Verkeerde schacht oorzaak koolmonoxidedrama Meppel

Assen/Meppel - De koolmonoxidevergiftiging in december 2010, waarbij twee jonge mensen uit Doezum om het leven kwamen, was niet gebeurd als een geventileerde schacht om het gasafvoerkanaal was aangebracht.

Deze conclusie stond in het rapport van het Nederlands Forensisch Instituut dat donderdag op de regiezitting van de rechtbank in Assen werd gepresenteerd. Justitie is echter van mening dat het gasafvoersysteem niet deugdelijk was aangebracht en zijn de bedrijven Rendo Duurzaam uit Steenwijk en Loodsluis BV uit Genemuiden hiervoor verantwoordelijk. Hen wordt dood door schuld verweten.

Het stel dat die eerste kerstavond door koolmonoxidevergiftiging om het leven kwam, logeerde bij familie. Uit het onderzoek blijkt dat een onjuist afgestelde ketel het drama heeft veroorzaakt. Het gasafvoersysteem bleek ook nog eens een losliggende buis te bevatten. Als er dan wel een ventilerende schacht om dit systeem heen had gezeten, was dit nog geen probleem geweest. Nu was hier een niet-ventilerende schacht toegepast en kwam de koolmonoxide in de woning terecht, zo luidde de conclusie in het NFI rapport.

Deskundigen worden gehoord

De verdediging wil de deskundigen van het NFI en van Huisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) horen over deze conclusie. Volgens de verdediging is de kans groot dat de verkeerde partijen strafrechtelijk worden vervolgd. De rechtbank heeft deze wensen ingewilligd. De deskundigen worden eind oktober tijdens de inhoudelijke zitting gehoord.

De installateur die de bewuste cv-ketel heeft afgesteld wordt niet vervolgd. Het is niet vast komen te staan dat die de ketel daadwerkelijk fout heeft afgesteld. Ook anderen hebben aan de ketel kunnen hebben gezeten.