Vervoerder laat raad in kou staan

Staphorst - Busvervoerder Keolis is niet van plan om de wensen van de gemeenteraad van Staphorst in te willigen om buslijn 40 te verbeteren. Dat heeft de vervoeder laten weten.

Keolis is per 13 december van dit jaar verantwoordelijk voor het busvervoer in IJsselland en de Kop van Overijssel. Ze neemt de concessie over van Syntus. Voor Staphorst is buslijn 40 van groot belang. De gemeenteraad nam in november een motie aan, waarin het college werd opgeroepen de vervoerder te bewegen de buslijn te verbeteren.

De raad verzoekt om de route aan te passen waardoor ook het bedrijventerrein De Baarge en woonwijk de Slagen worden bediend. Bedrijven vragen hier volgens de Staphorster politiek nadrukkelijk om in verband met de bereikbaarheid voor hun medewerkers en stagiaires. Die kunnen nu niet of heel moeilijk bedrijven bereiken. Daarnaast is het van belang dat de nieuwe woonwijk vanaf het begin wordt bediend.

Keolis denkt hier anders over. „Onze ervaring met dergelijke bedrijventerreinen is niet positief. Het gaat vaak om kleinschalige industrie met een beperkt aantal werknemers, in vergelijking met bijvoorbeeld een kantoorgebouw en in veel gevallen bedrijven die werken met ploegendiensten wat niet aansluit bij de dienstregeling. De verwachte reizigersaantallen liggen dan ook erg laag wat het voor ons niet rendabel maakt om via het bedrijventerrein te rijden. Bovendien is er meer rijtijd nodig voor de voorgestelde route."

De raad verzoekt ook om 's avonds bussen te laten rijden van Staphorst naar het station in Meppel, maar ook hier vangt de plaatselijk politiek bot. „Afgelopen jaren hebben wij in het kader van de herijkingsmaatregelingen vanuit de provincie enkele maatregelen door moeten voeren om het aantal dienstregeling uren te verminderen. Daarbij werd gekeken naar maatregelen waar zo min mogelijk reizigers hinder van ondervinden. Eén van de maatregelen was dat de bedieningsperiode van lijn 40 ingekort is. We vonden het daarom tijdens de aanbesteding niet geloofwaardig om extra ritten in te leggen om zo de bedieningsperiode op te hogen.”

Ook een snellere route tussen Staphorst en Zwolle komt er niet. Dit was ook een wens van de raad. Keolis ziet geen mogelijkheden voor een snellere route. „Rouveen is een belangrijke kern voor lijn 40 met veel instappers, deze willen we dan ook behouden.”

Mogelijk komen er wel extra ritten richting Hasselt/Kampen ter hoogte van de Lichtmis, maar deze wijziging wordt pas doorgevoerd op het moment dat de concessie IJsselmond onderdeel wordt van de concessie IJssel-Vecht en dat is in december 2023.

Concessie

De concessie voor het openbaar vervoer in de nieuwe concessie IJssel-Vecht is de komende tien jaar gegund aan Keolis. Provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland wezen de concessie op 24 september toe aan deze vervoerder. De Keolis introduceert 300 elektrische bussen de grootste vloot van elektrische voertuigen in Nederland. Jaarlijks kunnen gemeenten hun wensen indienen. Staphorst dient haar wensen volgend jaar weer in.

Door Eelco Kuiken