‘Ik voel me een spoorman in hart en nieren’ (dagboek van Martend van der Veen, machinist)

Inwoners van Meppel of regio geven een inkijkje in hun dagelijks leven in de vorm van een dagboek. Deze week Martend van der Veen uit Meppel, treinmachinist en mentor bij Arriva regio Oost. Getrouwd met Ingrid, vader van Suzanne.

Donderdag 9 juli

Zomervakantie, ik zit al in mijn tweede week. Zoals elke dag sta ik vroeg op om eerst onze hond, een Golden Retriever, uit te laten en daarna te genieten met vrouw en dochter van ontbijt met verse koffie en de krant. Het vroege opstaan zit in mijn systeem, ik ben treinmachinist en draai bij voorkeur de vroege diensten. Dat betekent vroeg naar bed om ‘s morgens vol frisse moed aan de slag te gaan. Jarenlang heb ik medicijnen bezorgd in de regio Meppel voor de Meppeler apotheken, totdat ik de kans kreeg om een opleiding tot treinmachinist te volgen. Een geweldige carrièreswitch, want ik voel me een spoorman in hart en nieren. Vandaag gaan we naar Emmen, de meubelboulevard bezoeken en ik wil graag bij een motorzaak kijken. Iedere donderdagavond ga ik naar de sportschool voor bokstraining. Gelukkig zijn de sportscholen weer open.

Vrijdag 10 juli

De afgelopen week heb ik een aantal motorzaken bezocht en vanmorgen een mooi besluit genomen, want ik heb mijn huidige motorfiets ingeruild voor een nieuwere motor. We hebben bewust besloten om dit jaar niet echt op vakantie te gaan vanwege corona. Ik heb een stacaravan op een camping bij Vilsteren, in het mooie Vechtdalgebied nabij Ommen. We pakken onze spullen en gaan naar de camping. Vanavond heerlijk in een vaag zonnetje op de veranda genieten van een hapje en een drankje. Dat belooft een mooi vakantieweekend.

Zaterdag 11 juli

Vanmorgen vroeg op, om een flinke wandeling met de hond te maken in deze mooie omgeving. Ik sta nu al tien jaar op deze camping en de natuur om de camping heen blijft fascineren. Een prachtig bosgebied tot aan rivier de Vecht, waar je heerlijk kan wandelen zonder andere mensen tegen te komen.

Door het wisselvallige weer is de heg om mijn caravan flink gaan uitlopen, dus snoeien maar. Met een barbecue in het vooruitzicht, is het werk snel klaar. Nu gaan we met het hele gezin lekker smullen. Het campingleven went weer snel, lekker buiten zijn en genieten.

Zondag 12 juli

Na de hond te hebben uitgelaten besluit ik om een stukje te gaan hardlopen. Hardlopen is altijd mijn grote hobby geweest. Ik heb in het verleden aan veel hardloopwedstrijden meegedaan. Zelfs de halve en hele marathon zijn onder mijn voeten afgelegd. Helaas gooit een hardnekkige hakblessure al enige tijd roet in het eten.

Mijn carrière begon als rangeerder en goederenmachinist voor ACTS-goederenvervoer. Eerst reed ik afvalvervoer naar Wijster en later vanuit Veendam en Leeuwarden de lange containertreinen richting Amsterdam en Rotterdam. Het meest genoot ik als ik met een lange goederentrein door mijn eigen Meppel reed. Helaas heeft de economische crisis 2009-2010 ervoor gezorgd dat het goederenvervoer per spoor in het Noorden grotendeels verdween en werd vervangen door goedkoper vervoer over de weg en per schip. Gelukkig kon ik snel weer aan de slag als machinist. Het is alweer zondagavond. We gaan weer naar huis na een heerlijk weekendje camping.

Maandag 13 juli

Ik blijf iets langer op bed liggen, mijn hond was dus ook uitgeput van het afgelopen weekend.

Het is een rare tijd. Eind maart werd mensen verzocht thuis te blijven, en het openbaar vervoer te mijden. Dat had direct effect op het treinvervoer. In plaats van een kwartiersdienst gingen we een uursdienst rijden, met enkel reizigers met cruciale beroepen. Hoe anders was dat voor de crisis! We reden overvolle treinen met scholieren en mensen die naar hun werk gingen. Nu komt langzaam het openbaar vervoer weer op gang, maar met mondkapjes en bescherming in de trein is dat toch anders. Hopelijk gaan we ooit weer naar de oude situatie terug.

Vanmiddag en vanavond rustig in eigen tuin genieten van een prachtige zomerdag.

Dinsdag 14 juli

Vanmorgen ga ik mijn nieuwe motor ophalen uit Vollenhove. Mijn dochter gaat mee achterop. Helaas is het alweer regenachtig. We gaan de stad in om te winkelen en boodschappen te doen; dat blijft gezellig in Meppel. De Donderdag Meppeldagen wordt een gemis dit jaar. Meppel blijft mijn stad, mijn broers werkten vroeger beiden op het station. Als kleine jongen kwam ik graag op het station. Gelukkig is mijn droom om treinmachinist te worden uitgekomen. Tegenwoordig leid ik zelf nieuwe mensen op in hun praktijkopleiding tot treinmachinist. Daar haal ik veel voldoening uit.

Woensdag 15 juni

Ik heb een afspraak in Friesland en we besluiten om als gezin er een dagje uit van te maken. We rijden door naar Harlingen-Haven om te lunchen aan zee. ’s Middags rijden we langs de kust door leuke Friese plaatsjes en gaan na Lemmer door de polder terug naar Meppel. Onderweg nog lekker gebakken vis gegeten. Vanavond in de tuin nog even genieten van koffie en een kaasplankje. En zo loopt mijn vakantie alweer bijna ten einde.