Geïrriteerde makelaars in De Wolden: ‘Ik moet er altijd achteraan bellen’

Zuidwolde - Voor makelaars zou het handig zijn als ze makkelijker bij informatie over bestemmingsplannen kunnen komen. Dat betoogde Hedwig Oude Hendriksman van makelaar De Woonmaat uit Ruinen donderdagavond tijdens de dialoogavond over gemeentelijke dienstverlening.

Ze maakt het te vaak mee dat klanten informatie moeten hebben over de mogelijkheden van (ver)bouw bij een woning en dat die niet snel beschikbaar is.

Wachten

„Je dient een verzoek in en krijgt een bericht dat er binnen zes weken antwoord komt. Dat gebeurt vaak wel eerder, maar ik moet er altijd achteraan. De klant wacht al die tijd. En als ik met de gemeente bel, word ik altijd in de wacht gezet, moet ik terugbellen, maar dan is de ambtenaar die ik moet hebben weer vrij. Ik wil graag een vast contactpersoon”, vroeg de makelaar. „Misschien is het nog beter dat wij door de gemeente worden opgeleid hoe wij iets kunnen vinden en waar wij dat kunnen vinden; nu lopen we vast en krijgt de gemeente een geïrriteerde makelaar aan de lijn.”

Oude Hendriksman kreeg van Arjan ter Horst, casemanager leefomgeving, te horen dat de afdeling bezig is dit proces beter in te richten.