Toyota Camry niet alleen ruim

De Camry er in; de Avensis er uit. Toyota heeft de modellijn tegen het licht gehouden. Van de Avensis is afscheid genomen omdat de Corolla door groei tegen dat model aan schurkt. De Camry is een ruime sedan met aan boord de bekende hybride-techniek van het Japanse merk.

De gereden Camry 2.5 Hybrid in Premium-jas met automaat heeft wel enige affiniteit met de onlangs in deze rubriek besproken Lexus ES 300h. Zowel qua afmetingen als aandrijftechniek en ook als het gaat over veiligheidsvoorzieningen. Toch is er een duidelijk onderscheid. Vanzelfsprekend wat betreft design. De Camry heeft de Toyota-belijning. Als het gaat over de forsheid van grille en neus dan doet de Toyota overigens niet onder voor zijn chique neef Lexus. Het wat ‘groots’ uitgevallen lamellenspel aan de voorzijde van de Camry dwingt niet bij alle ‘watchers’ respect af.

Zakelijk voorkomen

Qua stilte in het interieur en de inrichting daarvan doet de Camry wel iets onder voor zijn neef. Vanzelfsprekend vertaalt zich dat in prijs. Is de instap Lexus ES 300h geprijsd voor 52.995 euro, de instapper Camry Active is dertien mille goedkoper. Toyota spreekt in relatie met de Camry met recht over een ‘D-segment prijsstelling en een E-segment uitrustingsniveau’. Dat Toyota een Business Intro voor 43.095 euro toevoegt aan het vijf uitvoeringen tellende leveringsprogramma van de Camry heeft alles te maken met het zakelijk voorkomen van en de beoogde doelgroep voor het model.

Zee van ruimte

De Camry heeft een lengte van 4,88 meter, is 1,84 meter breed en de wielbasis bedraagt 2,82 meter. Dat vertaalt zich in een zee van ruimte binnenin. De afstand van de achterbankleuning tot de voorstoel is 98 centimeter wat veel zegt over de zit- en beenruimte achterin. De middenarmsteun op de achterbank van de Premium-versie is voorzien van een bedieningsconsole waarmee de rugleuning elektrisch kan worden versteld, de zonwering van de achterruit kan worden bediend en ook de airconditioning en het audiosysteem naar eigen hand kan worden gezet.

Negen speakers

De JBL-audio-installatie omvat negen speakers. Ook in de achterportieren en de hoedenplank (subwoofer) vinden die hun weg. De bagageruimte is fors. Bij de Camry Active meet die 524 liter. De gereden Premium-versie biedt 500 liter aan ruimte. Dat heeft te maken met de mogelijkheid tot het verstellen van de rugleuning. Premium schuilt in de Camry ook in sleutelloze entree van de auto, de draadloze telefoonoplader, parkeersensoren en de elektrisch verstelbare bestuurders- en passagiersstoel.

Rustig rijden

Het is stil in het interieur behalve als er, met een fors ingetrapt pedaal, echt een beroep wordt gedaan op de aandrijving. Dan laat de CVT-transmissie zich horen. Gewoon rustig rijden met de Camry is het devies. Dan onderscheidt de auto zich door soepelheid en comfort. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt met de Camry in 8,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Het gecombineerde vermogen van de 2,5 liter (viercilinder-/elektromotor) is 218 pk: brandstofmotor 178 pk en elektromotor 120 pk. Het koppel komt uit op 202 Nm. Het gecombineerde verbruik komt in de praktijk uit op 1 liter per 15 kilometer.

Hybridetechniek

Dat Toyota de prijs van de Camry laag kan houden is toe te schrijven aan de hybridetechniek en daarmee de CO2-uitstoot. Met 98 gram troeft het model segmentgenoten zoals de Volkswagen Passat (2.0 TDI, 11 gram) en de Peugeot (BlueHDi 130, 101 gram) af. Het vertaalt zich in de prijs van de auto. Behalve door een lage CO2 blinkt de Camry, in vergelijking met genoemde modellen, ook uit in vermogen. De basisuitrusting in de Active is al ruim. Met follow me home-verlichting, parkeersensoren voor en achter en Toyota Safety Sense. Dat omvat onder andere automatische schakeling groot- en dimlicht, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control en rijbaanherkenning.

De Camry is er alleen als sedan, voorziet in veel (bagage)ruimte, rijdt comfortabel, etaleert een keurig voorkomen en heeft een goede prijs/kwaliteit-verhouding.

Willem de Volder