Ford Ranger Raptor: stoer speeltje

Ford haalt de nieuwe Ranger Raptor naar Europa. Een stoer, sterk maar ook snel speeltje zo blijkt tijdens een kennismaking bij het Blauwe Meer in Loon op Zand. Met een tientraps automaat worden 213 paarden in toom gehouden.

Door Willem de Volder

De Ranger Raptor is niet voorbehouden aan weg en het zand. Het model schittert ook in de nieuwe computergame Forza Horizon 4. Niet vreemd dat de auto debuteert op Gamescom, het grootste game-event van Europa dat van 21 tot en met 25 augustus in Keulen wordt gehouden. Het stelt nog meer liefhebbers in staat de capaciteiten van de pick-up te ‘ervaren’. Het is overigens voor het eerst dat een nieuwe auto debuteert op dat game-event.

‘Sinds de Ford GT in 2015 op de cover stond van de Forza Motorsport 6-game, stapten miljoenen gamers achter het stuur van de Ford-performance-auto’s. Zij reden met de Forza’s virtuele wegen’, vertelt Dan Greenawalt, creative director Forza Racing Franchise. ‘Bijna zevenhonderdduizend unieke Forza-gebruikers hebben de F-150 Raptor al in hun virtuele garage. Ongetwijfeld wordt de Ranger Raptor net zo begeerd.’

Imposant

De Ranger Raptor is ontwikkeld door Ford Performance. De ontwikkelingsafdeling richt zich daarmee op liefhebbers en enthousiaste off-roaders. Aan capaciteiten geen gebrek. De Ranger Raptor wordt aangedreven door een 2.0 liter EcoBlue BiTurbo dieselmotor met 213 pk en 500 Nm. De uitstraling is dankzij de forse afmetingen imposant. De auto is 2,02 meter breed en heeft een bodemvrijheid van 0,28 meter. Het Ford Performance-chassis laat off-road rijden op hoge snelheden toe. Doorwadingen kan de Ford tot 85 centimeter aan.

‘Vergeet alles wat je denkt te weten over pick-ups’, zegt Leo Roeks, Ford Performance Director, Europa. ‘Onze nieuwe Ranger Raptor is van een andere soort. Het chassis van de Ranger Raptor is ontwikkeld om de zwaarste off-road situaties te doorstaan en is vervaardigd uit hoogwaardig, laaggelegeerd staal. De raceophanging is speciaal ontwikkeld om op hoge snelheden afschrikwekkend terrein het hoofd te bieden en tegelijkertijd maximale controle en comfort te behouden. Met alle veiligheidsaspecten van dien.’’

IJzeren greep

Het remsysteem bestaat uit remklauwen met dubbele zuigers. De BF Goodrich 285/70 17 inch terreinbanden zijn speciaal ontwikkeld voor de Ranger Raptor. Het ontwerp, met een doorsnede van 838 en een breedte van 285 millimeter, biedt een extra sterke zijwand en een agressief off-road-profiel dat een ijzeren greep heeft op een natte, modderige, zanderige of besneeuwde ondergrond. Wat betreft de bodembescherming. Het carter wordt bedekt met een 2,3 millimeter dikke stalen plaat, naast de standaard aanwezige beschermdelen van de reguliere Ranger voor motor en transmissie.

Het nieuwe, agressieve ontwerp van de Ranger Raptor – uitgevoerd in de carrosseriekleur Ford Performance Blue met contrasterende accenten in Dyno Grey – ademt sportiviteit en functionaliteit. De opvallende grille is geïnspireerd op die van de eerste high-performance productie pick-up – de Ford F-150 Raptor – en domineert de ruimte tussen de xenonkoplampen en frame-gemonteerde voorbumper.

Speciale stoelen

Het kenmerkende Ford Performance-DNA komt terug in het gehele interieur. De speciale stoelen bieden extra ondersteuning tijdens off-road rijden op hoge snelheden. Ze zijn tevens voorzien van een tweeledig verstevigd zitvlak voor optimaal comfort. De Ranger Raptor is voorzien van een Terrain Management System met zes rijmodi voor verschillende terreinen en rijscenario's: Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock en Baja (rallykwaliteiten).

‘Broodkruimelfunctie’

Tot de rijhulpsystemen en veiligheidstechnieken behoren een verbeterde versie van Ford Stability Control met geïntegreerde Roll Mitigation Function en Electronic Stability Control, Trailer Sway Control, Hill Start Assist, Hill Descent Control en Load Adaptive Control. De centrale 8 inch touchscreen kan worden bediend met knijp- en veegbewegingen en bevat SatNav-technologie die tot zijn recht komt tijdens het off-road rijden in afgelegen locaties, met zelfs een ‘broodkruimelfunctie’ waarmee een spoor kan worden achtergelaten tijdens het verkennen van onontgonnen gebied. Roeks vat ‘zijn Ranger Raptor’ nog even samen: ‘Het is een soort motorcrosser, sneeuwmobiel en terreinwagen ineen.’