Tientallen arbeidscontracten van uitzendkrachten bij Scania niet verlengd

Meppel - Aten de medewerkers van Scania Production Meppel begin april nog gebak vanwege het winnen van de prijs voor Unit of the Year 2018, enkele maanden later dient zich een zuurder moment aan.

De lakfabriek heeft de wachtrij voor de nieuwe truck weggewerkt en hoeft geen extra productie meer te draaien. Ook het aantal orders daalt, net als bij andere vrachtwagen producenten. Daarom schaalt de fabriek de capaciteit terug naar de normale situatie. Dit houdt in dat een aantal contracten van uitzendkrachten niet wordt verlengd. Het gaat hierbij volgens managing director Erik de Gilde ‘om enkele tientallen mogelijk maximaal honderd werknemers.’

De Gilde geeft aan dat ongeveer de helft van de afdelingen in Meppel terug gaat naar tweeploegendienst. De rest blijft werkzaam in drieploegendienst. De sitemanager verklaart dat de afschaling plaatsvindt in het vierde kwartaal. Ook in de vestiging in Zwolle zal de flexibele schil van uitzendkrachten met mogelijk 250 mensen worden ingekrompen.

Toch staan er op de website van Randstad uitzendbureau nog vacatures open, voor zowel de fabriek in Zwolle als in Meppel.

Erik de Gilde: ‘Omdat we geen vrachtwagens op voorraad bouwen, bewegen we met het aantal werknemers mee met de markt. De vacante functies zijn voor de toekomst. We lakken hier (kunststof) exterieurdelen voor de cabine en voor het chassis van de vrachtwagen. De uitbreiding van de fabriek behelst het zelf gaan primeren van de exterieurdelen ten behoeve van de vrachtwagencabine. Er komt dus ander werk bij. De vacature van lak operator is een functie met het oog op de toekomst.’

Er wordt gewerkt aan een uitbreiding van de lakfabriek, tegenover de huidige vestiging. Die uitbreiding moet eind 2021 operationeel zijn.