Spoorverdubbeling moet zorgen voor minder vertragingen

Regio - ProRail gaat tussen Zwolle en de kruising bij Herfte het spoor verdubbelen. Dit moet er voor zorgen dat de treinen naar Friesland, Groningen en Drenthe elkaar vrij kunnen kruisen. Ze hoeven dan niet meer op elkaar te wachten bij het vertrek.

De spoorvernieuwing tussen Zwolle en Herfte is een onderdeel van het project ZwolleSpoort. Hiervoor wordt 225 miljoen euro uitgetrokken: 119 door het ministerie en 106 miljoen door de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel.

Het doel is om de verbinding met de Randstad te verbeteren. Na Utrecht is Zwolle het grootste spoorknooppunt van Nederland. De reistijden tussen Zwolle, Groningen, Assen, Leeuwarden en Emmen moeten korter worden. Dagelijks zouden hier tienduizenden reizigers van profiteren.

Hiervoor wordt het spoor tussen Zwolle en Herfte verdubbeld van twee naar vier sporen, dit zorgt ervoor dat treinen geen hinder van elkaar ondervinden. ‘We hopen in 2016/2017 te beginnen met dit project’, vertelt woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail. ‘Twee sporen zullen leiden naar Emmen en twee naar Groningen en Friesland. Zo hoeven de treinen straks niet meer van elkaars wissels gebruik te maken. We hopen hierdoor dat de impact bij een wisselstoring steeds kleiner wordt’. In 2021 moet het hele project afgerond zijn.

Kabelprobleem

Begin dit jaar was er een kabelprobleem bij Herfte hetgeen zorgde voor de nodige vertragingen. ‘Door zo’n kabelprobleem wordt de aansturing van de wissels verstoord. Het vervelende voor ons is dan dat er soms niet te achterhalen valt waar het vandaan komt. Dan rijden de treinen ineens weer voordat we het weten. Dan moet er onderzocht worden hoe dit heeft kunnen gebeuren. Vaak zit er dan net even een knik in de kabel, die vanzelf weer terug springt. Daardoor hebben we vaker dan gewenst een storing’,  aldus Schaafsma. 

Containerbegrip

‘’Wisselstoring’, is een containerbegrip’, legt de woordvoerder van ProRail uit. ‘In een wissel zit niet alleen een motor, maar ook een tal aan andere bewegende onderdelen. Het zijn kwetsbare onderdelen en alles wat beweegt kan kapot, daarnaast gaat de aansturing via kabels. Wij noemen een wisselstoring een containerbegrip omdat het niet altijd aan de wissel zelf ligt, maar ook wel eens aan de computer die kilometers verderop staat en die zo’n wissel moet aansturen’.

Volgens Schaafsma is een toekomst zonder storingen dan ook ondenkbaar. ‘Maar we willen er wel voor zorgen dat een storing zo min mogelijk impact heeft op de reiziger en dat ze er zo min mogelijk van merken’.