Taman Indonesia biedt dieren ‘ter adoptie’ aan

Kallenkote Bij adopteren denk je niet snel aan een rijstvogel of een otter. Toch kun je je een beestje ‘eigen maken’ bij Taman Indonesia in Kallenkote. Met deze actie hoopt het dierenpark wat inkomsten te genereren in onzekere coronatijden.

Het dierenpark Taman keek deze winter al vooruit naar het seizoen. Maar vanwege het gevreesde coronavirus houdt de directie, net als vele recreatieondernemingen, de deur tot in ieder geval 1 juni op slot. Eigenaar Marlisa Wareman baalt als een stekker. „Vooral dat we mei moeten missen. Dat is op augustus na onze belangrijkste maand.”

Met name on de aankomende periode mag de dierentuin altijd rekenen op veel drukte. „De Pasar Siang, altijd in mei, trekt traditiegetrouw veel bezoekers. In de meivakantie en tijdens Hemelvaartsdag pieken we echt wat betreft de aanloop.” Extra zuur dus, dat net in deze periode het park dicht blijft.

Tijgerkat of Binturong

Als actie heeft Taman Indonesia daarom een adoptieprogramma op touw gezet. „Voor bedragen tussen de 33 en 231 euro kunnen we voedsel aanschaffen voor een of meerdere dagen.” Bedrijven kunnen een bod doen op de grotere soorten, zoals een tijgerkat en een Binturong. De prijs ligt echter wel een stuk hoger: tussen de 330 en 990 euro. Dat laatste bedrag is wel meteen goed voor een hele maand aan voedsel voor de 60 vogelsoorten en 30 kleine zoogdieren in het park.

Voedselvoorziening is dan ook een van de belangrijkste zorgen voor Wareman op dit moment. „Normaal krijgen we van supermarkten veel groente en fruit. Momenteel kopen consumenten echter behoorlijk wat op. De voor ons bedoelde restpartijen dunnen dus steeds meer uit.” Gelukkig treft de adoptieactie doel. Sinds de lancering op donderdag hebben al tien donateurs zich gemeld, bij elkaar goed voor een bedrag tussen de 500 en 1000 euro.

Behoefte aan noodpotje

Wareman hoopt snel meer duidelijkheid te krijgen over het noodpakket van de overheid. „Ik heb begrepen dat we vanaf maandag concreet een aanvraag kunnen indienen.” Taman Indonesia heeft twee dierverzorgers in dienst. Om die te kunnen betalen, is bij leveranciers al uitstel van betaling gevraagd tot eind volgende maand. „Tegen die tijd hebben we behoefte aan geld uit het noodpotje, want dan is voor ons de bodem in zicht.”

Ondanks alle zorgen, biedt met name de aanblik van het park haar momenteel de nodige gemoedsrust. „Het is hier nou prachtig. Ik loop er zoveel mogelijk doorheen, zo vaak als ik de kans krijgt. De zon schijnt, de eerste jongen zijn geboren, de vogels nestelen en de magnolia staat in bloei. Het is zo jammer dat onze bezoekers hier nu niet van kunnen genieten. Daarom zetten we zoveel mogelijk filmpjes op social media. Dan kan iedereen er toch nog wat van meekrijgen.”