Oude Sprinters gaan rijden in de herfst tussen Groningen en Zwolle

Regio - De NS wil tijdens de herfst enkele diensten tussen Groningen en Zwolle met oudere Sprinters gaan rijden. Bij de nieuwe Sprinter, de moderne Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), ontbreekt namelijk een systeem dat er voor zorgt dat het spoor minder glad wordt door vallende bladeren.

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), dat de belangen van consumentenorganisaties van de treinreiziger behartigt, vraagt om een ander alternatief te onderzoeken. De oude Sprinters trekken namelijk minder snel op, waardoor ze een minuut later op station Zwolle aankomen.

De SNG wordt in de herfst vervangen door het type Stadsgewestelijk Materieel.

‘Een minuut eerder vertrekken’

‘De één minuut latere aankomst in Zwolle betekent dat de overstap op de Sprinter richting Lelystad Centrum (nu 4 minuten, straks 3 minuten) verloren gaat. Dat is een onwenselijke situatie. Wij adviseren daarom een minuut eerder uit Groningen te vertrekken, mits dit niet ten koste gaat van aansluitingen op de bus en de aansluiting met treinen uit Veendam’, adviseert Locov aan de NS.

Reizigersvereniging Rover is daarnaast bezorgd over de toegankelijkheid. ‘De oude Sprinters zijn niet volledig toegankelijk voor reizigers met een beperking, wat een tijdelijke verslechtering betekent ten opzichte van de moderne treinen.’

Locov, waar onder andere Rover deel van uit maakt, vraagt tevens aan de NS of de SNG kan worden voorzien van de Sandite-voorziening, zodat het spoor minder glad wordt door vallende bladeren.

De NS rijdt sinds april met de SNG tussen Groningen en Zwolle.