IJsmakers breidt uit met bonbons: ‘Alsof je met diamanten werkt’

Een geur van chocolade verwelkomt de gasten van ijssalon IJsmakers in Meppel. Nee, het is niet dat er te veel chocolade in het chocolade-ijs is gemengd. Het zijn bonbons. Heel veel bonbons. Misschien wel tienduizend, verdeeld over vijftig smaken. Die zijn door eigenaar Ilan Nakar één voor één in de vitrine gezet.

„Het is alsof je met diamanten werkt”, zegt hij over zijn nieuwe werk. Hij trekt zijn witte handschoentje aan over zijn rechterhand. Het enige wat hij met dat handschoentje aanraakt zijn bonbons. Hij opent een nieuwe doos met bonbons in de vorm van een pyramide (smaak: karamel-zeezout puur). Eén voor één begint hij ze in de vitrine te zetten. Met het topje van zijn wijsvinger schuift hij heel secuur één bonbon een halve centimeter naar rechts. „Net als diamanten moet je ze heel verfijnd recht neerzetten.”

Megaklus

„We zijn met drie man begonnen om dit allemaal uit te pakken”, verklapt Nakar over de megaklus die het team te wachten stond. „We begonnen bij nul.” Gezien de handigheid die hij inmiddels heeft opgebouwd is één zo’n plaatje, waar tussen de 20 en 30 bonbons op kunnen staan, al snel gevuld. Inmiddels staat de vitrine al zo goed als vol. Van achter de balie tovert hij de laatste drie plaatjes die nog gevuld moeten worden tevoorschijn.

Het is eigenlijk een spiegel van de vitrine met het ijs. Grofweg dezelfde smaken en kleuren. Tiramisu, aardbei, sinaasappel, noem maar het maar op. Zowel in het ijs als in de bonbons zit het verwerkt. Hij verkoopt alleen nog geen bonbonijs. „Je brengt me op ideeën.”

Aanvulling

De tijd van een lekker ijsje eten in zon, maakt plaats voor de winter. Dat betekent dat er minder ijs verkocht gaat worden. Om dat gat enigszins op te vullen, verkoopt hij al een tijdje koffie en gebak - „dat gaat goed”. Maar aanvulling was wel gewenst. „Het is een lekker product. Maar het ziet er ook mooi uit. Mensen die binnenkomen roepen ‘wauw’. Dan sta je dus al met 1 - 0 voor.”

De bonbons betekenen niet dat IJsmakers het hele jaar in Meppel openblijft. Net als andere jaren gaat de zaak in januari en februari dicht. De andere vestigingen van IJsmakers, in Staphorst, Steenwijkerland en Wanneperveen, verkopen geen bonbons.

Voor gasten is het met zoveel keuze niet makkelijk een keuze te maken. „Het is allemaal lekker”, zegt Nakar tegen een klant die het maar al te moeilijk heeft om een keuze te maken om dat doosje met bonbons te vullen. Wat nu als de rollen zijn omgedraaid en Nakar zou moeten kiezen? Hij werpt een blik over de toonbank met alle smaken. Al snel noemt hij een handvol smaken op die wel erg lekker zijn. „‘Aardbei - zwarte peper’ is een aanrader. Misschien niet de meest voor de hand liggende combinatie, maar wel erg lekker.”