Ingrid Hertong wint 'Kunst in de Etalage'

Meppel - Kunstenares Ingrid Hertong is Helene Derckx opgevolgd als winnaar van de kunstmanifestatie Kunst in de Etalage. De Meppelse verraste de jury met haar werk dat ruim een maand te zien is geweest in de etalage van De IJsmakers in de Kruisstraat. De publieksprijs was voor Gieneke Westera-Vos. Zij exposeerde op de Prinsengracht in de etalage van Bloemen Petersen.

Met 78 deelnemers was Kunst in de Etalage ‘19-’20 de editie qua deelnemende kunstenaars de drukst bezette van de twaalf gehouden edities. Organisator Arjan Jonkers vertelde vanmiddag tijdens de eindmanifestatie in de trouwzaal van de Secretarie hierdoor blij verrast te zijn. “Zoveel deelnemers heb ik nog niet eerder meegemaakt. Het was dan ook een uitdaging om voor elke kunstenaar een passende etalage te vinden. Gelukkig is dat uiteindelijk gelukt en heeft iedereen zijn of haar werk aan het publiek kunnen tonen. Met dank aan de vele Meppeler middenstanders die hun etalage beschikbaar hebben gesteld.” Kunst in de Etalage blijft volgens Jonkers voor kunstenaars een geweldig podium te laten zien wat zij in hun mars hebben. “Een laagdrempelige activiteit waarbij veel beginnend kunstenaars voor het eerst uitgedaagd worden om hun werk te laten zien aan het grote publiek. Vaak nog niet klaar voor een grote expositie, maar wel groot genoeg om dat ene mooie schilderij of beeld te tonen.”

Mooie mix

Volgens Jonkers kende Kunst in de Etalage dit jaar weer een mooie mix met kunstenaars die al wat langer aan het werk zijn en kunstenaars die zichzelf nog aan het ontdekken zijn. “Met die wetenschap in het achterhoofd is het geweldig om te bemerken dat Kunst in de Etalage hen een podium biedt om te laten zien wat zij in hun mars hebben”, zo merkte hij op. Ook de vakjury die naast voorzitter Henk ten Hulscher bestond uit Mieke de Wit en Hilbert Heitmeijer, was dit jaar weer verrast door het werk van verschillende kunstenaars. “We zijn altijd nieuwsgierig omdat we inmiddels rekenen op verrassingen. We raken zelfs verwend, maar niet uitgekeken”, zo schetste Meppels wethouder van Cultuur. Ten Hulscher vertelde dat de jury bij haar beoordeling de twee en een half oude Sophie met haar neus tegen de etalage van Gerans vond. “In gesprek met een kat in pastel van Betsy Moes. Moeder, bepakt met tassen, stond het geduldig aan te kijken. Had plezier in het kleine geluk van haar dochtertje. Sophie nam haar tijd, moeder gelukkig ook. Want dat vraagt kunst van je, als je er echt contact mee wil maken.” Ten Hulscher noemde Kunst in de Etalage ‘een feest voor de zintuigen’. Wat hem betreft weet Meppel zich kunstzinnig goed te manifesteren. “Al zitten we als kritische beoordelaars zelf niet onder de verfspatten, we voelen toch iets van trots. We brengen met z’n allen Meppel artistiek naar een steeds hoger plan. Steeds gelukkiger in Meppel!”

Felle kleuren

De jury had volgens hem veel gepraat over verschillende werken. Over het schilderij van Barbara Bosscher dat van dichtbij net zo mooi abstract is als op afstand realistisch. En over de keramische figuren van Nies Nijland. De jury is benieuwd hoe haar prachtige werk zich zou manifesteren buiten de museumsetting van haar eigen galerievenster. De jury was ook onder de indruk van Henri van de Brink. “Haring, Corneille, Brood, Frankot, Ensor, Dubuffet… wat wil je nou, Henri van den Brink? Veelbelovend? Ongetwijfeld! Laat maar eens zien wie Henri is.” De jury had ook opgekeken van het werk van nieuwkomer Rita Montizaan en was onder de indruk van de werkelijk prachtige bronzen kop van koning Willem Alexander, gemaakt door Wessel de Ruijter. “De uitdrukking van het toch wel bijzondere gezicht is sober, maar heel sympathiek en integer in brons gegoten en op een grote barse houten sokkel gezet. Dit werk zou niet misstaan in het stadhuis.” De jury was echter het meest onder de indruk van het werk van Ingrid Hertong. “Felle kleurtjes, maar in juiste effectieve verhouding. Verrassingen door het gebruik van beeldelementen, bedoeld of niet. Dit leverde bijzondere effecten op. Het werk sprankelt. Contrapunt, de subtiele combinatie en afwisseling van warme en koele tonen, felle kleuren die toch niet overschreeuwen op de juiste plek. Expressief kleurgebruik dat van de portretten toch een geheel weet te maken, maar dat je door de genoemde kwaliteiten als toeschouwer steeds weer moet veroveren”, zo zei Ten Hulscher lovend over wet werk van de winnares.

Publieksprijs

Uiteindelijk was er ook nog een tweede mooie prijs, die van de publieksjury. Die ging dit jaar naar Gieneke Westera-Vos. Haar werk ‘Mijn Wereld’ hing in de etalage van Bloemen Petersen op de Prinsengracht en werd door het publiek het meest gewaardeerd.