Volvo XC90 met B-motor zuiniger

‘Wat een beest!’ De reactie van een vriend. Hij is aardig onder de indruk van de, overigens marginaal, vernieuwde Volvo XC90. Niet alleen vanwege de omvang, het comfort en de uitrusting van de auto maar ook vanwege de prijs.

Door Willem de Volder

Vanzelfsprekend hangt aan grootte en techniek maar ook aan het imago van de Zweed een serieus prijskaartje. Aan de gereden versie zelfs een zescijferig. Voor dat geld heb je dan wel een hybride (T8, Twin Engine), zevenzitter, All Wheel Drive, tal van ‘Lines’ en dat in een R-Design-outfit). Al die extra’s vertalen zich in een prettig maar ook veilig gevoel. Zowel in de stad als op de buiten- en de snelweg.

Groot

Als bij de snackbar waar met de XC90 T8 de bestelling voor de vriendenclub ‘even’ wordt opgehaald komt de grootte van de auto tot uiting. De parkeerruimte is niet op ‘onze’ XC90 T8 berekend. Het zegt overigens niets over de voorzieningen van de snackbar want ook bij ‘onze’ AH is het lastig parkeren. “Nee, vertrouwt een vriend me toe, het ligt niet aan de auto maar aan de krappe parkeerplaatsen. Gelukkig! Waar het ook niet aan ligt, is de stuurinrichting. De XC90 laat zich zonder overmatige inspanning leiden.

Verbruik

Het model is net geen vijf meter lang, twee meter breed en 1,77 meter hoog. De brandstoftank heeft een inhoud van 70 liter en daarmee is de (benzine) actieradius 820 kilometer. Met een volle accu voor de elektromotor komen daar nog eens enkele tientallen kilometers en veel ondersteuning bij. Het verbruik van de brandstofmotor komt uit op net geen 1 liter op 10 kilometer. Volgens Volvo is een gemiddeld verbruik van 2,4 l/100 km mogelijk. Dat vraagt om veel opladen en daardoor ondersteuning van de elektromotor. Meer dan 2200 kilogram verplaatsen, vraagt vanzelfsprekend consumeren. In Power-modus snelt 400 pk sterke XC90 T8 in 5,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Best een lekker gevoel. Dat zal de topsnelheid van 230 km/u ongetwijfeld ook zijn. Er is alle vertrouwen dat ook dan de auto zich aimabel gedraagt en overmatig geluid buiten de cabine houdt. Tot 180 km/u was er van enige overlast, in welke vorm dan ook, geen sprake.

B-motor

Volvo liet kort geleden weten dat het in 2020 een volledig nieuwe generatie van de XC90 op de markt brengt. Voordat het zover is, parkeert het merk eerst deze bijgewerkte versie van de huidige lijn in de showrooms. De optische wijzigingen zijn niet wereldschokkend. Het nieuws huist vooral onderhuids. De grootste SUV van de Volvo-familie maakt kennis met een aandrijflijn, die Volvo onder het B-label schaart. De B5 AWD mild-hybride dieselversie is 235 pk + 14 pk sterk. Die is voorzien van een regeneratief remsysteem dat tijdens het remmen verkregen energie opslaat in een kleine accu. Volvo belooft dat het systeem een brandstofbesparing tot 15 procent kan opleveren.

Wollen interieur

Aan de buitenzijde is de herziene XC90 voornamelijk te herkennen aan de vernieuwde grille. Daarnaast stelt Volvo nieuwe wielen en nieuwe exterieurkleuren (deze Onyx Black metallic) beschikbaar. Volvo levert de XC90 in zes stoelconfiguraties. Daarnaast stelt Volvo nieuwe materialen voor het interieur beschikbaar, waaronder wol.

Prijzen

Meer nieuws: de XC90 maakt kennis met het in de XC60 geïntroduceerde Oncoming Lane Mitigation. Cross Traffic Alert wordt uitgebreid met een automatisch remsysteem. Binnenin is alles minstens even herkenbaar als aan de buitenzijde. De auto kan als vier-, zes- en zevenzitter worden besteld. Of de opties getint glas in achterportieren en achterruit (465 euro) en 22 inch wielen (1695 euro) op het lijstje voorkomen, is de vraag. Het doet een beetje afbreuk aan het chique karakter van de XC90. Iets wat nubuck hemelbekleding en met leder beklede zonnekleppen (1815 euro) en een Bowers & Wilkins audiosysteem (2425 euro) dan weer in balans brengen. Totaalprijs van de gereden versie: 110.834 euro. Er is al een XC90 vanaf 82.995 euro.