Prijs voor dagje uit stijgt sterk: voor entree, vervoer en een hapje eten ben je duurder uit

Regio - De prijs van een dagje uit is in de afgelopen vijf jaar gemiddeld sterker gestegen dan de consumentenprijzen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de meest recente cijfers over de consumentenprijzen.

Tijdens de zomervakantie gaan huishoudens er vaak een dagje op uit. Vergeleken met vijf jaar geleden, ben je voor een dagje weg een stuk meer geld kwijt. Vooral de toegangsprijs voor musea en dierentuinen is gestegen, maar ook bij de entree voor attracties, evenementen, bioscopen, theaters en concerten is de consument duurder uit.

Musea en dierentuinen zijn van alle waargenomen bestemmingen zonder vrije toegang het sterkst in entreeprijs gestegen, namelijk met 17 procent over de afgelopen vijf jaar. Het CBS vergelijkt die stijging met de stijging van de consumentenprijzen, die index geeft de prijsontwikkeling weer van goederen en diensten die Nederlandse huishoudens aanschaffen voor consumptie. Dus ter vergelijking: in de afgelopen vijf jaar zijn de consumentenprijzen gemiddeld met bijna 7 procent gestegen.

Hapje eten

Bij een dagje uit hoort naast de toegang voor een attractie of evenement vaak ook een hapje eten buiten de deur. Eten en drinken in een restaurant kost bijna 12 procent meer dan in juli 2014. Vooral fastfood werd duurder, de prijzen in deze categorie stegen in vijf jaar met 15 procent.Ook parkeren werd voor automobilisten flink wat duurder. Parkeertarieven stegen 16 procent in vijf jaar tijd. Aan de andere kant, benzine en diesel werden respectievelijk 4 en 5 procent goedkoper. Ga je met de trein, tram of bus eropuit? Het openbaar vervoer werd 11 procent duurder.