Fotomanifestatie Drenthe Vechtdal kent twee Meppeler prijswinnaars

Meppel - Bezoekers van de opening van de fotomanifestatie Drenthe Vechtdal bleven in de burgemeesterskamer van Kunsthuis Secretarie al opvallend lang staan bij zijn foto met twee witte auto’s in een veenlandschap.

Ab van Dalen uit Assen won zaterdagmiddag met dat mysterieuze fotobeeld ‘Lada’ de eerste prijs in de jaarlijkse Afdelingswedstrijd Drenthe-Vechtdal. Van Dalen - die overigens ontbrak op de druk bezocht prijsuitreiking in Kunsthuis Secretarie – mag zich een jaar lang de beste amateur-fotograaf van Drenthe en Noord-Overijssel noemen.

De jury onder voorzitterschap van fotojournalist Sake Elzinga viel het zwaar keuze te maken voor nummer één en de één na beste foto ‘Wad’ van Miriam Roosken (Fotogroep Hoogeveen), ‘die opviel door de sereniteit en eenvoud.’ Nummer drie werd de foto Rotterdam van Ab Postma (BeFoAm) uit Beilen.

De zestigjarige Fotogroep Meppel viel de eer te beurt om de 48e ‘FMDV’ van 2015 in het nieuwe jaar te organiseren in de stijlvolle expositieruimte aan de Hoofdstraat. De opening van de foto-expositie van alle 172 ingezonden foto’s en de officiële prijsuitreiking kregen een passend Meppeler tint. Twee leden van de jubilerende Fotogroep Meppel, Melanie van der Linden en Yke de Vos, wonnen respectievelijk de vijfde en zesde prijs, beiden met een fotoportret. De Meppeler vakfotograaf Toos Heinen deelde in haar gesproken bijdrage herinneringen aan het pré-digitale fototijdperk en vooral haar passie voor fotografie. Tot slot verklaarde Jan Vos, die voor de gelegenheid het kostuum van de stadsomroeper en de stadsbel uit de mottenballen haalde, de Fotomanifestatie Drenthe Vechtdal voor geopend.

Verbeeldingskracht

De jury van professionele fotografen (Diana Bokje, Liesbeth van Asselt en Sake Elzinga) selecteerde uit de stapel inzendingen een top twintig en koos daarna zes prijswinnaars en drie eervolle vermeldingen. ‘Opvallend was de gevarieerde inzending van de deelnemers. Qua fotografische technieken zijn er geen opvallende trends te ontdekken en is er behoudend gefotografeerd. De foto’s die geëindigd zijn in de longlist onderscheiden zich dan ook door verbeeldingskracht,’ aldus het juryrapport.

In een geestige voordracht vertelde fotograaf Toos Heinen over haar bruidsreportages. Waarschijnlijk de meest intensieve en verantwoordelijke fotospecialisatie die er is. ‘Je krijgt maar één kans, één dag om de reportage te maken.’

De digitale fotografie waarin Toos in 2007 schoorvoetend meeging, bracht de fotografe vooral veel tijd en intrigerende mogelijkheden. Retoucheren (met een penceeltje van marterhaar) was ook al mogelijk voordat Photoshop de wereld van de fotografie op zijn kop zette. ‘Had de familie net een portret laten maken in onze studio werden we gebeld: ‘De verkering van de kleindochter is uit! Kan die jongen nog van de foto?’,’ herinnerde ‘mensenfotograaf’ Toos Heinen zich grappige voorvallen uit haar loopbaan.

De tentoonstelling Fotomanifestatie Drenthe Vechtdal is tot en met zondag 24 januari te zien in Kunsthuis Secretarie.