Mazda MX-30: emissieloos in kwadraat

Geheel elektrisch, recycled materiaal verwerkt in het interieur en achterportieren die verwijzen naar de RX-8. Mazda is met de crossover MX-30 niet over een nacht ijs gegaan. De autoproducent stelde zich, volgens designer Jo Stenuit en programmamanager Tomiko Takeuchi, drie doelen met de eerste elektrische auto van Mazda: Rijplezier, mobiliteit voor een breed publiek en emissieloos.

Mazda verwacht met de MX-30 aan die doelstellingen te voldoen. Over het rijden met de elektrische SUV kan in ons land vanaf september dit jaar worden geoordeeld. Voor een breed publiek komt tot uiting in de prijs, die met 33.990 euro nagenoeg gelijk is aan die van de benzinevariant CX-30. En aan emissieloos rijden, wordt met een, overigens ietwat beperkte, actieradius van zo’n 200 kilometer voldaan. Mazda heeft becijferd dat die range in Europa voor 95 procent van de ritten voldoende is.

Gevoel van openheid

Het sparen van het milieu gaat nog een stapje verder door de toepassing van kurk in de middenconsole. De portierpanelen zijn bekleed met vezelachtig materiaal met een textuur die lucht lijkt te bevatten, waardoor een gevoel van openheid in het interieur ontstaat. Beide materialen zijn toegepast met als doel een lage milieu-impact en maximale duurzaamheid te realiseren. De kurk wordt geoogst van de bast van bomen zonder dat deze worden gekapt en de portierpanelen hebben als oorsprong vezels van gerecyclede petflessen. Daarnaast is de lederen bekleding op het meubilair ecologisch kunstleder. Hierdoor krijgt emissieloos, volgens de Japanse Takeuchi, een extra dimensie.

De schakelhendel en de bediening van de commander zijn enigszins naar voren geplaatst en de middenarmsteun is hoog. Daardoor kunnen de bedieningselementen onder een natuurlijke hoek met de arm worden bediend. De middenarmsteun kan ook worden verschoven. De indeling biedt alle bestuurders een comfortabele zitpositie, ongeacht hun postuur.

Broos, maar degelijk

De Belgische Mazda-designer Stenuit geeft aan dat er bewust is gekozen voor een niet al te zware batterij (35,5 kWh). „De MX-30 met e-Skyactive-aandrijving voelt aan als een ‘normale’ auto. Daardoor is het leuk om er in te rijden, zowel in de stad als daarbuiten.” De MX-30 op de stand van Mazda op Het Salon in Brussel, is een broze. De portieren doet de Belg het liefst zelf open. „Het is een concept en ‘fragile’ maar de productieversie is heel degelijk”, stelt hij zijn gehoor gerust. Beveiligers houden tijdens de uitleg van Stenuit nauwlettend de gedragingen van dat gehoor in de gaten. Het zijn kopers van het eerste uur. „Op basis van relatiemarketing en publiciteit zijn er al meer dan 110 verkocht”, vult Mazda pr-man Jur Raatjes even later aan.

Hoogwaardige crashbestendigheid

De MX-30, die vorig jaar zijn wereldpremière beleefde op de Tokyo Motor Show en nu voor het eerst op Europese bodem staat, oogt goed. De auto is 4,395 meter lang, 1,795 breed en 1,57 hoog. De wielbasis bedraagt 2,655 meter. De SUV heeft een wat hogere instap, een aansprekend front, bijzondere, freestyle, achterportieren. Die openen in tegengestelde richting. De daklijn van de MX-30 is licht aflopend. Duidelijk is te zien dat de achterportieren extra zijn verstevigd. Daardoor is de crashbestendigheid van de MX-30 hoogwaardig. Stenuit benadrukt dat nog eens extra in zijn betoog. Ook al lijkt de conceptversie te zijn voorzien van een schuifdak. De designer geeft aan dat de First Edition daarmee niet is uitgerust.

Rijk uitgerust

De MX-30 brengt de i-Activsense veiligheidstechnologie naar een nog hoger niveau door nieuwe functies toe te voegen aan het Smart Brake Support-systeem (SBS), dat helpt aanrijdingen op kruispunten te voorkomen en aan de technologie die bestuurders helpt om de auto op de weg te houden op wegen met stoepranden of andere waarneembare randen, zelfs als er geen rijstrookmarkeringen zijn. De First Edition is een gelimiteerde uitvoering van de MX-30 en is rijk uitgerust. Onder meer met 18 inch lichtmetalen wielen, led-verlichting, veiligheidssystemen en achteruitrijcamera.

 

Willem de Volder