@Hans Fashion & Lifestyle is al twintig jaar vaste waarde in hartje Meppel

Meppel - ‘Ik ga even kleding halen bij Hans.’ Door de jaren heen is het een gevleugelde uitspraak geworden voor veel mannen (en vrouwen) uit Meppel en omgeving.

Want in de winkel van Hans Voogd aan de Hoofdstraat 71 kun je terecht voor trendy mannenmode. Al twintig jaar. Mannen, die houden over het algemeen niet van winkelen. De kunst is om ze te verleiden om wél de winkel binnen te stappen en hun interesse te wekken voor trendy, smaakvolle mode. En dat doe je met een no-nonsense aanpak, vakkennis en oprechte belangstelling in degene die voor je staat. Hans Voogd lacht. „In de weekenden komen meestal de mannen, met hun gezin, door de week komen vaker dames die zich oriënteren op leuke kleding voor hun man. Dat is een service; je kunt kleding op zicht meenemen naar huis, zodat de man het thuis in z’n eigen omgeving kan passen.”

Goed gevoel

Het liefst heeft Hans de man zelf in de winkel. „Dan zie je meteen of iets wel of niet passend zit. Vaak begint de zoektocht met een broek en is het plaatje compleet met bijpassend overhemd, shirt of colbert. Ik ben pas tevreden als de klant met een goed gevoel de winkel uitloopt”, aldus Hans.

Die drive is nooit veranderd voor Hans. Nog steeds is het zijn passie om mannen in mooie én bij die persoon passende, kleding te steken. In een gezellige, laagdrempelige ambiance. Het avontuur begon in 2000, toen hij als franchiseondernemer zijn eigen winkel startte onder de naam First Man.

Zelfstandig ondernemer

Tien jaar ondernemerschap sloot hij af met een naamsverandering van de winkel: Man of the World. De wens om echt volledig zelf de touwtjes in handen te hebben, zelf merken aan zich te kunnen binden, een collectie te bieden die écht aansluit op zijn doelgroep, werd steeds sterker en zorgde ervoor dat Hans besloot om verder te gaan als zelfstandig ondernemer. Het jaar 2014 stapte hij in als eigenaar van @Hans Fashion & Lifestyle. „Om meer identiteit aan de winkel te geven en onderscheidend te kunnen zijn”, gaf hij destijds al aan. Daar betrekt hij zeker collega-ondernemers bij. „Als ik iets niet heb, verwijs ik de klant door naar een andere winkel. Zo kun je de klant en elkaar helpen.”

Nieuwe pui

@Hans Fashion & Lifestyle vormt sindsdien een vaste waarde in de Hoofdstraat. Vorig jaar kreeg de winkel een nieuwe pui. „Met een stoere, industriële uitstraling. Wat je aan de buitenkant ziet, kun je binnen verwachten.” En dat is een mannenmodezaak waar de actuele trends terugkomen in de regelmatig wisselende collecties. Hans vindt het elk seizoen weer een geweldige uitdaging om tijdens de inkoop het juiste pakket aan kleding voor zijn klanten te selecteren. In zijn hoofd weet hij dan vaak al een koppeling naar klanten te maken. Een vast merk in het assortiment is Vanguard. „De filosofie van Vanguard spreekt mij enorm aan en past ook perfect bij het DNA van @Hans Fashion & Lifestyle.”

Ron Jans

In al die jaren heeft Hans een grote vaste klantenkring opgebouwd. Eén daarvan is Ron Jans, voorheen trainer van PEC Zwolle en FC Groningen, nu actief bij FC Twente. Een bezoekje is altijd heel gemoedelijk, met een kop koffie erbij, beetje kletsen. „Zijn mentaliteit en persoonlijkheid spreken mij zeer aan”, vertelt Hans. Dat de band goed is, blijkt ook wel uit het gegeven dat Jans eens een lezing heeft gegeven in de modezaak, waarbij hij een inkijkje gaf in zijn wereld van voetbal, mode en muziek.

Bijzondere acties

Iets bijzonders doen, daar is Hans sowieso wel voor te vinden. Zo bedacht hij een keer een decemberactie waarbij je bij aankoop van een broek en een overhemd een Lego-doos cadeau kreeg, onder het mom van ‘een paar sokken krijgen is leuk, maar hier hebben de kinderen ook wat aan’. En ook een boekenactie met Bas Nijhuis en Johan Cruijff zijn de revue gepasseerd. Recent is er een voetbaltafel in de winkel geplaatst. „Een beetje reuring af en toe is gezellig, er mag best gelachen worden tijdens het shoppen. Een kop koffie of glas fris erbij maken het geheel compleet.”

Klantenkring

Twintig jaar, het is voorbij gevlogen. Al staat Hans er niet elke dag bij stil. „Het is bijzonder om te ervaren wat mond-tot-mondreclame doet en hoe de klantenkring zich blijft uitbreiden. Hier ben ik echt trots op, samen met het team maken we er elke dag weer een feest van. Natuurlijk met de aangepaste corona maatregelen.”

In verband met de corona zal het 20-jarig jubileum niet uitbundig worden gevierd, maar er vinden in de maanden november en december verschillende instore acties plaats.