Taycan: schakel tussen traditie en toekomst

De ambitie van Porsche is helder; de traditie niet verloochenen en meegaan met de nieuwste ontwikkelingen. Uiteraard zonder concessies te doen op sportief vlak. De volledig elektrisch aangedreven Taycan is het bewijs.

‘Porsche fascineert en enthousiasmeert al meer dan zeventig jaar mensen van over de hele wereld. Nu start een nieuw tijdperk voor ons merk’, zei Oliver Blume, CEO van Porsche, op het moment dat de Taycan gelijktijdig op drie continenten werd gepresenteerd.

De Taycan, een elektrisch aangedreven vierdeurs sportwagen, brengt typische Porsche-prestaties samen met connectiviteit en gebruiksgemak. De eerste versies tijdens de presentatie waren de Taycan Turbo en de Taycan Turbo S. De Turbo S genereert in combinatie met Launch Control maximaal 761 pk aan overboost-vermogen en de Turbo maximaal 680 pk. De Turbo S accelereert in 2,8 seconden van 0-100 km/u, de Turbo doet er 0,4 seconden ‘langer’ over. Beide vierwiel aangedreven modellen hebben een topsnelheid van 260 km/u. De actieradius voor de Taycan Turbo S bedraagt 412 kilometer en voor de Taycan Turbo 450 kilometer.

Dat Porsche serieus werk maakt van het elektrische model bewijst de Taycan 4S. Het is de derde, goedkopere, uitvoering van de elektrische sportsedan. Uitgerust met de standaard Performance Battery leveren de elektromotoren ‘slechts’ 530 pk in overboost. Eind volgend jaar breidt Porsche het gamma van volledig elektrisch aangedreven modellen uit met de Taycan Cross Turismo. Tot 2022 investeert Porsche meer dan zes miljard euro in elektromobiliteit.

Power en efficiency

De Taycan is de eerste elektrisch aangedreven productieauto met een systeemvoltage van 800 Volt in plaats van 400 Volt. Dat heeft praktische voordelen. Zo is het batterijpakket van de Taycan hiermee bij een gelijkstroom-snellader (DC) in vijf minuten voldoende op te laden voor 100 kilometer extra actieradius. De laadtijd van 5 naar 80 procent bedraagt onder ideale omstandigheden 22,5 minuten. Thuisladen kan met een maximale capaciteit van 11 kW (wisselstroom/AC).

Puur design met het Porsche DNA

Porsche-baas Blume benadrukte dat de Taycan ook optisch de start van een nieuw tijdperk voor het merk markeert. Het front is laag en breed. In het zijaanzicht vallen de aflopende daklijn en geprononceerde zijkanten op. Het gestroomlijnde passagierscompartiment, de vloeiende C-stijl en de krachtige schouderlijn dragen bij aan de typische Porsche-look. In de doorlopende lichtstrip aan de achterzijde is het Porsche-logo in glasoptiek geïntegreerd.

‘Beeldschermband’

Ook het cockpitdesign weerspiegelt, met een compleet nieuwe architectuur, een nieuw tijdperk. Het centrale, 10,9 inch Porsche Communication Management (PCM) scherm en het optionele bijrijdersdisplay komen samen in een glazen beeldschermband met black panel-look. Het aantal klassieke knoppen en schakelaars is sterk teruggebracht. In plaats daarvan verloopt de bediening dankzij touch- en voice control-functies. Zo is de Taycan te bedienen met het commando ‘Hey Porsche’. Het interieur is ledervrij en uitgevoerd in gerecyclede materialen waarmee het duurzame concept van de Taycan wordt onderstreept. Uitsparingen in het batterijpakket ter hoogte van de voetenruimte achterin dragen bij aan het comfort. De Taycan heeft twee bagageruimtes: voorin met een inhoud van 81 liter en achterin met een inhoud van 366 liter.

Terugwinvermogen

Het onderstel van de Taycan maakt gebruik van een centrale aansturing. Ook de aansturing van de vierwielaandrijving met twee elektromotoren en het systeem om remenergie terug te winnen zijn bijzonder. Zo is het maximale terugwinvermogen van 265 kW aanzienlijk hoger dan dat van concurrerende modellen. Praktijktests met de Taycan hebben aangetoond dat circa 90 procent van alle remacties wordt uitgevoerd door de elektromotoren.

Er is keuze uit de rijmodi Range, Normal, Sport en Sport Plus. Daarnaast is er de Individual-modus waarbij instellingen naar wens kunnen worden geconfigureerd. De Porsche Taycan Turbo en Taycan Turbo S staan vanaf medio januari 2020 bij de Porsche Centra. De Turbo voor 157.100 euro, de Turbo S voor 191.000 euro en de 4S voor 109.900 euro.

 

Willem de Volder