur voorin, om de voorliggende weg te kunnen zien.

· Rijd rustig en vermijd plotseling remmen, snel optrekken en kuilen in de weg.

· Leid wagenzieke personen af, zelfs een liedje zingen kan al helpen.

· Drink cola, eet gemberkoekjes, maar vermijd (vijf uur voorafgaand aan de rit) koffie.

· Gebruik een kussen of hoofdondersteuning om het hoofd zo stabiel mogelijk te houden.

· Zet de airco aan zodat er frisse lucht blijft circuleren.

 

Seetroën-bril als oplossing

Ook Citroën richt zich op wagenziekte. Het maakt een oplossing, die in de eerste plaats was ontwikkeld voor zeilers, voor een breed publiek beschikbaar: de Seetroën-bril. Die maakt gebruik van de Boarding Ring-technology. Het geteste en gepatenteerde model werkt in 95 procent van de gevallen. Dankzij een bewegende vloeistof in het montuur, aan de voor- en zijkant van het hoofd, recreëert de bril de lijn van de horizon, om zo het conflict, en dus de aandoening, tussen de zintuigen op te lossen. Werkwijze: doe de bril op zodra de symptomen zich manifesteren. Na 10 tot 12 minuten zorgt de bril ervoor dat de hersenen opnieuw synchroniseren met de beweging die door het binnenoor waargenomen wordt terwijl de ogen gericht zijn op een niet-bewegend object zoals een smartphone of een boek. De eerste lancering was een groot succes met 15.000 verkopen in enkele maanden. Inmiddels is er een tweede versie van de bril: Seetroën S19.