Examenleerlingen Agnieten College in Nieuwleusen zeggen te kampen met grote leerachterstanden 

Nieuwleusen - De meerderheid van de TL4-leerlingen van het Agnieten College in Nieuwleusen ziet niks in het doorgaan van het Centraal Schriftelijk Examen.

De school peilde de standpunten onder de grote groep examenleerlingen. De leerlingen kampen naar eigen zeggen met grote leerachterstanden en ook zitten ze vaak ook sociaal in de knel. Ze vrezen dan ook het eindexamen dat aanstaande is.

Ze vinden dat de minister eerst moet erkennen dat de situatie van de examenleerlingen dit jaar veel ernstiger is dan die van de examenleerlingen van vorig jaar. De examenleerlingen van vorig jaar hoefden het Centraal Schriftelijk Examen niet te maken, lichting 2021 moet dit wel doen van de minister.

Versoepelingen

Slob komt wel met versoepelingen: een derde examentijdvak voor inhaal en herkansing en het toestaan van een extra onvoldoende (niet in de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde) en meer voorbereidingstijd. "Doekjes voor het bloeden lossen de wond niet op", vinden de leerlingen.

De examenleerlingen van het Agnieten College vinden dat deze kleine cadeautjes van minister Slob niet in verhouding staan met de leer – en sociale achterstand die ze hebben opgelopen. De leerlingen vinden dat Slob eraf probeert te komen door een aantal kleine cadeautjes te geven en dat hij het echte probleem, de leerachterstanden en ook de sociale achterstanden niet onderkent.

Ze snappen dan ook niet waarom Het Landelijk Actie Comité Studenten hier akkoord mee kan gaan. De leerlingen in Nieuwleusen vinden dat ze door de minister weer niet serieus worden genomen. Wat de examenleerlingen graag willen, is een structurele oplossing over meerdere jaren, met betrekking tot hun leer – en sociale achterstand. Hoe gaan de vervolgopleidingen de lichting van 2020-2021 opvangen?


MEER LEZEN?
Mis niets van het nieuws uit Meppel en omgeving!