Clio en Captur met F1-techniek

Op het Autosalon van Brussel toonde Renault voor het eerst de Clio E-Tech 140 en de Captur E-Tech Plug-in 160. Respectievelijk een ‘full hybrid’-versie en een plug-in hybride. De Fransen hebben daar deze week de Mégane E-Tech Plug-in aan toe gevoegd.

Aan ervaring met ‘elektriciteit’ geen gebrek. De volledig elektrische Zoe zag in 2013 het levenslicht. De ervaring daarmee vertaalt Groupe Renault in dynamischere en efficiëntere aandrijflijnen. De nieuwe hybride-aandrijflijnen profiteren ook van de expertise en synergie van de Formule 1 en de andere merken binnen de Alliantie, Nissan en Mitsubishi Motors.

Renault heeft de E-Tech-aandrijflijnen vanaf een blanco vel papier ontwikkeld. Het gaat dus niet om bestaande verbrandingsmotoren, die geschikt zijn gemaakt voor elektrificatie. Dit heeft geresulteerd in de volgende voordelen: te allen tijde een puur elektrische start, uitstekende efficiency dankzij de innovatieve transmissie met diverse rijmodi, regeneratief remmen, een hoge oplaadcapaciteit (allemaal dankzij de ervaring die Renault heeft opgedaan in de Formule 1 en met elektrische voertuigen) en rijplezier onder alle omstandigheden.

Verbruik

De nieuwe Clio E-Tech (140 pk) kan, volgens Renault, tot 80 procent van de rijtijd volledig elektrisch rijden. Hiermee bespaart de bestuurder tot 40 procent van de brandstof in vergelijking tot een verbrandingsmotor in stadsverkeer. De nieuwe Captur E-Tech heeft een elektrische actieradius van 50 kilometer en een elektrische topsnelheid van 135 km/u. De actieradius in stadsverkeer is 65 km/u en het vermogen bedraagt 160 pk. Renault spreekt over een verbruik van 1,5 liter/100 kilometer. De Megane E-Tech Plug-in heeft dezelfde karaktereigenschappen als zijn broer Captur E-Tech.

De hybride aandrijflijn van Renault is dus beschikbaar als zelfladende E-Tech ‘full hybrid’ en oplaadbare plug-in hybride in de vorm van de E-Tech Plug-in. Het nieuwe, modulaire voertuigplatform CMF-B is zodanig ontworpen dat beide geëlektrificeerde aandrijflijnen daarin gemakkelijk zijn te integreren. De technologie is compact en past eenvoudig in de motorruimte van een compacte auto zoals de Clio. Voor de hybridevoertuigen maakten de ingenieurs van Groupe Renault gebruik van de kennis van het Renault F1 Team. De productiemodellen profiteren van en delen de technologie die is ontwikkeld voor de racetak van de firma.

Meer rijplezier

Het is daar waar het rijplezier, dat de geëlektrificeerde Clio, Captur en Megane bieden, zijn oorsprong vindt. Beide aandrijflijnen hebben een optimale ‘RPM yield point’ (thermische output tegenover brandstofverbruik). In beide gevallen is het energiemanagement dusdanig geregeld dat het systeem de batterij oplaadt, telkens wanneer de hoeveelheid opgewekte energie meer is dan de benodigde energie. Op de standaardmodellen met de E-Tech Plug-in-aandrijflijn maakt de Sport-modus het mogelijk om de thermische en elektrische kracht tegelijk te gebruiken. Hierdoor beleeft de bestuurder nog meer rijplezier. Als het gaspedaal diep wordt ingedrukt, leveren de twee elektromotoren extra power, boven op het vermogen van de verbrandingsmotor. Een dergelijke constructie komt rechtstreeks uit de Formule 1, waar coureurs hun auto in een bepaalde rijmodus kunnen zetten om maximaal vermogen te krijgen.

15 combinaties

De aandrijving maakt ook gebruik van techniek van de Alliantie, zoals de 1.6 liter benzinemotor van de nieuwste generatie. De brandstofmotor wordt bijgestaan door twee elektromotoren, waarvan een fungeert als High-Voltage Starter Generator (HSG) en een innovatieve transmissie zonder koppeling. De motoren kunnen samen of onafhankelijk van elkaar de wielen aandrijven. De slimme techniek kiest de beste aandrijfvorm op basis van de input van de bestuurder en mogelijkheden om energie te regenereren. In totaal zijn vijftien verschillende combinaties van motor en versnelling mogelijk. Het samenspel van de elektromotoren en de versnellingsbak zorgt voor een soepel schakelgedrag. Deze architectuur staat garant voor extra brandstofefficiency en ook die is afgeleid van Renault Formule 1-techniek.

Tot 2022 is Groupe Renault van plan om acht volledig elektrische modellen te ontwikkelen en nog eens twaalf geëlektrificeerde modellen (hybride en plug-in hybride). De Clio E-Tech,de Captur E-Tech Plug-in en de Megane E-Tech Plug-in staan vanaf begin zomer bij de Renault-dealer.

 

Willem de Volder