Renault Captur krijgt ook hybride leven

De marktintroductie van de volledig nieuwe Captur is onderdeel van het strategische plan Drive the Future van Groupe Renault.

Het is het eerste Renault-model dat profiteert van de nieuwe E-Tech plug-in hybride aandrijflijn, die door Renault in samenwerking met de Alliantie is ontwikkeld.

Het getransformeerde model heeft een duidelijke SUV-uitstraling en oogt atletischer en dynamischer dan zijn voorganger. Daarbij is de Captur net zo veelzijdig als ooit, terwijl een revolutie in het interieur een nieuwe dimensie ten aanzien van technologie en kwaliteit teweeggebracht heeft. Veel voorzieningen zijn normaliter alleen te vinden in duurdere modellen.

Drie peilers

Het Renault-plan Drive the Future heeft drie peilers. Elektrisch aangedreven: tegen het einde van het plan (2022) heeft Groupe Renault acht volledige elektrische en twaalf geëlektrificeerde modellen in het aanbod. De nieuwe Captur is het eerste Renault model dat profiteert van de nieuwe E-Tech plug-in hybride aandrijflijn van Renault. Connected: rond 2022 moeten ook alle Renault-voertuigen op de belangrijkste markten volledig connected zijn. De nieuwe Captur loopt hierop vooruit met een nieuw multimediasysteem het Renault Easy Link-systeem. Autonoom: over drie jaar biedt Groupe Renault vijftien modellen met autonome rijtechnologie. De Captur is daarbij een van de pioniers. Met de nieuwe Clio worden geavanceerde hulpsystemen nu al standaard aangeboden in het B-segment.

Motorenaanbod

Wat motoren betreft, schuift de nieuwe Captur hoger in het segment met een breder aanbod van vernieuwde benzinemotoren. Deze motoren leveren meer vermogen, variërend van 100 tot 155 pk, en zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of een zeventraps EDC-automaat met dubbele koppeling. Vanaf 2020 wordt het 1.0 TCe en 1.3 TCe motorenaanbod uitgebreid met de E-Tech plug-in hybride. Daarvoor hebben ingenieurs van Renault meer dan 150 patenten geregistreerd. Er wordt gebruik gemaakt van techniek die door de Alliantie is ontwikkeld, zoals de 1.6 liter benzinemotor die voor de nieuwe Captur is vernieuwd en voorzien is van een partikelfilter om de uitstoot van schadelijke uitstoot verder te reduceren. De hybridetechniek maakt gebruik van twee elektromotoren, een innovatieve multimode directe versnellingsbak (een bouwwijze die garant staat voor meer rendement, afkomstig uit de expertise van Renault in de Formule 1) en een 9,8 kWh-batterij.

Beperkt verlies

Net als bij de nieuwe Clio E-Tech biedt de innovatieve technologie van de nieuwe Captur E-Tech Plug-in optimaal elektrisch rendement: hij start altijd in de elektrische modus. Dankzij de stille en comfortabele werking en het superieure reactievermogen biedt hij veel rijplezier met beperkt verlies van energie. Dankzij een remsysteem dat rechtstreeks afkomstig is uit de elektrische autotechnologie en de expertise van energiemanagement uit de Formule 1, worden energie maximaal teruggewonnen om de batterij regeneratief bij te laden.

Actieradius

De plug-in hybrideversie biedt een elektrische topsnelheid van 135 km/u en een actieradius van 45 kilometer bij gecombineerd gebruik. Bij stadsgebruik loopt de actieradius op tot circa 65 kilometer (WLTP-stad) en biedt daarmee een geheel nieuw gebruiksgemak: bij dagelijks gebruik heeft hij geen benzine nodig, terwijl de berijder zich in het weekend of op vakantie geen zorgen hoeft te maken over de actieradius.

De nieuwe Captur, die elf centimeter langer is dan zijn voorganger, bereikt in het najaar 2019 de Renault-dealer. Voor de herkenbaarheid: het vernieuwde ontwerp heeft full-led-koplampen, nieuwe C-vormige lichtsignatuur, slankere achterlichten en verchroomde sierdelen. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.

Goed verkocht

Met 1,2 miljoen verkochte exemplaren sinds de introductie in 2013 is de Renault Captur een bijzonder goed verkochte stads-SUV. Ook vorig jaar was de Captur populair in zijn klasse, toen er wereldwijd meer dan 230.000 stuks verkocht werden. In Nederland rijden er meer dan 45.000 Capturs. De nieuwe generatie van het model komt op alle continenten onder dezelfde naam op de markt, ook in Zuid-Korea, en wordt ook in China geproduceerd, een strategisch belangrijke regio voor Groupe Renault.

Willem de Volder