Hyundai kijkt vooruit met Vision T

Een laadaansluiting met een verlichte cirkel in de achterste dakstijl, lamellen die de luchtstroom regelen bij hoge snelheid en de nieuwe Hyundai designtaal Sensuous Sportiness. Het komt allemaal samen in de Vision T, de Hyundai plug-in hybride SUV van de toekomst. Die werd onlangs onthuld in Los Angeles.

„We streven naar innovatieve designoplossingen”, zegt SangYup Lee, Senior Vice President en hoofd van het Design Center van het Koreaanse merk. Lee benadrukt, dat de Vision T is gericht op een ecovriendelijke levensstijl. De conceptauto is uitgevoerd in mat groen en voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. In het uiterlijk van de Vision T komt Hyundai’s nieuwe designtaal tot uiting. Daarmee geeft de conceptauto een voorproefje van een goed ogende SUV in combinatie met de designrichting van Hyundai. De afmetingen van de Vision T zijn 4,61 meter lang, 2,01 meter breed en 1,70 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,80 meter.

Grille in actie

Als de Vision T stilstaat, is de grille gesloten. Op hogere snelheden komt de Parametric Air Shutter (PAS) in de grille van de auto in actie om de aerodynamica te verbeteren. De PAS brengt tijdens het rijden elk segment van de grille in beweging in een vooraf bepaalde volgorde. Dit dynamische systeem reguleert de luchtstroom naar de aandrijflijn, optimaliseert de aerodynamica en verlaagt het energieverbruik. Als de auto wordt gestart, krijgt het donkere en mat verchroomde oppervlak van de geïntegreerde verborgen lichtsignatuur van de hoofdverlichting een half spiegelend verchroomd uiterlijk. Wanneer dat nodig is, neemt het de rol van de koplampen op zich. De designers van Hyundai hebben de vormgeving van de verborgen dagrijverlichting op een hoger niveau gebracht terwijl de verborgen lichtsignatuur de nieuwste versie van deze designinnovatie van Hyundai is.

Spannend beeld

Van opzij gezien straalt de Vision T voorwaartse dynamiek en snelheid uit, dankzij zijn lange motorkap, vlakke daklijn, lange wielbasis en korte overhangen. In de design van de Vision T contrasteren scherpe geometrische hoeken en randen met de gespierde silhouet van de auto. De carrosseriedelen van de Vision T staan optisch naadloos met elkaar in verbinding via fraaie afwerkingsdetails en de verlichtingselementen. Het licht weerspiegelt in de afwisselend holle en bolle oppervlakken, wat zorgt voor een spannend beeld. Dat wordt nog versterkt door de nieuw vormgegeven, verborgen lichtsignatuur, die is afgeleid van de conceptauto Le Fil Rouge.

Extra diepte

De vormgeving van de zijruiten is bijzonder strak en vrijwel ononderbroken. Een frame rond de zijruiten ontbreekt en een zijdemat verchroomde lijst accentueert de daklijn van de Vision T. De grote en eveneens zijdemat verchroomde lichtmetalen vijfspaakswielen hebben een open design. Daardoor zijn de donkeroranje gekleurde remklauwen duidelijk zichtbaar. De schuin afgekante spaken zijn afgewerkt in een mat grijze tint, wat de satijnglanzende voorzijde versterkt. Het glazen panoramadak is verfraaid met een speciaal motief in reliëf, dat voor een dynamisch effect overgaat in het Hyundai-logo. Dat is uitgevoerd in donker chroom en wanneer het verlicht is, heeft het een heldergroen met dieprode gloed die het logo extra diepte geeft.

Het karakter van de verlichting aan de voorzijde komt ook terug aan de achterzijde. Wanneer de motor wordt uitgeschakeld, doven de achterlichten en de verlichting van het Hyundai-logo in een vaste volgorde. Daarin is het Hyundai-logo het laatste element van de verlichting aan de achterzijde dat dooft.

Ambitieus

De laadaansluiting van de Vision T bevindt zich aan de rechterkant in de achterste dakstijl. De aansluiting is afgedekt met een schuifpaneel. Als de Vision T is aangesloten op de lader, licht het teken ‘Blue Drive’ op ten teken dat de batterij wordt opgeladen. De laadstatus wordt eveneens aan de buitenzijde van de auto weergegeven in de vorm van een verlichte cirkel, die zich sluit als de batterij volledig is opgeladen. Al met al een ambitieus en innovatief concept. Nu is het wachten op de definitieve vorm én rest de vraag: blijven de bijzondere details in het productiemodel overeind?

 

Willem de Volder