Waarom wandelen in de winter zo gezond voor je is

Aangeboden door: Twenty Four Webvertising BV

Zodra het buiten grauwer en grijzer wordt is het aantrekkelijk om binnen te blijven zitten met een kop thee en een boek te lezen of de tv aan te zetten. Maar eigenlijk moet je dat niet doen, want ook in de donkere maanden is het harstikke gezond om buiten te gaan wandelen. Hier lees je waarom.

Goed voor je humeur

In het najaar en de winter loop je meer kans om een depressie te krijgen. Dit komt doordat je veel minder in de zon bent en veel binnen bent. Hierdoor mis je daglicht. Het advies van de gezondheidsraad is om elke dag tussen 10.30 uur en 15.00 uur een half uur naar buiten te gaan. Te weinig daglicht brengt je biologische klok behoorlijk in de war en kan leiden tot klachten zoals vermoeidheid en slapeloosheid. Trek er in je lunchpauze op uit of doe je laptop eens vroegtijdig in je Ted baker tas zodat je wat daglicht kan pakken. Wie de mogelijkheid heeft doet er nog beter aan om te overwinteren in het buitenland. Ooit gedacht aan glamping Spanje

Calorieën verbranden 

Tijdens het wandelen verbrand je calorieën. Loop je bijvoorbeeld een uur lekker stevig door dan verbrand je ongeveer 240 kilocalorieën.  Bovendien verlaag je de kans op obesitas en wist je dat je in de winter zelfs meer calorieën verbrand dan in de zomer? Door de kou heeft je lichaam meer energie nodig om op temperatuur te blijven. Ook is het goed voor je hart en doorstroming van bloedvaten. Door in beweging te zijn gaat je hartslag omhoog en je bloed stromen. Je lichaamstemperatuur stijgt en bijkomend voordeel is dat de kou in je handen of voeten verdwijnt.  

Vitamine D

Wanneer je vaker naar buiten gaat heb je meer kans dat je zo nu en dan wat zonlicht meepakt. Hierdoor krijg je vitamine D binnen en dat is belangrijk voor je spieren en botten. Door wandelen versterk je sowieso je spieren en hierdoor verlaag je de kans op botontkalking. 

Weerstand opbouwen 

Sommige mensen denken dat je juist niet naar buiten toe moet gaan als het koud is, de gedachte is dat je dan vatbaarder zou zijn voor ziektes. Niet waar, want door erop uit te trekken bouw je juist weerstand op. Het is wel zo dat je je altijd goed moet kleden en zeker als de temperaturen onder het nulpunt zijn. Ben je grieperig, blijf dan binnen en doe het rustig aan met naar buiten gaan. Zodra je je weer fit voelt kun je weer naar buiten gaan. 

Tegen Alzheimer 

Wandelen heeft veel fysieke voordelen, maar ook mentale, een beter humeur was daar bijvoorbeeld een van. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig wandelen het risico op Alzheimer en dementie op latere leeftijd verminderen. 

Allemaal voordelen dus. Met dit in je achterhoofd is het na een wandeling door de kou extra fijn om binnen te zitten met een warme kop chocomel of een lekker glaasje wijn uit de wijnklimaatkast.