Heel Meppel deelt een week lang samen geluk met meer dan 30 evenementen

Meppel - ‘Meppel heeft enorm meegedacht’, zegt Dick Bakker. ‘Iedereen is erbij betrokken’, aldus Sijtze Faber. ‘En dat laten ze een hele week zien’, kijkt Marieke Navarro vooruit.

Er staat wat groots te gebeuren in Meppel. De zomervakantie, met traditioneel veel evenementen zit er op, maar het evenementenseizoen is nog lang niet ten einde. Van 5 tot en met 12 oktober wordt een week lang het Festival van Geluk gehouden vóór de inwoners van de gemeente Meppel, maar ook zeker dóór de inwoners van de gemeente.

Marieke Navarro: ‘Daar zit het grote verschil in met een evenement als Donderdag Meppeldag. Donderdag Meppeldag is ook gericht is op toerisme en bezoekers. Het Festival van Geluk is echt bedoeld voor de inwoners.’

Een kleine greep uit de activiteiten

Sportkoepel Meppel en Meppel Actief houden op 6 oktober het Meppeler KUBB Kampioenschap in het Wilhelminapark, met ruimte voor maximaal 64 teams.

Op Bleekerseiland kunnen 30 kinderen op 12 oktober graven als een echte archeoloog en proberen de oude resten van kasteel De Kinckhorst te vinden.

De horeca van Meppel staat 6 oktober in het teken van love songs. Laat je meevoeren op de muzikale klanken van singer-songwriters en leuke bandjes.

Vier Nijeveense recreatieondernemers leggen gezamenlijk de rode loper uit voor 60 inwoners van Meppel en Nijeveen. Zij worden gastvrij verwelkomd en kunnen, onder het genot van livemuziek, genieten van een culinaire drie-gangenlunch.

De Meppeler Handelsvereniging en de Vastgoed Eigenaren Centrum Meppel (VECM) in samenwerking met het Ondernemerspunt organiseren een collegetour Shoppen in Meppel. Ondernemers gaan in gesprek met studenten over de beleving in de winkelstraten van Meppel.

De gemeente biedt inwoners van Meppel de gelegenheid om van 7 tot en met 11 gratis te trouwen in het stadhuis.

De gezamenlijke ondernemers in de binnenstad van Meppel geven 8 oktober meer dan 50 Geluksontbijtjes weg. In de weken voorafgaand aan het festival kunnen mensen hun bon inleveren om kans te maken op een ontbijt voor twee.

Op 5 en 12 oktober vindt er een live ligconcert plaats bij Onderwijspark Ezinge tijdens een Happinez Workout.

Op meerdere locaties kunnen, onder professionele begeleiding, gelukspoppetje van tin gemaakt worden.

Samen met Dick Bakker en Sijtze Faber organiseert zij, onder de vlag van Merk Meppel, het Festival van Geluk. Al dekt dat niet helemaal de lading. ‘Wij coördineren, initiëren en stimuleren’, vertelt Dick Bakker.

Wat er namelijk gaat gebeuren is vooral afkomstig van de ‘stakeholders’ van Merk Meppel. Dat zijn de verschillende sectoren die actief zijn in Meppel: de kerken, cultuur, horeca, onderwijs, zorg, sport, recreatie, industrie: noem maar op. Iedere stakeholder organiseert op zijn eigen manier een evenement tijdens het festival. Zolang het maar invulling geeft aan een van de waarden van Merk Meppel: gastvrij, groen, karakteristiek, ondernemend, Meppel als knooppunt of geluk.

City marketing

‘Het geluk van de Meppelers wordt een week lang gedeeld.’ Daar gaat het in principe om. De city marketing van Meppel is namelijk een paar jaar geleden toebedeeld aan Stichting Merk Meppel. ‘Hiervoor werd werd citymarketing uitgevoerd door de gemeente’, legt Marieke Navarro uit. ‘De gemeente wilde dit graag door de samenleving laten oppakken, uiteraard in samenwerking met de gemeente. Nu wordt het uitgevoerd door alle sectoren en alle Meppelers.’

Vervolgens is nagedacht om de citymarketing op de kaart te zetten. Daarvoor is Meppel Diep Geluk in het leven geroepen. Sijtze Faber: ‘Iedere stad wil zichzelf profileren met een eigen slogan, maar die zeggen vaak niet zoveel.’ Dick Bakker vult aan: ‘We zijn op zoek gegaan naar het DNA van Meppel. We kwamen uit op trots. En dat is vertaald naar geluk. Diep refereert weer terug aan het Meppeler Diep. We hebben veel mensen, waaronder stakeholders, gesproken. Daaruit kwam naar voren dat er een hoge mate van tevredenheid is in Meppel. Het leven in Meppel is goed.’

Eind vorig jaar kwam het idee voor dit festival voor het eerst ter sprake, tijdens een vergadering met de stakeholders van de sectoren. Daarbij is gevraagd of ze per sector activiteiten willen bedenken. ‘Wij duwen en trekken niet. Dat is ook niet de bedoeling. Het komt echt vanuit de stakeholders - wat zij willen laten zien aan de inwoners. Als bestuur doen we de overall organisatie en de sectoren organiseren de activiteiten.’

Meer dan 30 evenementen

Inmiddels zijn er 30 evenementen geregeld. Grote evenementen. Kleine evenementen. Van alles komt in de week van 5 tot en met 12 oktober voorbij. Zowel in Meppel als in Nijeveen en Rogat. Dick, Marieke en Sijtze geven een paar voorbeelden: Sport Meppel houdt het Meppeler kampioenschap kubb. Ondernemers in de binnenstad verzorgen ontbijtjes voor een viertal personen. Vanuit de recreatiesector - voornamelijk de B&Bs - worden diners geregeld voor mensen die minder bedeeld zijn. De gemeente geeft de mogelijkheid om een week lang gratis te trouwen. De teller staat momenteel op 30 evenementen. ‘Maar daar komen er echt nog wel meer bij’, verzekert Dick Bakker.

Een grote uitsmijter is er ook. Op 11 november - dus eigenlijk na het Festival van Geluk. Dan komt Leo Bormans naar Schouwburg Ogterop. ‘Dat heeft het onderwijs geregeld’, zegt Faber. ‘Dat is echt een toetje’, aldus Navarro. ‘Hij is de ambassadeur van geluk en reist de hele wereld rond om te spreken over geluk.’ ‘En het mooie is,’ vult Bakker aan, ‘is dat de gehele entree naar Stichting Leergeld gaat. Mensen mogen ook meer entree betalen, dat is mooi voor het goede doel.’

Wat de drie ook mooi vinden aan het Festival van Geluk is dat het niet allemaal zo groot hoeft. ‘In Haveltermade worden Potjes van Geluk gehouden’, zegt Faber. ‘Dat zijn gesprekken met twee à vier mensen waarin ze praten over geluk. Het maakt ons niet uit hoeveel mensen er op afkomen. Het gaat erom dat het door en voor Meppelers is. Dat we samen ons geluk delen. Of dat nu zingen met de Midges is of het Ondernemersgala. Dat maakt ons helemaal niets uit. Het is heel leuk dat alle sectoren het zelf allemaal oppakken.’

Het programma is nog niet volledig rond. Deze wordt de komende tijd bekend en up-to-date gemaakt via festivalvangeluk.nl

Ruimte voor een vervolg

"Alles is mogelijk", antwoorden de drie op de vraag of er een vervolg van dit festival in zit. "Aan ons zal het niet liggen. Als de stakeholders het willen, dan is dat zeker mogelijk", zegt Dick Bakker.

"Maar we gaan eerst kijken hoe deze eerste editie bevalt. Voor ons is ook alles de eerste keer", vertelt Marieke Navarro. Ze staan er dan ook relaxed in. "Als we drie ideeen terug hadden gekregen, hadden we wel even nagedacht of we door zouden gaan. Maar dat is totaal niet het geval geweest."

Dick Bakker: "De ruimte voor een vervolg is er. Zeker als ik zie met wat voor enthousiasme de plannen worden onthaald."

Andere plannen zijn er ook. Om het Merk Meppel bekender te maken. "Eerst willen we het in Meppel bekender maken. Daarna kunnen we wel eens buiten de grenzen kijken", aldus Navarro. Een bekende actie die al grensoverstijgend is geweest is "Was ik maar in Meppel". Inwoners kregen stickers met die tekst erop. Via social media verschenen vervolgens talloze fotos van die stickers verspreid over heel Nederland, en zelfs het buitenland.

"We werken klein, maar denken groot", zegt Faber. "We hebben het er al over gehad om de tekst Meppel Diep Geluk in een weiland te maaien, zodat iedereen het vanuit het vliegtuig kan zien of een grote poster op Schiphol met Welkom in Meppel."

Andere steden kijken al jaloers naar de actie in Meppel. "We zitten ook in provinciaal overleg", zegt Marieke Navarro. "Daarin reageerden vertegenwoordigers van andere steden positief op het feit dat wij al zo ver zijn met de city marketing. Ze herkennen ons verhaal. Zij vinden - en horen vaak - dat Meppel inderdaad een hele leuke stad is."