Hoe hard mogen we rijden op snelwegen (om het stikstofpercentage omlaag te krijgen)

Aangeboden door: The Bagstore

Veel mensen waren er blij mee. Eindelijk 130 kunnen rijden op goed uitgeruste snelwegen. Nu is daar kritiek op. Een groep mensen wil zelfs de snelheid op álle snelwegen in Nederland naar 100 kilometer per uur.

Goed in het pak, Ted Baker tas vol met laptop en dossiers. En dan op naar die zakelijke afspraak. Je zit een beetje krap in de tijd, maar wat een verademing als je die 130 kilometer snelweg bereikt. Kun je lekker doorrijden en ben je mogelijk toch nog op tijd. Het is herkenbaar voor veel zakenmensen. Slechts een enkeling ageert tegen deze hoge snelheid.

Voor veel Nederlanders is het plank gas als het bord met 130 langs de snelweg verschijnt. Lekker doorrijden en eerlijk is eerlijk, dan wordt die maximum snelheid van 130 kilometer per uur regelmatig overschreden. Je rijdt immers zomaar 140, om over een nog hogere snelheid maar te zwijgen. 

Maatregelen tegen de maximumsnelheid

Opiniepeiler Maurice de Hond laat weten dat het een kleine meerderheid van de Nederlanders is die vindt dat er maatregelen moeten worden genomen om die maximumsnelheid op de snelweg te verlagen.

Bijna veertig procent is tegen de maatregelen. Ook al zou daarmee de hoeveelheid stikstof in de lucht worden verlaagd. Er ligt momenteel een eerste advies van het Adviescollege Stikstofproblematiek. Zowel op snelwegen en provinciale wegen zou de maximumsnelheid omlaag moeten. 

Welke andere maatregelen zijn er mogelijk?

De Hond laat weten dat 42 procent van de deelnemers aan de peiling van mening is dat we met z’n allen, op alle Nederlandse snelwegen, niet harder dan 100 kilometer per uur mogen rijden. 53 procent is het daar mee oneens. Volgens die 53% kun je dan net zo goed je rugzak om doen en gaan fietsen. 

Bij die laatste groep behoren mogelijk de mensen die lekker door willen rijden. Of de mensen die vinden dat deze maatregel te weinig resultaat oplevert en de vermindering van de hoeveelheid vervuiling in de lucht van andere maatregelen moet komen. 

Stikstof is funest voor de natuur

Stikstof is funest voor de natuur. Juist daarom zou de snelheid van rijden in de buurt van natuurgebieden omlaag moeten. Daarnaast produceert de Hollandse veestapel een enorme hoeveelheid stikstof. Die zou moeten worden verminderd. Iets waar boeren enorm op tegen zijn. Zij voeren actief protest. 

Stikstof is een kleurloos gas, en heet zo omdat mensen en dieren zouden stikken als ze in een ruimte zijn met alleen maar dit gas. Opvallend is dat bijna tachtig procent van de lucht uit stikstof bestaat. Het verkeer (vooral dieselauto’s), de industrie en de landbouw scheiden veel stikstof uit. Gelukkig is er ook twintig procent waterstof en zuurstof in de lucht. 

Het wordt pas een probleem als het gas reactief wordt. Daar groeien planten enorm van, vooral brandnetels en bramenstruiken. Ze verdrukken dan zelfs andere planten. Gevolg: de heide wordt grasland en dieren of insecten maken nog maar weinig kans om aan voedsel te komen. Het is dan ook slecht als natuurgebieden worden blootgesteld aan veel stikstof. Bovendien komt de biodiversiteit in gevaar.