De klant staat voorop bij Faber Adviseurs in Nijeveen

Nijeveen - – Wie bij het financieel adviesbureau Faber Adviseurs in Nijeveen naar binnen loopt treft in Sijtze Faber en dochter Anke Faber twee gepassioneerde vakmensen aan. ‘Wij nemen graag de tijd voor onze klanten en kijken goed naar de persoonlijke situatie. Dat is iets wat in ons vakgebied steeds minder vanzelfsprekend is’, vertelt Sijtze.

Sinds 1997 is Sijtze zelfstandig financieel adviseur. Wie meer wil weten over hypotheken, verzekeringen, pensioenen en beleggingen kan terecht bij het bedrijf dat gevestigd is aan de Nijverheidsweg 15. ‘Ik denk dat mensen behoefte hebben aan een gedegen en persoonlijk advies. Even rustig zitten en de situatie bespreken. De tijd nemen. Dat vinden we heel belangrijk.’ Als zoon van een kruidenier is Sijtze opgegroeid tussen de klanten. Het persoonlijke contact staat dan ook voorop. ‘Ik werk graag met klanten. We willen laagdrempelig en toegankelijk zijn. Kom gewoon even binnenstappen. Je ziet toch dat die mogelijkheid aan het verdwijnen is. Daarom staat bij ons de deur altijd open.’

Hypotheken

Sijtze werkt in Nijeveen met een team van vijf personen en sinds een jaar maakt ook dochter Anke deel uit van dat team. ‘Ik richt mij met name op het hypothecaire advies. Het mooie aan ons bedrijf is dat we samenwerken met alle aanbieders. We kunnen dus echt alle mogelijkheden naast elkaar leggen en het meest gunstige aanbod bieden’, vertelt Anke. Na ervaring te hebben opgedaan bij een groot hypotheekadviesbureau was het vorig jaar tijd om bij haar vader aan te sluiten. Sijtze: ‘Ze belde mij en zei: Volgens mij heb jij een vacature. We hadden het erg druk op dat moment, dus dat was een goede timing. Toen ze hier net begon, vroeg ik of ze even wilde aanschuiven bij het eerste gesprek. Ik dacht ik laat wel even zien hoe ik dat doe. Na vijf minuten ben ik maar weggelopen, want ze nam het al volledig over’, lacht Sijtze.

Samenwerkingsverband

Het mooie aan het werken bij een kleiner bureau vindt Anke dat je van begin tot het eind klanten kunt bijstaan. ‘Je merkt dat klanten het prettig vinden dat ze altijd hetzelfde gezicht voor zich hebben. Je kunt even sparren over de opties omdat je hun situatie kent, je weet wat er speelt. Op die manier kun je echt helpen.’ Sijtze vult aan: ‘Soms adviseren wij ook om gewoon nog een jaartje te wachten met een hypotheek. Het gaat bij ons niet om het binnenhalen van de klanten, maar om het eerlijke advies. Als het verstandiger is om het uit te stellen, zullen we dat ook zeggen.’

Anke ziet dat het vaak voorkomt dat mensen zich te laat laten informeren. ‘Bij echtscheidingen zie je dat bijvoorbeeld. Dan zijn er al allemaal afspraken gemaakt met een advocaat of mediator en dan zien we dat het achteraf anders had gekund.’ Faber Adviseurs heeft sinds drie jaar een samenwerkingsverband met een makelaar, een mediator en een kindercoach om complexe vraagstukken als echtscheidingen op te lossen en tot een goed einde te brengen. ‘Mensen weten soms gewoon echt niet waar ze moeten beginnen’, zegt Anke. ‘De gedachte dat alles door de helft gesplitst moet worden, is meestal helemaal niet het voordeligst. Het komt veel voor dat er andere opties zijn die veel gunstiger uitpakken voor beide partijen. Denk bijvoorbeeld aan het verdelen van onroerend goed, of het anders regelen van de alimentatie.

Groeien door klein te bijven

Faber Adviseurs heeft ongeveer 1500 klanten. ‘En daar zijn we zuinig op’, vertelt Sijtze. ‘Wat wil de klant? Daar gaan we mee aan het werk. Dat hebben wij allebei. We merken ook dat veel mensen bij ons binnenkomen omdat ze hebben gehoord dat ze bij ons goed geholpen worden. Dat geeft voldoening. We hebben alleen maar leuke klanten waar we echt een band mee hebben. We willen ook niet veranderen. We groeien door klein te blijven.’