Octavia als plug-in en met slaappakket

Skoda afficheert zijn Octavia terecht als ,,bestseller”. De voorbije jaren reden er in ons land jaarlijks zo’n zesduizend exemplaren de showroom uit. In Praag wordt de vierde generatie onthuld en jawel ook in dat model doen plug-in- en mild-hybrid-techniek hun intrede. Volgend jaar zomer staat de nieuwe Octavia bij de dealer in ons land.

Begin dit jaar werd de Octavia zestig jaar. De Combi is de meest verkochte carrosserievariant. Op 11 november rolde van de ruime stationwagon als eerste het doek; de hatchback wordt later geïntroduceerd. De beelden van de gecamoufleerde versie spreken al voor zich. Groei lijkt het sleutelwoord zowel als het gaat over formaat als techniek. De nieuwe Octavia is langer (22 millimeter) en breder (15 millimeter) dan zijn voorganger en biedt nog meer ruimte voor inzittenden en bagage. Het interieur is nieuw ontworpen en het aantal Simply Clever features wordt uitgebreid. Vanzelfsprekend is de nieuweling uitgerust met een keur aan innovatieve assistentie- en connectiviteitssystemen.

Kenmerken van de vierde generatie Octavia zijn een scherp gelijnd front met opvallende koplampen. De voor- en achterlichten zijn uitgerust met moderne ledtechnologie. Met de optionele full-led koplampen kan continu met ,,groot licht” worden gereden, zonder tegenliggers te verblinden. Zodra de camera achter de voorruit auto’s, fietsers of voetgangers detecteert, past het intelligente systeem de lichtbundel aan. De full-led achterlichten zijn nu ook leverbaar met dynamische richtingaanwijzers.

Lage luchtweerstand

De nieuw ontworpen dakrails geven de auto niet alleen een modern aanzien maar dragen ook bij aan de aerodynamica. De Octavia is één van de auto’s met de laagste luchtweerstand ter wereld en dat heeft een gunstige weerslag op het brandstofverbruik en de CO2-emissie.

In het interieur genieten de passagiers achterin van nog meer knieruimte dan voorheen. De bagageruimte, de grootste in het segment, is gegroeid naar 640 liter voor de Combi en 600 liter voor de hatchback. Met de multifunctionele variant van het stuurwiel kunnen veertien functies worden bediend via druk- en scrollknoppen. Het dashboard bevat centraal een vrijstaand beeldscherm. Nieuw is de Climatic airconditioning met drie variabel te klimatiseren zones. Het is de eerste Skoda die leverbaar wordt met een head-up display, dat informatie projecteert op de voorruit.

Elektronishe transmissie

Intrede in een Skoda-model doet de nieuwe DSG-transmissie met shift-by-wire-technologie. De schakelpook is niet langer mechanisch gekoppeld aan de transmissie, maar elektronisch. De traditionele keuzehendel van deze transmissie heeft in de Octavia plaatsgemaakt voor een compacte schakelmodule op de middenconsole. Naast de bekende benzinevarianten worden er ook CNG-versies, plug-in hybrids én mild-hybrids leverbaar. De plug-in hybrid koppelt een 1.4 TSI benzinemotor aan elektrische aandrijving en komt in twee vermogensvarianten: 204 pk of 245 pk.

,,Zeilen”

Er komen twee mild-hybrids: de 110 pk sterke 1.0 TSI en 150 pk sterke 1.5 TSI met 7-traps DSG. Beide zijn gekoppeld aan een 48 volt-systeem dat energie recupereert tijdens het afremmen op de motor en vervolgens de lithium-ion batterij voedt met de vrijgekomen energie. Met die elektrische energie kan de Octavia onder bepaalde omstandigheden ,,zeilen” met de motor uit voor een nog lager brandstofverbruik, of juist extra accelereren. De 190 pk sterke 2.0 TSI wordt standaard geleverd met vierwielaandrijving en de 7-traps DSG-automaat. De bestseller komt er ook in een CNG-versie. Die is voorzien van de 130 pk sterke 1.5 TSI-motor en is uitgerust met een compacte benzinetank en drie CNG tanks voor een extra lange actieradius.

De ,,verstopte” paraplu in het voorportier is inmiddels bekend. In de nieuwe Octavia is er naast de paraplu nu ook ruimte voor een borstel. Skoda denkt ook aan extra comfort voor de passagiers op wat langere ritten. Het voegt aan de Ocatavia een nieuwe Simply Clever feature toe: een slaappakket. Dat bestaat uit extra comfortabele hoofdsteunen op de achterbank en zachte dekentjes.

 

Willem de Volder