Stoffelijke resten gevonden bij berging van Duits vliegtuig bij Dalfsen

Bij de berging van het Duitse jachtvliegtuig de Messerschmitt BF109 bij het buurtschap Millingen, ten zuiden van Dalfsen, zijn woensdagmiddag de stoffelijke resten van een piloot aangetroffen. Nader onderzoek moet uitwijzen wat de identiteit van de vlieger is. Het kan een half jaar tot een jaar duren voordat hierover meer bekend is.

Het is de eerste keer dat in Nederland een Duits wrak uit de oorlog wordt geborgen. Het toestel stortte op 30 januari 1944 neer. Burgemeester Erica van Lente: „Het doel van het bergen van het vliegtuig was in de eerste plaats om recht te doen aan de wens van nabestaanden van omgekomen bemanningsleden. Met het aantreffen van de stoffelijke resten, is de berging van het eerste Duitse toestel in het kader van het Nationaal Bergingsprogramma voorlopig een mooi resultaat. De Duitse autoriteiten zijn op de hoogte gebracht van de vondst.”

Dertig tot vijftig wrakken met stoffelijke resten

Het Nationaal Bergingsprogramma ondersteunt gemeenten met het bergen van vliegtuigwrakken, waar de kans aanwezig is dat er nog stoffelijke resten van bemanningsleden aanwezig zijn. Uit onderzoek blijkt dat dit nog mogelijk is op dertig tot vijftig plaatsen in Nederland.

In totaal gingen er in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog ruim 5500 vliegtuigen verloren. Van een groot deel hiervan liggen nog resten in de Nederlandse bodem.

Bij gevechten tussen Amerikaanse en Duitse jachtvliegtuigen zijn op 30 januari 1944 ongeveer 25 toestellen neer gehaald. Bij het neergestorte toestel in Millingen is later geen parachute gevonden en is ook geen bergingspoging ondernomen. Het vermoeden was altijd al dat de piloot nog in het toestel aanwezig moest zijn.

Wapens

Aan de hand van de geborgen wrakdelen wordt geprobeerd vast te stellen om welk toestel het gaat. Behalve de brokstukken van het vliegtuig zijn er ook tal van wapens gevonden, waaronder een MG 131 machinegeweer met bijbehorende granaten. Een van de teamleden van de Explosieve Opruimingsdienst vertelt dat er honderden van zijn gevonden. Bijzonder is dat ook de lens waarmee de piloot zijn doel moet traceren is gevonden. Vrijdag worden alle explosieve materialen tot ontploffing gebracht.

De plaats waar het vliegtuig heeft gelegen is nu een groot diep gat van ongeveer vijf meter. Een van de grootste problemen bij de opgraving is volgens majoor Bart Aalberts, bergingsofficier van de Luchtmacht, de hoge grondwaterstand op deze locatie. Normaal komt er na 80 centimeter graven hier water in een kuil. Het grondwater is afgevoerd om vervolgens laagje voor laagje grond te verwijderen. Alle grond wordt gezeefd en ieder voorwerp vanaf acht millimeter groot wordt nauwkeurig onderzocht.


MEER LEZEN?
Mis niets van het nieuws uit Meppel en omgeving!