C5 Aircross Hybrid laat zich horen

De nieuwe Citroën C5 Aircross valt in de smaak. Zes maanden na de introductie zijn er meer dan vijftigduizend exemplaren verkocht.

Door de speciale vering en de flexibel instelbare stoelen achterin is het een van de meest comfortabele SUV’s in het segment. Nu debuteert de hybride-versie in de C5 Aircross-lijn maar ook in het Citroën aanbod.

De C5 Aircross SUV Hybrid is de eerste plug-in hybride van het merk. Het is de aanzet tot de introductie van een nieuwe lichting geëlektrificeerde Citroëns. De Fransen willen tegen 2025 van elk model in het gamma een elektrische variant aanbieden. De nieuwe plug-in hybride van Citroën komt medio juli 2020 naar Nederland en wordt leverbaar vanaf 41.740 euro. Belangrijk voor de zakelijke rijder is de fiscale waarde en met 40.900 euro wordt de netto bijtelling volgend jaar vanaf 280 euro per maand.

Vermogen

In de C5 Aircross SUV Hybrid werkt een 180 pk sterke PureTech benzinemotor samen met een 80 kW sterke elektrische motor. Die laatste wordt tussen de benzinemotor en de ë-EAT8-transmissie gepositioneerd. De elektromotor wordt gevoed door een 13,2 kWh sterke Li-Ion batterij die het mogelijk maakt om tot 50 kilometer elektrisch te rijden. In hybridemodus levert de voorwielaangedreven SUV een systeemvermogen van 225 pk en een maximumkoppel van 320 Nm. De benzinemotor is voorzien van een speciale startmotor voor een snelle en stille start. Het gemiddelde verbruik van de C5 Aircross SUV Hybrid bedraagt, volgens Citroën, 1.7 liter/100 kilometer, bij een gemiddelde CO2-uitstoot van 39 g/km.

Vloeiender

De speciale ë-EAT8-automaat is gebaseerd op de transmissie van zijn broers op benzine of diesel. De nieuwe, natte koppeling draagt zorg voor een nog vloeiender schakelgedrag en maakt het mogelijk om direct en snel over het koppel van 320 Nm te beschikken. De hybride heeft ook een geavanceerd remsysteem dat energie opslaat die vrijkomt bij remmen of snelheid minderen. De vrijgekomen energie wordt vervolgens gebruikt om de accu op te laden tijdens het rijden, voor een grotere elektrische actieradius.

Speciaal geluid

In het interieur heeft de C5 Aircross SUV Hybrid een frameloze binnenspiegel met een speciale blauwe verlichting die wordt geactiveerd als de auto in volledig elektrische modus rijdt. De verlichting is ook buiten de auto zichtbaar, zodat het ook voor de overige weggebruikers duidelijk is dat de auto elektrisch rijdt. Om ervoor te zorgen dat hij opvalt bij voetgangers en fietsers, maakt de C5 Aircross SUV Hybrid een speciaal geluid bij snelheden tot 30 km/u. Voor een optimaal comfort van de inzittenden is dit geluid in het interieur niet waar te nemen. Achterin heeft de C5 een ruim en variabel interieur. Citroën koketteert met ‘de grootste bagageruimte in het segment’. Debet aan de inhoud van 580 tot 720 liter, zijn drie verschuifbare en wegklapbare achterstoelen met verstelbare rugleuning.

Op de middenconsole prijkt een keuzeknop waarmee de bestuurder verschillende rijstanden kan selecteren, variërend van rijden op de benzinemotor, de elektromotor of allebei. Het digitale dashboard, met een 12,3 inch instrumentarium en een 8 inch centraal scherm, is voorzien van graphics en speciale displays die onder meer het samenspel tussen de elektrische aandrijving en de benzinemotor tonen.

Opladen

De nieuwe plug-in hybrid van Citroën is op verschillende manieren te laden. Met een 32 A wallbox en de optionele 7,4 kW boordlader neemt het laden minder dan twee uur in beslag. Met een regulier stopcontact laadt de batterij op in maximaal 7 uur, afhankelijk van het type aansluiting. Uitgesteld laden is ook mogelijk: het laadmoment kan eenvoudig worden ingesteld via het multimediasysteem in de auto of de My Citroën app.

Citroën zet volop in op Low Emission Vehicles. Het merk heeft de afgelopen jaren al een aantal LEV’s op de markt gebracht, zoals de Berlingo Electric, C-Zero en E-Mehari. In 2023 bevat tachtig procent van het modelaanbod een elektrische versie. Zo’n twee jaar later geldt dit voor het gehele gamma.

Willem de Volder