Elektrische MG ZS EV verrast

Morris Garages, beter bekend als MG. Het automerk bestaat sinds 1924 en nam vijftien jaar geleden afscheid van de Europese markt. Het kapitaalkrachtige SAIC Motor uit Shanghai is sinds 2007 de eigenaar van MG en pakt uit met een honderd procent elektrische SUV. Een kennismaking met de MG ZS EV, de luxe versie van het tweetal, die wordt geïmporteerd door Van Mossel.

De MG ZS EV oogt modern en heeft een forse neus. Met een lengte van 4,31 meter en een hoogte van 1,64 meter kan het model in het midden van het B- en C-segment worden gepositioneerd. De 44,5 kWh-sterke batterij is goed voor een actieradius van 263 kilometer volgens WLTP en levert 143 pk. Mede door die actieradius is het rekenen geblazen. Zeker als de (nacht)vorst toeslaat en de kachel in de auto nodig is. Het heeft vanzelfsprekend, even de stoelverwarming laten voor wat het is, zijn weerslag op de te rijden kilometers. Laden kan met een maximale capaciteit van 80 kW, waardoor een lading tot 80 procent binnen ongeveer veertig minuten geklaard is.

Overzichtelijk

Het leveringsprogramma is overzichtelijk: twee uitvoeringen en vijf kleuren. Zowel aan de buiten- als binnenzijde is de auto degelijk afgewerkt. Het materiaalgebruik aan de binnenzijde van de portieren had wellicht een level hoger gekund. Verder geen slecht woord over de bekleding en uitvoering van het dashboard en de middenconsole. Ook het meubilair is fraai en voorziet in een comfortabele zit, zowel voor- als achterin. Het zitcomfort op de achterbank is te danken aan de verwerking van de batterij in de bodem van de MG ZS EV. Ook de bagageruimte is ruim met een inhoud van 448 liter.

Onwillekeurig rekenen

De indeling van het dashboard is overzichtelijk. Een klik met de grote knoppen onder in de middenconsole is goed voor de bediening van de temperatuur in de auto en het infotainmentsysteem. Met een van die schakelaars kunnen de nog te rijden kilometers worden weergegeven. Een aardig reëel beeld, zo blijkt. Ook al brandt de kachel, een afstand van zo’n veertig kilometer heeft ook een weerslag van veertig kilometer op de af te lezen actieradius. Het vraagt om enige gewenning want, ook al kun je onderweg laden aan de palen, je blijft onwillekeurig rekenen. Een aantal bedieningsknoppen (radio, cruise controle) zit op het stuur en laat weinig te raden over. Aan sommige aspecten van het systeem is het even wennen. Het scherm reageert alert.

Uitstekend

Rijden doet de MG uitstekend. Een kwestie van de startknop indrukken (keyless), en de draaiknop in de stand D zetten. In 8,2 seconden snelt de MG ZV EV naar 100 km/u. Bij gas loslaten is het regeneratieve remsysteem voelbaar actief.

Van Mossel vertegenwoordigt het Chinese merk MG in ons land en ervaart in de eerste maanden al een grote interesse voor het model. Niet verrassend gezien de belangstelling voor elektrische auto’s. Zeker als de auto goed oogt, degelijk aanvoelt en de aanschafprijs ook nog eens rond de dertig mille schommelt.

Profiteren

Bovendien kan de auto voor het einde van het jaar geleverd worden. Daardoor kan er nog worden geprofiteerd van 4 procent fiscale bijtelling. In 2020 wordt die bijtelling verdubbeld naar 8 procent van de cataloguswaarde tot 45.000 euro; daarboven is het percentage van de bijtelling 22 procent.

SAIC Motor, met een jaaroutput van ruim zeven miljoen auto’s de nummer 7-autofabrikant ter wereld, heeft MG geselecteerd als exportmerk binnen SAIC. MG wordt wereldwijd op de kaart gezet en ook Europa ontbreekt daarbij niet. Nederland en Noorwegen zijn als eerste vestigingslanden gekozen. Daarna trekt MG verder Europa in. Binnen Nederland zal Van Mossel de rol vervullen van leverende dealer. Na aanschaf geldt dat de klant bij zestig Van Mossel-locaties terecht kan voor service en onderhoud.

 

Willem de Volder