Hyundai’s weg naar autonoom rijden

Niet de vraag of auto’s autonoom kunnen rijden, maar „wanneer?” Met man en macht wordt bij de autofabrikanten gewerkt aan het moment dat we verantwoord kunnen „appen” achter het stuur. Hyundai pakt uit met technologie, die rijpatronen herkent en analyseert.

De techniek is gevat in Smart Cruise Control, een gepersonaliseerde vorm van autonoom rijden. Door de voortdurende ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden, verandert ook het concept van de auto. Waar auto’s ooit gemaakt werden om „slechts” van A naar B te rijden, worden auto’s nu steeds meer een leefomgeving die helemaal is aan te passen aan de persoonlijke levensstijl. Hyundai gelooft dat toekomstige auto’s klanten nog meer vrijheid zullen bieden voor personalisatie. Onder meer het zelflerende Smart Cruise Control (SCC-ML) lijkt „het pad” te effenen.

Het systeem combineert kunstmatige intelligentie en de zelflerende techniek in een systeem dat de rijpatronen en -gewoonten van de bestuurder zelfstandig leert kennen. Dankzij het zelflerende karakter rijdt de Smart Cruise Control autonoom op precies dezelfde manier als de bestuurder. In de vorige versie van Smart Cruise Control moest de bestuurder bepaalde handelingen nog zelf doen, zoals de afstand tot de voorligger instellen en het versnellen van de auto. En een bestuurder kan in diverse situaties – op wegen of straten waar hard of juist langzaam wordt gereden, of met snelheden daartussenin – dan op verschillende manieren accelereren.

Terughoudend

Het was zonder de zelflerende technologie nog niet mogelijk om de instellingen zodanig te verfijnen dat het systeem die gewoonten van de bestuurder kent en aan zijn voorkeuren kan voldoen. Daardoor merkte de bestuurder als de Smart Cruise Control was ingeschakeld dat zijn auto anders reageerde dan hij zou willen. Bestuurders waren daarom terughoudend om de techniek te gebruiken, omdat de techniek hen een onprettig gevoel gaf.

De door Hyundai zelfstandig ontwikkelde SCC-ML werkt als volgt. In eerste instantie verzamelen sensoren, de camera aan de voorzijde en de radar continu informatie over de rijstijl van de bestuurder. Die informatie wordt samengebracht in een centrale computer, die er de rijstijl van de bestuurder uit destilleert. Daarbij past het systeem AI-technologie toe die „zelflerend algoritme” wordt genoemd.

Verschillende levels

Om de zelfrijdende auto in de toekomst bereikbaar te kunnen maken voor een breed publiek, gaat Hyundai met de Ioniq autonoom rijden testen op Europese wegen. Hyundai gebruikt het model nu om Level 4 autonoom rijden op Europese wegen in praktijk te brengen. Bij Level 4 is geen menselijke interactie nodig tijdens het autorijden (behalve bij zeer slecht weer). De verschillende levels van autonoom rijden op een rij:

Level 0: Alle belangrijke systemen worden bestuurd door mensen

Level 1: Bij Level 1 heeft de mens de controle. Desgewenst kan hij zich laten helpen door een enkel actief systeem zoals automatisch adaptieve cruise control

Level 2: Level 2 (hands-off) is momenteel gemeengoed. Dit betekent dat acceleratie, sturen en remmen door de auto wordt gedaan. Mensen zijn echter verplicht om controle te houden over de auto

Level 3: De bestuurder kan in bekende en niet-complexe omgevingen (een snelweg) de aandacht veilig van het autorijden naar iets anders verleggen. Wanneer nodig moet hij de controle over het voertuig overpakken

Level 4: De automatische piloot van de auto is in staat het voertuig in bijna elk mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer

Level 5: Level 5 is de ultieme zelfrijdende auto. De enige menselijke input die op dat niveau nodig is, is het ingeven van de bestemming en het starten van het systeem. De software doet verder alles en neemt alle beslissingen

 

Hyundai kondigde eerder deze maand aan dat het de komende vijf jaar bijna 32 miljard euro investeert in mobiliteitstechnologie van de toekomst: zelfrijdende, slimme en elektrisch aangedreven auto’s.

 

Willem de Volder