Hoe gaan verschillende bedrijfstakken in Meppel en Steenwijk met de coronacrisis om?

Meppel / Steenwijk - Zijn er ook bedrijven en ondernemingen die garen spinnen bij de huidige coronacrisis? Een belronde langs diverse zaken en branches in deze contreien maakt algauw duidelijk dat dit momenteel allemaal van secundair belang is.

Hoewel de commerciële wereld normaliter geregeerd wordt door geld, staan momenteel de veiligheid en volksgezondheid ook hier voorop.

Nog wel behapbaar

Neem nu de bouwmarkten. Zoals Praxis, met onder meer vestigingen in Meppel en Steenwijk. Volgens een woordvoerder van het hoofdkantoor in Amsterdam is „de bedrijvigheid in onze vestigingen momenteel hoog, maar nog wel behapbaar.” In sommige filialen is het wel drukker dan in andere. De personele bezetting is op orde, want er zijn ook veel scholieren of studenten die extra bijspringen.

„Niet alleen mensen die thuis moeten verblijven grijpen deze periode aan om klussen in huis op te pakken, maar ook horecaondernemingen - die immers gesloten zijn - gebruiken deze tijd om achterstallig onderhoud te plegen. Verder leidt het huidige voorjaarsweer ertoe dat mensen zowel in de tuin als in huis willen klussen. Ze willen bijvoorbeeld het schilderwerk oppakken. Bij ons zie je dan ook een toename in de verkoop van verfproducten en aanverwante artikelen”, aldus de woordvoerder van Praxis.

Bij het contact met de Gamma-vestiging in Meppel volgt meteen een doorverwijzing naar het hoofdkantoor in het Utrechtse Leusden. Desiree Schelle, director communicatie, meldt dat donderdagochtend op alle vestigingen plexiglasschermen bij de kassa’s zijn aangebracht. „De zorg voor onze eigen medewerkers en die van de klanten staat voorop. Daar zijn we erg druk mee. We proberen de toestroom van klanten goed te reguleren, zodat in onze bouwmarkten voldoende afstand gehouden kan worden om de kans op verspreiding van het coronavirus te verkleinen. Ook worden deurklinken, kassa’s en pinautomaten extra schoongemaakt. Contactloos betalen is eveneens een van de middelen om het risico te minimaliseren. Verder proberen we klanten duidelijk maken om hun kinderen thuis te laten, want een bezoek aan een bouwmarkt moet niet als een gezinsuitje worden gezien.” Wat betreft een run op bepaalde artikelen, meldt Desiree nog dat deze aanvankelijk van toepassing was op mondkapjes, maar inmiddels ligt het accent op „klussen in huis”.

Contactloos

Bij de Karwei-vestiging in Steenwijk zijn soortgelijke geluiden te beluisteren. De mondkapjes zijn er al uitverkocht. „En de hygiënische doekjes nu ook. Die hebben we zelf hard nodig, om bijvoorbeeld karretjes en kassa’s schoon te houden. Verder laten we onze klanten zo veel mogelijk contactloos pinnen. We hanteren alle mogelijke veiligheidsmaatregelen. Het is bij ons trouwens wel iets drukker dan normaal”, aldus de Karwei-woordvoerder.

Schoonmaakbedrijf Rein Gaal uit Steenwijk staat momenteel „24 uur paraat”. Volgens de huidige eigenaar Remi Gaal zijn het voor z’n bedrijf zware tijden: „Het is echt chaos op dit moment, want er zijn nu meer panden dicht dan open. Dat betekent voor ons minder inkomen. Maar we blijven positief. Ik heb 120 man aan het werk, in een gebied van Zwolle tot Emmeloord, maar door het personeel proactief in te zetten – het is echt schuiven en puzzelen – redden we het nog steeds. We proberen daarbij gewoon zo ondernemend en menselijk mogelijk te blijven, in harmonie met de klant. Het is constant vooruitdenken, wat wordt onze volgende stap? Je moet altijd een plan B achter de hand hebben. We merken wel dat er heel veel behoefte is aan mondkapjes, overalls, handschoenen en desinfectiemiddelen. Zelf desinfecteren we momenteel ziekenhuizen, en dan vooral de operatiekamers.”

Telefonische adviezen

En dóór, naar de elektronicawinkels. Mede-eigenaar Erwin Troost van Electro World Hagedoorn in Meppel meldt „dat de drukte in onze winkel iets afneemt, maar het bezoek aan onze website neemt juist iets toe. Afstand bewaren, dat voert nu de boventoon. Ook de telefonische adviezen aan onze klanten nemen toe, dat valt écht op. We praten mensen soms telefonisch door een technisch probleem heen. Mensen gaan voor zekerheid, maar er is geen paniek. Ook buiten de deur hebben we het druk, we bezorgen heel veel.”

Aan welke apparaten hebben de klanten van Hagedoorn momenteel het meest behoefte? „Vooral aan witgoed. Aan koel- en vriesapparaten, wasmachines en -drogers. Maar ook aan broodbakmachines en thermometers. En dus kopen we nu best wel veel in, om de voorraad op peil te houden. Verder staat bij ons de gehele dag de tv aan, zodat we goed op de hoogte blijven van al het coronanieuws. Alles wat wij of de klanten aanraken, wordt schoongemaakt. We zijn een zelfstandige onderneming en willen vooral niet eigenwijs zijn. We houden de vinger aan de pols”, aldus Erwin Troost.

Hoewel de elektronicawinkel van Expert Beute in Steenwijk uitgerekend in deze periode een verbouwing ondergaat, draait de verkoop gewoon door. „Ook doen we ons uiterste best om reparaties en installaties te blijven verrichten”, stelt een woordvoerder. „We merken echter wel dat mensen gaan hamsteren. Vriezers en koelkasten zijn gewild en ook computers, laptops en tv’s zijn in trek. We hebben een verbouwingsopruiming en dus stappen bij ons nog steeds regelmatig klanten naar binnen. We zijn blij dat mensen hier nog enige vrijheid hebben om te winkelen, vergeleken met het midden en het zuiden van ons land. Toch hebben we al afspraken moeten afzeggen en reparaties moeten uitstellen. We blijven positief adviezen geven, maar het wordt straks wel de storm uitzitten.”

Obstakel op de weg

Voor Huisman Transport in Meppel is de wereld in korte tijd ook behoorlijk veranderd. Dit vervoersbedrijf richt zich normaliter op België, Duitsland, Denemarken en Zweden, maar Covid-19 wordt steeds meer een obstakel op de weg. Eigenaar Berry Huisman: „Het is niet rustiger dan anders en het draait nu nog, maar ik voorzie wel problemen. Zeker nu steeds meer landen strengere maatregelen hebben genomen. We laten onze chauffeurs nu al niet meer ons kantoor betreden, om een kop koffie te drinken. Voelen ze zich niet lekker, dan blijven ze thuis. We houden ons strikt aan de nieuwe richtlijnen en instructies. Gelukkig hebben diverse wegrestaurants inmiddels afhaalpunten gecreëerd, waardoor onze chauffeurs onderweg toch kunnen eten.”

Het meest opmerkelijke van de actuele situatie vindt Berry Huisman „dat het graszodenvervoer deze week is ontploft, je kunt gewoon merken dat mensen veel meer thuis zitten en in de tuin aan de gang willen.”

Last but not least: transportbedrijf Jan Krediet in Steenwijk. Manager Niek Nijdam meldt eveneens dat de chauffeurs niet meer op het kantoor mogen komen. „De buitendeur is op slot voor ze, we hebben nog wel een balie met een raam. Onze chauffeurs geven we als voorzorgsmaatregel handgel en hygiënische doekjes mee voor onderweg. En in Duitsland mag je niet zomaar zonder mondkapje rijden. De chauffeurs blijven onderweg in hun cabine en nemen een magnetronmaaltijd mee. Ons kantoorpersoneel werkt zo veel mogelijk thuis, we hebben nu een minimale bezetting. Sessies en cursussen hebben we ook opgeschort. En we hanteren iets langere werktijden.”

De Steenwijker vervoersonderneming moet het voor een belangrijk deel hebben van de distributie van meubelen. ‘De wereld gaat steeds meer op slot, maar ieder land pakt het anders aan. Daar gaan wij dus nog last van krijgen, met al die internationale adressen. Dat kan niet uitblijven. Maar goed, het is even behelpen… never spoil a good crisis!”, aldus Nijdam.

Door: Rob Striethouldt


MEER LEZEN?
Mis niets van het nieuws uit Meppel en omgeving!