CO2-footprint Mercedes EQC bijna gehalveerd

Mercedes-Benz is met de EQC een nieuw mobiliteitstijdperk gestart. Dat reikt verder dan het in de markt zetten van volledig elektrisch aangedreven voertuigen.

Gebruik in de dagelijkse praktijk is een belangrijk aspect. Zeker zo belangrijk vindt Mercedes-Benz het produceren van een CO2-neutraal personenwagengamma. Binnen twintig jaar moet dat gerealiseerd zijn.

De merkverantwoordelijken gaan daarbij niet voorbij aan karakteristieke eigenschappen als kwaliteit, veiligheid en comfort. Ook het design krijgt alle aandacht maar wel met het oog op duurzaamheid. Dat heeft vele aspecten. In het kader van de ‘Ambition 2039’-doelstelling streeft Mercedes-Benz ernaar om over twintig jaar een CO2-neutraal personenwagengamma te hebben. Met de EQC 400 4MATIC heeft Mercedes-Benz dit jaar het eerste model op de markt gebracht onder het product- en technologiemerk EQ.

Ecobalans

Voor dit model is de 360 graden-milieucheck onlangs met succes afgerond. De resultaten werden grondig gecontroleerd door TÜV Süd. De milieucontrole is gebaseerd op een ecobalans waarbij de milieu-impact van de auto over de gehele levenscyclus in kaart wordt gebracht, van de grondstoffenwinning via de productie en het gebruik tot de uiteindelijke recycling. In dit opzicht profiteert de EQC 400 4MATIC van het continu lokaal emissievrij rijden en het hoge rendement van de elektrische aandrijflijn.

Compenseren

Alleen een beoordeling van de gehele levenscyclus van een auto geeft een realistisch beeld van, bijvoorbeeld, de CO2-footprint van deze auto, weet Mercedes-Benz. Al sinds 2005 voeren de merkverantwoordelijken regelmatig milieuchecks uit waarbij alle milieuaspecten nauwkeurig worden bekeken. De berekeningen zijn gebaseerd op een kilometrage van 150.000 tot 300.000 kilometer, afhankelijk van het segment. In het geval van de EQC is dit 200.000 kilometer. Elektroauto’s kunnen tijdens het gebruik, afhankelijk van de stroombron, de hogere CO2-emissie die tijdens de productie ontstaat compenseren. Als elektroauto’s alleen worden bijgeladen met stroom uit hernieuwbare energiebronnen, is de CO2-emissie in vergelijking met die van auto’s met verbrandingsmotoren over de gehele levenscyclus circa 70 procent lager.

In het geval van elektroauto’s wordt, vooral vanwege de complexiteit van de accuproductie, ongeveer 51 procent van de CO2-emissie over de gehele levenscyclus uitgestoten tijdens de productiefase. Nog eens circa 49 procent wordt uitgestoten tijdens de gebruiksfase. Daarom is het bij het gebruik van EU-energie van doorslaggevend belang waar de energie vandaan komt, zowel in de productie- als in de gebruiksfase.

Bijna halveren

Mercedes-Benz streeft ernaar in 2020 een CO2-neutrale productie in de eigen Europese fabrieken te hebben gerealiseerd. Momenteel wordt bij de productie 16,4 ton CO2 uitgestoten. Als de accu’s worden geladen met de EU-stroommix, komt daar nog eens 16 ton bij. In totaal is de uitgestoten hoeveelheid CO2 dan 32,4 ton. Als de stroom die wordt gebruikt tijdens het laden echter afkomstig is uit hernieuwbare bronnen, wordt slechts 0,7 ton extra CO2 uitgestoten gedurende de gehele levenscyclus (productie, energieverbruik tijdens het rijden, recycling). De totale CO2-emissie bedraagt dan 17,1 ton CO2. Door energie uit hernieuwbare energiebronnen te gebruiken tijdens het laden van de accu’s, kan de CO2-footprint van de EQC dus bijna gehalveerd worden.

Overtuigende rijbeleving

Met zijn strakke design en voor het merk karakteristieke kleuraccenten is de Mercedes-Benz EQC de wegbereider voor een avantgardistische elektro-esthetiek. Gecombineerd met de omvangrijke diensten en een actieradius tussen de 445 en 471 kilometer maakt hij elektromobiliteit geschikt voor de dagelijkse praktijk. Met een overtuigende rijbeleving, een groot akoestisch comfort en een aansprekende rijdynamiek voldoet de EQC aan alle eigenschappen die typisch zijn voor het merk.

Het leeggewicht van de EQC 400 4MATIC bedraagt 2420 kg. De auto is voor 39 procent gemaakt van staal en ijzer, gevolgd door lichtmetalen (23 procent) en kunststoffen (18 procent). EQC 400 4MATIC heeft een vermogen (elektromotor) van 300 kW, een koppel van 760 Nm, een acceleratie 0-100 km/u in 5,1 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. De laadtijd via openbaar laadstation vraagt 11 uur en via een snellaadstation circa 40 minuten.

 

Willem de Volder