Leerlingen basisscholen maken kennis met democratische besluitvorming

Meppel - Ongeveer 200 leerlingen van basisscholen uit de gemeente Meppel hebben van 4 t/m 9 juli een bezoek gebracht aan het stadhuis.

In het kader van het educatieve doe-programma ‘Democracity’ zetten kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs de eerste stappen in de politiek. Ze maken daarbij kennis met democratische besluitvorming door samen een stad te bouwen. Het interactieve doe-programma is speciaal voor het basisonderwijs ontwikkeld door ‘ProDemos-Huis voor democratie en rechtstaat’.

Het doel van het doe-programma ‘Democracity’ is om samen een stad te bouwen. Om de stad gezamenlijk te kunnen bouwen, richten de kinderen verschillende politieke partijen op. Zij ervaren tijdens het spel dat overleg, argumentatie, meerderheid en consensus nodig zijn in een democratische samenleving.

Leerlingen als volksvertegenwoordigers

Op dag één van het doe-programma werden de leerlingen welkom geheten door burgemeester Korteland van de gemeente Meppel. Vervolgens kon het spel beginnen. De leerlingen namen plaats achter de vergadertafels van de raadsleden en vormden samen de volksvertegenwoordigers van de stad. Bij aanvang van het spel was de stad nog leeg.

Het is aan de leerlingen om democratisch te beslissen wat er nog meer in de stad gebouwd gaat worden. Bedrijven en winkels? Of moet er juist ruimte komen voor meer groen? Liever een grote middelbare school of toch een ziekenhuis?

Beperkt budget

Het budget is beperkt, dus de leerlingen moeten echt keuzes maken. Hierbij kregen de leerlingen hulp van een aantal raadsleden en duo-raadsleden van de gemeente Meppel.

‘Democracity’ is een initiatief van de gemeenteraad van Meppel. De gemeenteraad vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met democratische besluitvorming en het werk van de gemeenteraad.