Liefst 9000 supporters bezoeken Ten Kate Pitstopdag

Nieuwleusen - Het was zaterdag een drukte van belang op het zonnige, maar winderige industrieterrein De Grift, waar Ten Kate Motoren sinds 2001 is gehuisvest. Er werden 9000 bezoekers geteld; een record bij de tiende Pitstop-editie in successie.

Racemanager Ronald ten Kate was iets te optimistisch door te melden dat Ten Kate Motoren afgelopen paaszaterdag al 35 jaar bestond. Eigenaar Gerrit ten Kate moest dat snel corrigeren. “We zijn in  april 1984 aan de Backxlaan gestart en bestaan op de kop af dus 30 jaar”. Het mocht de pret niet drukken voor beide neven, die zaterdag weer duizenden toeschouwers in het kader van de traditionele Pitstopdag ontvingen.

Alles stond namelijk in het teken van de komende WK Superbike op 25, 26 en 27 april in Assen, waarbij de vaste WK-rijders Van der Mark, Zanetti, Haslam en Rea en wildcardcoureur Kervin Bos (Staphorst) zich aan het publiek presenteerden.

Van de Sallandse internationals worden goede prestaties verwacht, vooral ook omdat er progressie is geboekt in de elektronica van Cosworth in samenwerking met Honda Europe en de speciale Italiaanse software-expert Massimo.

Het door Gerrit ten Kate geformeerde team moest echter na acht wereldtitels op rij in de Supersport 600 cc en één wereldtitel in de Superbikes de laatste jaren vooral gaten dichten. Het podium kwam amper nog in het vizier.

“Maar we zijn op de weg terug en komen weer in de richting van het ereschavot”, laat Gerrit in zijn 30-jarige zaak weten. “Want Van der Mark werd tweede in Aragon, terwijl Rea daar derde werd in zijn eerste WK-race. De concurrentie heeft inderdaad stappen vooruit gezet, maar ik denk dat we inlopen. Achterom kijken heeft geen zin: het gaat weer om de volgende races. Assen is onze thuisrace en gezien de progressie hoop ik dat in ieder geval Rea en Van der Mark voor de hoogste trede meestrijden. Zanetti en Haslam moeten qua set-up van hun Honda’s nog puntjes op de i zetten en zouden voor een verrassing kunnen zorgen. Dan is Kervin Bos door ons ingeschreven in de EVO-klasse en hij debuteert als vaste ONK-rijder nu als gastrijder op het WK-toneel. Kervin heeft nog te weinig getraind, maar zijn eerste ONK-chrono was een week geleden gewoon goed. Deze extra machine willen we vaker inzetten: of door Bos of door een eventuele andere gastrijder”, aldus Ten Kate tussen alle bedrijvigheid door.

De eigenaar van het bedrijf en het raceteam kwam tijd tekort om alle Pitstopdag-onderdelen te bezoeken en mocht ook nog vele bloempakketten als jubilaris in ontvangst nemen en gasten rondleiden.

Er was een Duits duo dat motorcrossacrobatiek vertoonde; de steile wandraces van Kroeze trokken veel bekijks, stuntmannen showden wheelies en burn-outs en ook de oude racegarde liet de juweeltjes nog eens flink grommen en ronken.

Tussendoor maakten alle rijders een praatje met hun supporters en signeerden posters. De tuningsafdeling trok immens veel bekijk, evenals de kleding- en motorafdeling met flink afgeprijsde producten.

Komend weekend is het team in het Asser rennerskwartier te bewonderen, waarbij Ten Kate ook heel gastvrij is en iedereen een kijkje in paddock en pitbox gunt.

Tot slot kon Gerrit bij het zesde lustrum melden, dat Panasonic zich als nieuwe partner aan het PATA-raceteam heeft verbonden, terwijl Bikkel Industriële Dienstverlening met vestigingen in Staphorst en Hoogeveen hoofdsponsor wordt van de door Ten Kate opgerichte Moriwaki Cup. Dat was nog eens extra slagroom op de feesttaart.

Dagelijkse motorverkoop en -onderhoud en sportieve uitstraling op het WK-toneel gaan in Nieuwleusen hand in hand. Hoewel het raceteam wel losstaat van het motorbedrijf en zichzelf door sponsoring compleet draaiende houdt naast de normale bedrijfsactiviteiten aan de Rollecate.