Ondernemers staan voor een dilemma: de deuren sluiten of juist niet?

Meppel / Nijeveen - Er is een tijd van voor én na de toespraak van Mark Rutte, maandagavond 19.00 uur. Els Kiekens, bedrijfsleider van Bruna Meppel, kan het duidelijk merken. „Nu de maatregelen zijn aangescherpt heb ik het wel het idee dat mensen zich er beter aan houden. Het is een verschil met vorige week.”

„Ik denk dat mensen nu echt doordrongen zijn van de ernst van de situatie. Mensen hadden misschien even tijd nodig om in te zien hoe noodzakelijk de maatregelen zijn. Dat is ook niet raar, want het speelde in dit gebied minder. Maar het komt langzamerhand deze kant op en als je ziet wat er gebeurt als je iemand aansteekt... ik denk dat mensen graag de verantwoordelijkheid willen nemen voorzichtig te zijn.”

Er hangen bij de Bruna sinds vorige week vrijdag vier plastic schermen bij de kassa’s en de postbalie. Op de grond tonen lijnen de afstand van 1,5 meter. „Het geeft een prettig gevoel. We voelen ons er letterlijk veiliger door”, merkt Els. „Op dit moment is het aantal klanten op een natuurlijke manier rustig verspreid over de dag, we hebben nog niet hoeven ingrijpen. Na maandagavond is het opvallend rustig. We hebben ook sigaretten en vorige week merkten we dat mensen nog gingen inslaan omdat ze onzeker waren over wat er ging gebeuren, maar nu is het serieus rustig”, vertelt Els. Het is ook letterlijk rustig in de straat, nu winkels als de H&M, Ziengs, Gerans en C&A de deuren hebben gesloten.

Winkelwagentjes

Dinsdag, zo rond het middaguur, kregen de winkeliers de mededeling vanuit de overheid dat zij maximaal 1 klant per 10 m2 vloeroppervlakte in de zaak mogen hebben. En dat lukt, geeft Niek Slomp van Coöp Nijeveen aan. „Dat komt in ons geval neer op ongeveer 100 klanten. Wij hebben de winkelmandjes uit de winkel gehaald. Klanten kunnen nu boodschappen halen met een winkelwagentje. Door met een winkelwagentje te lopen, creëer je automatisch afstand. Voor sommigen is deze nieuwe situatie misschien wat moeilijk, maar over enkele dagen is iedereen daaraan gewend”, zegt hij. „Mensen bewaren nu uit zichzelf veel meer afstand, merkt hij. „De sfeer in de winkel is prima. Wij doen ons best goede voorzorgsmaatregelen te treffen; daar heeft men begrip voor.”

Vanaf het begin heeft Coöp ingezet op extra schoonmaken. Ook zijn schermen opgehangen bij de kassa’s. Eind deze week krijgen de medewerkers hesjes aan die duidelijk maken dat het zaak is om anderhalve meter afstand te houden. „Alles wat wij kunnen doen, doen we." Speciale openingsuren voor senioren zijn er nog niet. „Tegen ouderen zeggen wij: kom op tijd of aan het eind van de dag. Dan is het niet zo heel druk.”

Samen doen

Burgemeesters kunnen handhaven als winkels zich niet aan de aanvullende afspraken houden. Zo kan een winkel verplicht worden om een scherp deurbeleid te voeren. Verschillende winkels doen dit nu al vrijwillig, waaronder de Jumbo in Meppel. Ondernemer Henk Machiela: „Wij mogen 130 klanten ontvangen in de winkel, maar dat vinden wij net iets te veel. Daarom houden wij 100 aan: 100 winkelwagentjes. Zo kunnen wij controle houden op het aantal mensen.”

Een medewerker beheert de winkelwagentjes die binnen staan, desinfecteert ze en geeft per klant 1 wagentje mee. „Zo genereren wij extra ruimte, voor de veiligheid van onze klanten en onze medewerkers.” Het merendeel van de bezoekers, 98 procent, reageert positief op de nieuwe maatregel. „Na een paar uur merkten we al dat het beter loopt. Wij volgen alle adviezen die Jumbo landelijk krijgt op.” Dat betekende al extra aandacht voor desinfecteren, maar ook de komst van de ‘afstand houden’ hesjes komend weekend. „Het coronavirus heeft een enorme impact, op de economie en gezondheid. Wij moeten met z’n allen veilig door deze periode heen zien te komen. Laten we daar met elkaar ons best voor doen.”

Maatschappelijke bijdrage

Bij AMI Kappers zijn de deuren sinds maandagmiddag gesloten. Dat besluit is genomen in samenwerking met Kappersunited, de branche waarbij AMI is aangesloten. „Er bestond enorme onduidelijkheid de laatste weken. Er kwam tot aan maandag geen duidelijk advies. Ondanks de richtlijnen van het RIVM – dat kapperszaken open mogen blijven – vinden wij het belangrijk om een maatschappelijke bijdrage te leveren in de strijd tegen het coronavirus”, legt franchiseondernemer Maaike Timmerman uit.

„Ik vind het fijn dat er nu duidelijkheid is. Ook voor de medewerkers. Als ondernemer is het een vreselijk onzekere tijd, maar daar komen we wel weer bovenop. Als we weer open mogen, maken we er weer wat moois van samen.Ik kan niet wachten. Maar nu moeten we eerst maar eens zorgen dat we het virus kunnen uitbannen.”

Humor

De winkel van Sjouke Koopmans heeft de deuren van zijn winkel Herenmode Piet Koopmans & Zn. dan nog wel open, druk is het al sinds vorige week niet meer. En dus gebruikt hij zijn werktijd om ‘de schuur op te ruimen’.

Zo noemt Sjouke het opschonen van zijn webshop. „Normaal gesproken zijn we ook druk met het maken van foto’s van onze producten, het bijhouden van de online winkel en het versturen van pakketjes. Dan komen er tussendoor natuurlijk klanten in de winkel en dat is nu niet zo. Dus ik kan de deuren officieel sluiten, maar dat maakt geen enkel verschil voor mij.”

De maatregelen begrijpt de Meppeler maar al te goed en daar houdt hij zich ook aan. „Het is nu even hoe het is en we maken er het beste van. Zo moet je altijd maar denken. Het kan ook altijd erger. Nu waarderen we de kleine dingen misschien weer meer. Het is zo vanzelfsprekend om even uit eten te gaan of een filmpje te pakken, dat kan nu niet meer. Als dit straks voorbij is, zijn we ons daar extra bewust van.”

Sjouke Koopmans merkt de twijfel die heerst onder winkeliers in de binnenstad. „Moet je nou wel dicht of juist niet? Er zijn economische belangen en belangen die gaan over de gezondheid van mensen. Mensen hebben daar in deze tijd zo snel een oordeel over. Iedereen moet zelf zijn verantwoordelijkheid nemen vind ik. Als ondernemers helpen we elkaar wel hoor in Meppel. Vooral via de gezamenlijke groepsapp. We delen nieuws en geven tips over eventuele bijdragen vanuit de gemeente of overheid.”

Wat volgens de ondernemer het állerbelangrijkste is in deze situatie, is humor. „Je hoort de meest flauwe grappen voorbijkomen nu. ‘Ik had laatst iemand versierd bij het koffiezetapparaat, bleek het mijn vrouw te zijn’ dat soort dingen”, grinnikt hij. „Dat moet kunnen toch, dan houden we het nog een beetje leuk met elkaar.”

De Meppeler ondernemers hebben samen een filmpje gemaakt om mensen een hart onder de riem te steken.