Stijlvolle herenmodezaak aan de Woldstraat is al een eeuw in de familie

Meppel – Hoeden en petten suf? Welnee, ze zijn weer helemaal hip. Het is drukker dan ooit in de (online) winkel Herenmode Piet Koopmans & ZN aan de Woldstraat 8. Deze week is het éxtra druk, omdat de winkel al 100 jaar in de familie is. En dat wordt gevierd.

Klanten krijgen een leuke attentie als ze iets kopen bij de mannenmodezaak en maken kans om hun aankoopbedrag terug te winnen als ze het bonnetje inleveren. Natuurlijk staat, zoals op ieder moment van de dag, de koffie klaar in de winkel van Sjouke Koopmans.

Familiebedrijf

Hij is de 3e generatie Koopmans die aan het roer staat van de zaak. Een echt familiebedrijf dus. Maar de winkel was niet altijd van de familie Koopmans. Sinds 1845 is er aan de Woldstraat 8 een ‘hoeden- en pettenhandel’ gevestigd, die vanaf 1914 gerund wordt door Wietske Harkema. Ze krijgt in die tijd hulp van een ver neefje: Sjouke Lambertus Koopmans. Sjouke werkt daarvoor als boerenknecht, maar dat beviel hem zo slecht dat hij op zoek gaat naar ander werk. Zo komt hij bij tante Wietske in Meppel terecht.

In 1919 neemt Sjouke de winkel met naaiatelier van zijn tante over en verandert de naam in Herenmodemagazijn S.L. Koopmans. Sjouke weet zich staande te houden in de oorlogsjaren en breidt door de jaren heen zijn assortiment uit. Zoon Piet gaat – nadat hij zijn studie heeft afgerond – bij zijn vader in de zaak werken. In 1969 neemt hij de zaak officieel over. De naam wordt veranderd in Herenmodemagazijn Piet Koopmans. Piet trouwt in 1972 met Thea Belt en samen zetten zij het familiebedrijf voort.

In 2009 neemt Sjouke Koopmans jr. de zaak van zijn ouders over. Sjouke werkt dan al een tijdje in de winkel en bruist van de ideeën. ‘Ik wilde de winkel wel overnemen, maar dan moest er bijvoorbeeld wel een flinke verbouwing plaatsvinden. Dat was de deal’, zegt de ondernemer.

En die kwam er: de toonbank wordt verplaatst van de voorzijde, naar het midden van de winkel, er komt een nieuwe kassa, alles wordt gedigitaliseerd en de webshop gaat de lucht in. ‘Dat vonden mijn ouders denk ik best wel moeilijk om aan te zien. Ondernemen is toch vaak een gok en dan hoop je dat het goed uitpakt. Mijn opa heeft het assortiment van de hoedenwinkel geleidelijk aan uitgebreid, mijn vader maakte er een herenmodezaak van en ik voeg daar weer wat extra’s aan toe. Je kunt wel zeggen dat we allemaal met de tijd meegingen.’

Uitstraling

Van ‘hoeden- en pettenhandel’ naar ‘Herenmode Piet Koopmans & Zn.’ op de gevel en van kleine speciaalzaak tot (online) winkel in Engelse stijl. Toch blijft de basis volgens Sjouke onveranderd: ‘Persoonlijk advies vinden we erg belangrijk. Niet alleen in de winkel, maar ook online. Als ik zie dat een klant broeken besteld in allerlei verschillende maten, dan nemen we – via de mail – contact met ze op. Een klant heeft er natuurlijk niks aan als hij de helft van de bestelling daarna weer retour kan sturen. Ik leg dan uit hoe de maten vallen en stuur waar nodig een foto of filmpje ter ondersteuning mee. Dat waarderen mensen erg.’

Het unieke assortiment valt op. ‘De online bestellingen stromen binnen. Vroeger moest je het natuurlijk helemaal hebben van de fysieke winkel. Dat is nu niet meer zo, al komen er nog steeds ook veel mensen naar de winkel.’ De gezellige uitstraling van de winkel is een heuse publiekstrekker. ‘We hebben veel vaste klanten uit de buurt, maar er komen ook mensen van ver om speciaal hier een mooie hoed, pet of bepaalde broek te kopen. We krijgen zelfs weleens bekende Nederlanders over de vloer. Leuk om dan later je items terug te zien op hun social media’, vertelt Sjouke trots.

Items

De ondernemer praat vol passie over zijn winkel. Ooit begon de winkel als hoeden- en pettenwinkel en nog steeds vormen de hoofddeksels een belangrijk onderdeel van het assortiment. De wand vol leren hoeden en stoffen petjes valt meteen op. ‘We hebben allerlei soorten en maten. Wil je dan net een ander stofje of model? Dan gaan we dat regelen. Ik geef de bestellingen door en dan gaan professionele hoedenmakers in België er iets moois van maken. Elke creatie is dus uniek en gemaakt door volwassenen, want daar letten we hier zeker op.’

De hoeden en petten worden gekocht door mannen én vrouwen. ‘We richten ons in principe op mannen, maar ook dames is er genoeg leuks. Mutsen, handschoenen en shawls bijvoorbeeld.’ Daarnaast bedient Koopmans een groep mensen met het aanbod aan moderne broeken met elastiek, speciale broeken voor mensen met een stoma, kolletjes in diverse kleuren, blousjes, jassen en giletjes.

‘We denken altijd in mogelijkheden. Laatst kregen we het verzoek van een zanggroep om shirts te leveren. Dan zou je kunnen gaan voor trendgevoelige, strakke blousjes of voor een meer tijdloos model, waarvan er altijd extra geleverd kunnen worden op een later moment. De mannen waren blij en wij dus ook.’

Sjouke spreekt met net zoveel trots over zijn team. ‘Ze kunnen verkopen, en dat is ook heel belangrijk, maar een extra specialisme is ook wel zo fijn. De dames helpen in de winkel, houden de bestellingen bij en denken mee. Boven hebben we nu een ruimte waar alle producten op de foto worden gezet. Dat doen we allemaal zelf!’

Toekomst

Of de zaak over een tijdje door wordt gegeven aan een 4e generatie Koopmans. ‘Het is logisch dat kinderen een beetje worden aangestoken met de passie van hun ouders. Maar wij laten ze vrij in hun keuze. Ze moeten doen wat ze leuk vinden, dat is belangrijk. Bovendien heb ik nog heel veel leuke ideeën, dus ik ben hier nog lang niet klaar’, aldus Sjouke Koopmans.

Kijk voor meer informatie op: www.pietkoopmans.nl